Jump to content

Inverse magnetostrictive effect


Bay_liner

Recommended Posts

For en tid tilbake ble det bestridt hvorvidt man kan gjøre jern magnetisk ved å utsette det for magnetisk stress.

 

Følger opp dette ved å poste bakgrunnen for hvorfor det faktisk er slik. Meget gammel lærdom faktisk godt kjent blant  de som har arbeidet med mekanikk.

Sitat

Magnetostriction is a property of ferromagnetic materials that causes them to change their shape when subjected to a magnetic field. The effect was first identified in 1842 by James Joule when observing a sample of nickel

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Inverse_magnetostrictive_effect

 

Sitat

The inverse magnetostrictive effect (also known as magnetoelastic effect or Villarian effect) is the name given to the change of the magnetic susceptibility of a material when subjected to a mechanical stress.

 

og et eksempel på hvordan det kan komme til nytte:

 

 

 

 

 

 

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Kanskje jeg skulle tenke på noe slikt? Jeg skal snart gjennom en MR-undersøkelse der jeg skal føres gjennom et utrolig sterkt magnetfelt ifb. med om min prostatakreft har spredd seg til skjelettet. Da er vel det vel greit å bli avmagnetisert slik at ikke kompasset i båten går helt bananas? :easter:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...