Jump to content

Rana 17, bytte ut 12 volt anlegg


Martin Fisher

Recommended Posts

Jeg skal bytte ut ledningsnettet i båten min, det begynner å bli gammelt og sprøtt. Jeg anser meg selv som relativt nevenyttig så tror dette skal gå bra, har allikavel ikke så mye erfaring med strøm og båt, håper derfor på noen tips.

Er en Rana 17 med el start og et 12 v batteri. Eneste det går strøm til pr dags dato er lanterner, el start. Skal forsåvidtikke bytte noe tilknyttet el starteren, annet enn jeg har tenkt å montere inn en hovedtrømbryter.

 

I tillegg skal jeg ha inn ekkolodd, bryterpanel (6 brytere med sikring) og et 12 volt sigarettenner/USB uttak.

 

Hvordan koblet jeg dette riktig? Ekkoloddet ønsker jeg jo å bruke når jeg ligger uten tenningenpå feks, så da må vel det kobles rett mot batteriet i en koblingsboks feks?

 

Og hovedstrømbryteren, er den bare å koble på kabelen som går bak til motoren, og hvordan får jeg denne bryteren, til å ta strømmen på alt i båten?

 

Og kan jeg ordne slik at noe av strømmen, bryter når jeg slår av tenningsnøkkelen?

 

Og hvordan er det med jording, ser ikke ut som det er det fra før ihvertfall...

 

Ble mye dette men håper noe orker å lese alt ?? Litt veiledning så haddejeg blitt glad.

 

Fisher 

Link to post
Share on other sites

Hallo.

 

Dette kan løses veldig enkelt:

Fra + på batteriet legger du 2 kabler: 1 til en strømskinne og en til en hovedstrømsbryter og videre til en strømskinne.

Alt du vil ha mulighet til å bruke uten å ha strøm til motoren kobler du på den ene strømskinna, og alt du vil at skal miste strøm når du vrir strømbryteren kobler du på den andre skinna.

 

Mitt tips er derimot å ha 2 strømbrytere, sånn at du kan koble vekk absolutt all elektronikk. Dette gjør du da på nøyaktig samme måte, bare 2 hovedstrømsbrytere som går til hver sin strømskinne.

 

Skal du ha noe styrt av tenningsnøkkelen så gjør du det på samme måte, et koblingspanel etter tenningsnøkkelen som ikke har strøm før du vrir om nøkkelen.

 

Jording løser du ved å bare montere en metall--skinne med flere gjengede hull. Minus fra batteriet skrus fast med en skrue til denne skinna, og alt annet kobles bare til den samme skinna.

Og jo - du har jording fra før. Ikke noe elektronisk som fungerer uten både pluss og minus :)

 

Håper dette blei litt forståelig.

 

PS: Velg strømskinner med sikringer, f.eks denne: https://www.maritim.no/bep-sikringspanel-6-sikringer

Redigert av PostIT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

PS: Du har ikke jording I vanlig forstand I 12 volt anlegg, kun pluss og minus. I bil er det vanlig å kople minuslederen til karosseri, og dermed kalle denne jording. Men det er egentlig bare minusleder.

 

Hva skal du bruke så mange brytere til på en så enkel båt?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Tenningsnøkkelen kan du egentlig sette akkurat hvor du vil , enten etter en av hovedstrømsbryterne eller rett på batteriet. Setter du den rett på batteriet vil den bli en egen "hovedstrømsbryter", så jeg vil nok anbefale å koble den etter en av de ordentlige hovedstrømsbryterne, sånn at når du vipper over de er det ingen ting som har strøm.

Husk at hvis du setter den ETTER en sikring må du sette i en sikring som tåler alt utstyret du vil "styre" gjennom tenningsnøkkelen. Du kan fint ha en stor sikring før tenningsnøkkelen og splitte opp i flere små sikringer ut til hver enkel duppeditt.

 

Du kan sette opp 60 brytere for min del, er bare mer kabling :)

 

Tverrsnitt ligger det en fin tabell på her: https://toppfritid.no/produkthjelp/produkthjelphytteutstyr/tabellkabeltverrsnitt.art

Husk at det er mye bedre å ha for tykk enn for tynn kabel. Og i båt skal man bruke noe som heter fortinnede kabler. Dette fåes flere steder hvor de selger kabler. Dette handler om at kabler som ikke er fortinnede vil irre innvendig, og sikkert noen andre fordeler som jeg ikke har oversikt over.

Link to post
Share on other sites

PostIT skrev 24 minutter siden:

Du kan fint ha en stor sikring før tenningsnøkkelen og splitte opp i flere små sikringer ut til hver enkel duppeditt.

Ver merksam på at du ikkje dreg meir straum gjennom tenningsbrytaren enn den toler. Det vert fort litt straum på 12V.

1976 Huglo 27

1990 Hansvik 18 combi
1987 Nord West 900
2001 Terhi Nordic 6020 C  -  2005 Quicksilver 620 Flamingo

Link to post
Share on other sites

41 minutes ago, CapD said:

Ver merksam på at du ikkje dreg meir straum gjennom tenningsbrytaren enn den toler. Det vert fort litt straum på 12V.

 

Det stemmer selvsagt.

Her er det nok ikke snakk om mye strøm, men hvis man skal styre en del forskjellig utstyr via en bryter (tenningsbryter, vippebryter osv osv) bør man sette opp et relé som styres via aktuell bryter og dermed gir strøm til en sikringsholder eller lignende :)

Link to post
Share on other sites

Har fått samlet trådene litt. Nå kommer det en kabel fra brytere inn. Jeg har satt opp en automatsikring på 32 amp. 

 

Hovedbryter er også satt opp, blir en som kutter hele opplegget. Hvor skal nå kabelen fra hovedbryter (+). Og hvor kobler jeg på + som skal til motoren?

 

Vet sikkert dette er helt opplagt ??

20181020_145217.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...