Jump to content

Kan man flagge annen nasjon for mannskapet?


Comforthe

Recommended Posts

Hei,

 

Vi tusler rundt i Oslofjorden i vår norsk registrerte båt med norsk flagg. Undertegnede er også norsk. Vi prøver å følge flaggreglene ganske nøye. Rederinna er dansk.

 

Kan man da heise et lite manskaps-flagg eller vimpel i fra en annen nasjon? Det er ikke så viktig for oss, jeg spør mest av akademisk interesse.

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Trodde det var "vanlig" at langturbåter med blanda manskap fører gjesteflagg på ene salingen og så vimpler over nasjonaliteten til mannskapet under andre salingen? 

 

I hvertfall tror jeg S/Y Delos gjør det sånn uten problemer, og de har jo vært litt rundt kan en si ;-)

 

Men uten mast... blir vel klistremerker da ;-)

Link to post
Share on other sites

Flagget kan man snart bruke til hva som helst hvor som helst:sweat:

I fjor hadde jeg en opplevelse hos en større byggevareleverandør XXXXXXX rett før 17 mai. Da brukte de det norske flagg som "duk" under en utstilling. Jeg syns dette gikk over grensen for hva jeg synes er OK, så jeg tok det opp med betjeningen på en høflig og vennlig måte. Den første  forsto rett og slett ikke hva jeg mente. Ba om å få snakke med hennes overordnede. En gruppeleder. Fikk klar beskjed om at det var dekoratørens ansvar så de hdde de ikke noe med.

Link to post
Share on other sites

Euklid skrev 23 minutter siden:

Gjesteflagg under styrbord saling, mannskapsflagg under babord. Det har vært standard blant de aller fleste langturbåter jeg har sett, inkludert min egen.

 

pacuare skrev 21 minutter siden:

Under babord saling er helt normalt. Gjerne flere flagg også hvis flere nasjonaliteter er tilstede. Så veldig mange båter med denne løsningen i sommer. Både på langturbåter og på megayachts.

 

Ser at Euklid skev det samme som meg.

 

Takk, dette var nyttige innlegg.

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev for 4 timer siden:

Under babord saling er helt normalt. Gjerne flere flagg også hvis flere nasjonaliteter er tilstede. Så veldig mange båter med denne løsningen i sommer. Både på langturbåter og på megayachts.

 

 

Dette går sikkert bra i Norge.

Men en kjenning ble stoppet av kystvakten utenfor Kroatia fordi han hadde et tysk flagg oppe for en gjest ombord.

Dette ble ikke godkjent.

Mye bråk og landfast i flere dager pluss bot.

Men kanskje Kroatia er litt spesiell!!

Link to post
Share on other sites

sjöfugelen skrev for 4 timer siden:

Dette går sikkert bra i Norge.

Men en kjenning ble stoppet av kystvakten utenfor Kroatia fordi han hadde et tysk flagg oppe for en gjest ombord.

Dette ble ikke godkjent.

Mye bråk og landfast i flere dager pluss bot.

Men kanskje Kroatia er litt spesiell!!

I Norge med flaggpolitiet får jo ingenting bra, her vil alltid noen klage på flagg fordi å klage på flaggføring er livsstil. 

 

Har ikke sett denne kombinasjon mye i Europa. Ikke tenkt over det. Men langt vest (eller veldig langt øst, kommer an på hvordan en ser på det) var det mange som hadde europeiske flagg under babord samling, Båtene hadde mange rare flagg, kanaløyer eller diverse flaggstater. 

Link to post
Share on other sites

Worry II skrev for 13 timer siden:

Det finnes ingen regler for vimpelføring, så disse kan du feste hvor du vil :giggle: Jeg har vurdert å erstatte flagget med vimpel også, så slipper jeg unna flaggreglene.

Flaggreglene gjelder kun offentlige ikke private så om du lar flagget henge vil du ikke bøtelegges. Men å følge flaggreglene er jo fint

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
sjöfugelen skrev for 7 timer siden:

Dette går sikkert bra i Norge.

Men en kjenning ble stoppet av kystvakten utenfor Kroatia fordi han hadde et tysk flagg oppe for en gjest ombord.

