Jump to content

Leverandør av billig og bra vakuumbryter?


Das_Boot

Recommended Posts

Jeg bruker en fra Vetus, den var ikke så forferdelig dyr. Når den begynner å lekke litt i overvannsslangen så skrur jeg av toppen og renser ventilen, setter den inn med litt fett og skrur sammen igjen. Da går det omlag et år før det begynner å piple litt igjen. Så den virker OK. Nokså grei operasjon forutsatt at det er greit å komme til.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Kjempebra !

Takk. Jeg ringer Vetus i morgen.

 

Jeg ringte Progress i dag (http://www.progressing.no), og de hadde 2 typer.

Katalog finnes på websidene deres.

En til kr 1.325,- (HASB065) og en til kr. 1.613,- (HASB075).

De er sikkert veldig fine.

 

Jeg undersøker litt først, for å finne en som er grei og til en passe pris.

Jeg skal plassere den veldig greit og tilgjengelig, så den fra vetus kan sikkert benyttes :smiley:

Redigert av Das_Boot (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en fra Volvo for noen få år siden. Så vidt jeg husker var prisen 800 kroner og den lakk etter kort tid. Etter en tids iritasjon tok jeg ut selve ventilgreia, fordi at enten lakk den, eller så gikk den tett. Lekkvannet fra ventilen skulle gå gjennom en liten svanehals. Jeg satte en slange på denne svanehalsen og ledet vannet til eksos, etter der hvor kjølevannet går ut. Denne delen av eksosen vil alltid ha luftfase. Og slik har det vært siden, absolutt problemfritt. Det lille som lekker ut har ingen betydning for kjøleeffekten. Når motoren stoppes, blir hevertvirkningen ødelagt (hvilket er poenget).

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en fra Volvo for noen få år siden. Så vidt jeg husker var prisen 800 kroner og den lakk etter kort tid. Etter en tids iritasjon tok jeg ut selve ventilgreia, fordi at enten lakk den, eller så gikk den tett. Lekkvannet fra ventilen skulle gå gjennom en liten svanehals. Jeg satte en slange på denne svanehalsen og ledet vannet til eksos, etter der hvor kjølevannet går ut. Denne delen av eksosen vil alltid ha luftfase. Og slik har det vært siden, absolutt problemfritt. Det lille som lekker ut har ingen betydning for kjøleeffekten. Når motoren stoppes, blir hevertvirkningen ødelagt (hvilket er poenget).

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har litt tungt for det - kan du tegne dette? Jeg sitter akkurat med samme problemstilling med ny motorinstallasjon og lurer på om det finnes noen smartere løsninger enn å ha fem meter ekstra vannslange henslengt bak motoren for å oppfylle kravet i installasjonsmanualen.

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte på å kjøpe den typen der man kan ha en slange ut på skutesiden eller til utløp til eksosen.

Jeg har ingen tilkopling på bendet til eksosslangen, så løsningen hadde vært å lage et hull i skutesiden.

Da får man jo en ekstra kontrollstråle for kjølevannet, men også litt ekstra jobb med å lage dette.

Er ikke de med ventil på toppen noe tess altså?

Er det flere som har kjennskap til disse tro?

 

Som GeirKS sier er det jo bare å smøre opp en gang i året.

Link to post
Share on other sites

Det er i alle fall en slik sak jeg har:

https://www.svb.de/pdf/s_192.pdf (#6)

 

Det mest vedlikeholdsfrie og idiotsikre er naturligvis å ha den uten ventil, men da må man altså gjøre av vannet et sted. I min båt var denne koblet til cockpitdreneringen, men etterhvert som varmeveksleren ble tettere og tettere så ble løsningen litt upraktisk. Å koble den inn på eksosen, slik Hulda har gjort virker som en veldig grei løsning hvis man klarer å få det til i praksis.

 

Geir

Redigert av GeirKS (see edit history)
Link to post
Share on other sites

quote=Fenix,17.08.05 19:38]

Jeg har litt tungt for det - kan du tegne dette? Jeg sitter akkurat med samme problemstilling med ny motorinstallasjon og lurer på om det finnes noen smartere løsninger enn å ha fem meter ekstra vannslange henslengt bak motoren for å oppfylle kravet i installasjonsmanualen.

