Havlir Startet 18.Oktober.2018 Del på Facebook Startet 18.Oktober.2018 (redigert) Hei Jeg har tre gjennomgående svingere jeg skal montere i båten min, etter at jeg måtte erstatte en gjennomgående Totalscan-giver fra Airmar/Simrad/Navico, som pussig nok ble bøyd i forkant og dermed ble defekt, med en StructureScan HD-giver og en medium CHIRP-giver (Airmar SS175M). I tillegg har jeg en ForwardScan-giver jeg nå skal montere. Alle er Airmar-produserte givere for Simrad/Navico. StructureScan-giveren passer heldigvis direkte i de samme hullene som TotalScan-giveren stod i, så plasseringen av den er gitt. De to andre giverne må jeg imidlertid lage nye hull for. Siden båten min ikke er større enn den er, og det er begrenset med muligheter for å komme til steder å montere gjennomgående svingere, samt at det er steglister og hensyn til plassering på bukker under opplag som må tas, i tillegg til at båten er planende og jeg helst vil ha svingere så dypt som mulig, vurderer jeg at jeg må plassere to svingere rett foran/bak hverandre. StructureScan-svingeren monteres ved bruk av medfølgende fairingblokk, som ikke bygger allverdens langt under båten (vesentlig mindre fairingblokk enn den som fulgte med Totalscan). ForwardScan-giveren er av typen LongStem, og der følger det med en såkalt «High performance fairing», som bygger vesentlig mer under båten (slik jeg har kappet den nå i alle fall, kunne nok redusert det en god del mer egentlig). Den må jeg uansett sette på andre siden av kjølen i forhold til StructureScan-giveren ettersom det ikke er fysisk plass til den i samme område. Da måtte det i så fall bli vesentlig lenger fra senter, dessverre omtrent det bukkene båten settes på under opplag treffer,. CHIRP-giveren har innebygget tiltet element på 12 grader, og vil derfor så godt som bli plan med bunnen av båten, kun noen millimeters kant rundt som vil kunne forstyrre vannstrømmen. Jeg har derfor tenkt at det kanskje er mest fornuftig å plassere CHIRP-giveren rett foran ForwardScan-giveren, ettersom fairingblokken da forhåpentligvis vil gjøre at ForwardScan-giveren kommer dypt nok til at vannstrømmen ikke blir for mye påvirker av CHIRP-giveren. Når jeg sier rett foran mener jeg bare noen ytterst få centimeter foran fronten på fairingblokken. CHIRP-giveren er riktig nok over 10 cm i diameter, så det blir fort 14 cm fra forreste del av den og bak til fairingblokken starter. Uansett er det nok CHIRP-giveren jeg vil være mest opptatt av får best mulig forhold under de høyere hastighetene, ForwardScan skal jeg jo i hovedsak bruke i trangere/urent farvann der hastigheten er lav. Og da blir forhåpentligvis ikke påvirkningen av vannstrømmen et betydelig problem? Det jeg er mest bekymret for er imidlertid hvordan ForwardScan- og CHIRP-giverne påvirker hverandre når ForwardScan-giveren sender signalene tvers gjennom signalene fra CHRP-giveren. De sender på ganske ulike frekvenser og i helt ulike retninger, men de vil garantert krysse hverandre om jeg bruker begge samtidig. Jeg har klart å finne innlegg som sier at såkalt Crosstalk unngås om man har rundt 50 kHz forskjell mellom svingerne. CHIRP-svingeren opererer mellom 85 og 135 kHz, mens ForwardScan visstnok operer på 180 kHz, så det er ikke langt unna 50 kHz mellom dem. Dersom det skulle vise seg å bli problematisk å bruke begge samtidig er det kanskje mulig for meg å lage en løsning hvor jeg kan slå av den svingeren jeg ikke bruker, muligens er det også bedre å bruke StructureScan-giveren i tillegg til ForwardScan-giveren for å lese dybden rett under båten og litt til siden i trange/urene farvann, heller enn CHIRP-giveren. CHIRP- og StructureScan-giverne tenker jeg å koble direkte i MFD-en min, Simrad NSS9 evo3, mens ForwardScan-giveren må gå via SonarHub. SonarHub kan jeg ha en bryter for å slå av, men jeg er usikker på om jeg på MFD-en kan slå av signaler fra CHIRP-giveren helt, så de ikke ødelegger for ForwardScan. Jeg håper den blir deaktivert bare ved å ha aktivert visning av de to andre giverne samtidig, men kanskje det må velges aktivt i menystemet? Til slutt er det også et alternativ å sette CHIRP-giveren rett i forkant av StructureScan-giveren Dette ble en lang nok utredning, håper noen likevel orker å lese hele og komme med råd/innspill/erfaringer :-) Redigert 18.Oktober.2018 av Havlir (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jannmar Svart 18.