Jump to content

Hull i overkant av drivknutebelg på Volvo Penta D4/DPH drev, Bavaria 28


zaq

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg kjøpte en Bavaria 28 med D4 og DPH drev i vår. Båt og motor er 6 år gammel og godt vedlikeholdt med full servicehistorikk. Knutebelg ble senest byttet av verksted i mai. Jeg overtok båten i juni, og har ikke merket noe galt. Når drevet ble demontert av mekaniker i forrige uke, så rant det mye vann ut av drivknutebelgen. Han anbefalte bl.a. å bytte drivknute. Han kunne imidlertid ikke se noe som skulle tyde på at det var kommet vann inn mot motor og svinghjul. Ny drivknute koster ca. 8500 + arbeid. Sure penger....

 

Når jeg tar en nærmere titt på belgen, så er det et ganske stort hull  (ca. 1 cm stor sprekk) i overkant av belgen. Det jeg lurer på er om noen har noen formening om hvordan dette kan ha skjedd? Er det feilmontering, feil bruk, svakhet på belg, andre ting?

Link to post

Det kan ha flere årsaker.  Jeg ville inspisert innsiden av belgen. Jeg har misstanke om at det er drivknuten som har slått borti belgen ved beach mode, altså med drevet høyt opptiltet. Nå husker jeg ikke hvilke turtall motoren tillater på de forskjellige tilt områdene, men en erfaring er at den tillater kjøring i litt for høyt område. For veldig korte perioder går dette bra, men kjører man litt for lenge med drevet i høy posisjon så går det hull. Vi snakker da langt over 6+ på indikator.

 

Det kan også være feilmontering. Belgen skal monteres med en bestemt side opp og ned, og en bestemt side mot motor og drev.

 

/Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post

Ja, jeg får ta en titt på innsiden av belgen og se om den ser slitt ut der. Jeg har jo kjørt i beach-modus, men ikke mange minuttene av gangen, og kun i tomgang. Ifølge instruksjonsboka, så sier den vel at man skal holde seg under 1500 o/min i beach mode, og jeg var jo langt under det.

 

Skal også ta en titt på om belgen kan være montert feil vei. 

 

Takk for tips!

Link to post

Tror du er inne på noe, jeg misstenker at øverste nivå på beachmode er så høyt på enkelte båter at vinkelen blir for stor. Dette avhenger av hvor skrått/rett akterspeilet er, og hvordan fabrikanten kalibrerer trimsensor.

 

Det har også vært tilfeller at spiraltråden i stål har brukket, men dette skal være på de første belgene til DPH, disse belgene kom senere med nytt varenummer og ny utgave. Disse gikk i stykker nesten uansett ved beachmode. Da klappet belgen i sammen og fikk juling av drivaksel.

 

Feilmontering gjør også at drevet ikke kan kjøres i beachmode hvis jeg husker rett.

 

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...