 

Slik er det hos Hulda:

 

 

Bilde[

 

Jeg har egentlig gitt opp vacuumbryteren. Nå har jeg ett bend der jeg har boret ett 3 mm hull og sveiset på en stuss. Derfra går det en slange til eksosen der det er boret et større hull og sveiset på en tilsvarende stuss. Systemet til Hulda er en hel del mer komplisert, men ut fra spørsmålet, er det slik det kunne vært gjort. Poenget er kun å få luft inn i en svanehals som står et stykke over vannlinjen når motoren stoppes, og ellers er over den til en hver tid eksisterende vannlinje under gange for å drepe hevertvirkningen. Motoren til Hulda er skjematisk tegnet inn for å anskueliggjøre at mesteparten av den til en hver tid befinner seg under vannlinjen. På tegningen, "DUMES" skal naturligvis være dumpes. Trykkleif er ute igjen, det er sikkert flere av dem...

 

Som skrevet tidligere, det ene problemet med vacuumventilen var at den lakk. Det andre, og langt alvorligere problemet var at vannet dampet vekk i ventilen slik at den gikk potte tett av salt. Da opphører drepingen av hevertvirkningen.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har egentlig gitt opp vacuumbryteren. Nå har jeg ett bend der jeg har boret ett 3 mm hull og sveiset på en stuss. Derfra går det en slange til eksosen der det er boret et større hull og sveiset på en tilsvarende stuss. Systemet til Hulda er en hel del mer komplisert, men ut fra spørsmålet, er det slik det kunne vært gjort. Poenget er kun å få luft inn i en svanehals som står et stykke over vannlinjen når motoren stoppes, og ellers er over den til en hver tid eksisterende vannlinje under gange for å drepe hevertvirkningen.

<{POST_SNAPBACK}>

Dette synes for meg å ligne beskrivelsen av en strømningsbryter. Den mener jeg er beskrevet i boken om motorinstallasjon fra Unipower. Den er da en del billigere enn vakuumbryteren.

Jeg hadde en sånn på en båt en gang i tiden. Kjølevannet gikk i gjennom bryteren som var montert øverst i motorrommet, (over vannlinjen) luftenippelen med slange gikk litt videre opp i høyden før den bøyde av og gikk ut til en vanlig luftenippel i skutesiden. Dette funket greit. Riktignok var dette på en motorbåt, vet ikke om det trengs noe mere dill på en seiler, men det vet vel andre her.

 

Har forøvrig en slik sak liggende hjemme en plass, i fall noen skulle trenge den.

Link to post
Share on other sites

Dette synes for meg å ligne beskrivelsen av en strømningsbryter. Den mener jeg er beskrevet i boken om motorinstallasjon fra Unipower. Den er da en del billigere enn vakuumbryteren.

Jeg hadde en sånn på en båt en gang i tiden. Kjølevannet gikk i gjennom bryteren som var montert øverst i motorrommet, (over vannlinjen) luftenippelen med slange gikk litt videre opp i høyden før den bøyde av og gikk ut til en vanlig luftenippel i skutesiden. Dette funket greit. Riktignok var dette på en motorbåt, vet ikke om det trengs noe mere dill på en seiler, men det vet vel andre her.

 

Har forøvrig en slik sak liggende hjemme en plass, i fall noen skulle trenge den.

<{POST_SNAPBACK}>

Hulda er en fullblods seiler. Riktignok med en enorm motor. Systemet mitt kostet ikke mer enn en slangestump og et par sveisepinner, resten kom fra skroten. Jeg er naturligvis klar over at det ikke er alle som har slike muligheter, men det kan gjøres veldig enkelt.

Link to post
Share on other sites

Her er bilde av den saken jeg nevnte.

Bilde

Den rørstussen som stikker lengst ut av bryteren stopper like innenfor kanten på innsiden, mens den korteste går nesten til toppen inni. Det er vel en mening med hvordan gjennomstrømmingen skal gå normalt, men jeg husker ikke nå hvem slange som skal hvor. Det går det sikkert an å finne ut hvis noen trenger den. Den lille tuten øverst skal til en luftenippel.

Das Boot har forøvrig sendt meg en IM om saken, men jeg vet ikke om han er interessert lenger, da denne hadde litt for store stusser. Er egentlig ikke sikker på om det gjør noe heller. Det går vel an å lage noen overganger i tilfelle.

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke sikker på hvilken type løsning jeg skal velge lenger,

så det tar litt tid med meg vedrørende dette.

Førstemann til mølla får da gjelde :wink:

 

Das Boot har forøvrig sendt meg en IM om saken, men jeg vet ikke om han er interessert lenger, da denne hadde litt for store stusser. Er egentlig ikke sikker på om det gjør noe heller. Det går vel an å lage noen overganger i tilfelle.

<{POST_SNAPBACK}>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...