Bay_liner Startet 17.Oktober.2018 Del på Facebook Startet 17.Oktober.2018 (redigert) For en tid tilbake ble det bestridt hvorvidt man kan gjøre jern magnetisk ved å utsette det for magnetisk stress. Følger opp dette ved å poste bakgrunnen for hvorfor det faktisk er slik. Meget gammel lærdom faktisk godt kjent blant de som har arbeidet med mekanikk. Sitat Magnetostriction is a property of ferromagnetic materials that causes them to change their shape when subjected to a magnetic field. The effect was first identified in 1842 by James Joule when observing a sample of nickel https://en.wikipedia.org/wiki/Inverse_magnetostrictive_effect Sitat The inverse magnetostrictive effect (also known as magnetoelastic effect or Villarian effect) is the name given to the change of the magnetic susceptibility of a material when subjected to a mechanical stress. og et eksempel på hvordan det kan komme til nytte: Redigert 17.Oktober.2018 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
ivar Svart 17.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2018 Hadde etpar sånne på gammeljobben, fungerte på mange (men ikke alle) skrutrekkere jeg prøvde den på Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lars H. Svart 17.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2018 Kanskje jeg skulle tenke på noe slikt? Jeg skal snart gjennom en MR-undersøkelse der jeg skal føres gjennom et utrolig sterkt magnetfelt ifb. med om min prostatakreft har spredd seg til skjelettet. Da er vel det vel greit å bli avmagnetisert slik at ikke kompasset i båten går helt bananas? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
bellen Svart 17.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2018 ivar skrev 57 minutter siden: Hadde etpar sånne på gammeljobben, fungerte på mange (men ikke alle) skrutrekkere jeg prøvde den på Har en slik hjemme i garasjen. Tror ikke jeg har opplevd at det ikke fungerer på noen skrutrekkere. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 17.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2018 ikke alle typer stål som lar seg magnetisere Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Stekepanne Svart 17.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2018 51 minutes ago, bellen said: Har en slik hjemme i garasjen. Tror ikke jeg har opplevd at det ikke fungerer på noen skrutrekkere. De blir vel solgt for akkurat det formålet - å magnetisere skrutrekkere, så på noen fungerer det nok :) jeg har god erfaring med dette. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.