Dette ble ikke godkjent.

Mye bråk og landfast i flere dager pluss bot.

Men kanskje Kroatia er litt spesiell!!

 

Tja... det var en periode for ikke veldig mange år siden jeg tipper gresk kystvakt, eller hvilken som helst greker ville reagert enda på ett tysk flagg på båten. Noen flagg blir kanskje lagt lettere merke til enn andre. 

 

Spørs jo hvor de bar flagget da, var kanskje ikke som vimpel under BB saling?

Link to post
Share on other sites

20 hours ago, JRK said:

Flagget kan man snart bruke til hva som helst hvor som helst:sweat:

I fjor hadde jeg en opplevelse hos en større byggevareleverandør XXXXXXX rett før 17 mai. Da brukte de det norske flagg som "duk" under en utstilling. Jeg syns dette gikk over grensen for hva jeg synes er OK, så jeg tok det opp med betjeningen på en høflig og vennlig måte. Den første  forsto rett og slett ikke hva jeg mente. Ba om å få snakke med hennes overordnede. En gruppeleder. Fikk klar beskjed om at det var dekoratørens ansvar så de hdde de ikke noe med.

 

Og på bordet var vel serviettene et norsk flagg, lysene på bordet som et norsk flagg osv Helt vanlig dette på en 17.mai, eller?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

sjöfugelen skrev for 19 timer siden:

Dette går sikkert bra i Norge.

Men en kjenning ble stoppet av kystvakten utenfor Kroatia fordi han hadde et tysk flagg oppe for en gjest ombord.

Dette ble ikke godkjent.

Mye bråk og landfast i flere dager pluss bot.

Men kanskje Kroatia er litt spesiell!!

 

Babord saling er ledig plass for å flagge klubb, mannskapets nasjon etc, også i Kroatia. På hekken skal det kun være båtens hjemmehavn/ registrering. Hvis man flagger med er tysk flagg på hekken på en kroatisk registrert båt blir det bråk. Styrbord saling skal ha gjesteflagg, karenteneflagg etc. I Kroatia er de mer firkantet på regler mht innsjekking etc en de fleste ande...

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Worry II skrev On 17.10.2018 at 10.56:

Det finnes ingen regler for vimpelføring, så disse kan du feste hvor du vil  Jeg har vurdert å erstatte flagget med vimpel også, så slipper jeg unna flaggreglene.

 

Ikke ifølge denne. regner de mener komandovimplen.

7 Det er straffbart å føre annet flagg som nasjonalflagg enn handelsflagget til det landet
fartøyet er registrert, samt å føre vimpel i flaggfargene for andre enn orlogsfartøy.

 

 

http://www.frihavne.com/wp-content/uploads/2018/10/Flaggregler.pdf

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
fjordgrynt skrev On 20.10.2018 at 22.33:

Nei. Man flagger for fartøyets hjemmehavn, og på besøk flagger man for den nasjonen man besøker, under styrbord saling, som det er nevt tidligere. Og det samme gjelder for 17.mai - da er det norske flagg som skal brukes. Det har gjennom flere år, med skiftende regimer, vært en linje å ødelegge 17. mai, og gjøre det til en slags multikulturell greie. Det er fullstendig misforstått, og utlendinger med like sterke nasjonale tradisjoner ler og rister på hodet av en slik kunnskapsløshet og direkte forakt for eget opphav. Nå var det jo først og fremst Nils Johan som stod for den linjen - la oss håpe han etterkommere har bedre gangsyn.

 

Dette her skjønte jeg ingenting av. Mener du utenlandske båter i Norge skal føre norsk flagg på 17 mai!?? Eller var det motsatt, skal en norsk båt i Sverige føre Svensk flagg på 17 mai, eller på svensk nasjonaldag, eller norsk, eller hva prøver du å fortelle? 

 

Er det egne regler for flaggføring fra båt under nasjonaldager? Bare så en ikke går i fella så noen flagg- generaler plutselig mener en har mistet gangsynet, viser forakt for eget opphav og hvilke andre følelser du følte her nå. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...