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2018 (redigert) Kan du ikke bare spørre hvilken som helst produsent/levarandør av givere om det byr på trøbbel at signaler fra to givere krysser hverandre? Når det gjelder plassering av flere givere under samme båt er det vanskelig å svare uten å ha sett båten/bunnen. Redigert 18.Oktober.2018 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 18.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2018 (redigert) Dette har ingenting med transducerene å gjøre. Det dreier seg om hvor godt mottagerne klatrer å undertrykke fremmede signaler, det som på nynorsk heter "interference reject". Furuno er helt rå på dette. Jeg kjørte en stund med to Furuno transducere 60 cm fra hverandre uten tegn til forstyrrelser. Redigert 18.Oktober.2018 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Havlir Svart 18.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober.2018 Takk for kjappe svar, har nå sendt en forespørsel til Navico/Simrad via nettsidene deres, så da blir det spennende å høre om de tør mene noe om dette. Har ikke vært helt fornøyd med tilbakemeldingene fra forhandler/forhandlers kontaktperson hos leverandør i forbindelse med reklamasjonen/anskaffelsen av erstatningssvinger for den som ble bøyd hva gjelder tekniske egenskaper/alternativer, derfor har jeg ikke tenkt at jeg ville få så mye ut av å henvende meg den veien med dette. Men spørsmål direkte til Navico/Simrads tekniske kundestøtte har jeg tidligere blitt positivt overrasket av, så håper på det beste den veien nå også :) Bilder fra da TotalScan-giveren var nymontert og et bilde av den etter at den ble bøyd, dersom de kan være til noen hjelp for å kunne gi bedre råd. Som man kanskje ser er jeg temmelig nærme senter (giveren på bildet er nesten i flukt med nederste punkt på bunnen) og det er tilsvarende plassering på motsatt side av senter jeg vil montere ForwardScan- og CHIRP-giveren, så nært hverandre som mulig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jannmar Svart 18.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2018 Mulligan skrev for 6 timer siden: Furuno er helt rå på dette. Jeg kjørte en stund med to Furuno transducere 60 cmfra hverandre uten tegn til forstyrrelser. Går sikkert helt greit så lenge det er forskjellig frekvens på giverne. To givere med samme frekvens gir interferens/forstyrrelser iflg Furuno. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Barbaria Svart 19.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2018 Du skulle hatt en slik; https://www.km.kongsberg.com/ks/web/nokbg0240.nsf/AllWeb/C264F511936B5FF5C1257A1E002D6827?OpenDocument men vet ikke om det finnes til fritidsbåt. Med litt teknisk bakgrunn skal det være mulig å lage en enkel utgave. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 19.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2018 Litt lettere med slikt utstyr. De har vanligvis en external trigger inngang som gjør at de kan kjøres i sekvens. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
abbor Svart 19.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2018 Du må sørge for å montere svingerene ved siden av hverandre, ikke nødvendigvis rett ved siden av hverandre, men spredt ut sideveis slik at de ikke forstyrrer hvordan vannet strømmer over de andre svingerene. Hvis du plasserer to etter hverandre vil forstyrrelsene av vannstrømmen forårsaket av den første forstyrre signalene til den bak. Det er enkelt å stoppe pingingen fra alle tre svingerene fra Evo3 menyene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Havlir Svart 21.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Oktober.2018 Tusen takk for flere gode tips og råd! Det hadde definitivt vært kjekt med en dings som fikset det som Kongsberg har lagd, ja :) Ikke helt overbevist om at jeg vil forsøke meg på å lage noe slikt fra scratch selv, så går nok heller for å slå av og på signalene fra de giverne som jeg ikke trenger/bruker samtidig, siden det høre uproblematisk ut å få til. Skulle veldig gjerne satt svingerne ved siden av hverandre fremfor på rekke, men jeg tør ikke uten videre å lage et så stort hull som jeg trenger til CHIRP-giveren (minst 136 mm for å få «mutteren» gjennom og ned på svingeren, nesten like stort som ytterdiameteren på gummipakningen jeg har i bildene) i steget der motorfestene står. Kan noen bekrefte at det ikke svekker styrken på trinnet i nevneverdig grad? Dersom jeg lager et slikt hull så langt frem i mottorrommet som mulig altså, i så fall går jeg gjerne for det. Se bildet med den sorte ringen på oppå steget som jeg har lagt ved. Alternativene og oversikt over mottorrommet totalt sett er også lagt inn. Det er altså den runde, sorte gummipakningen som markerer de ulike plasseringene jeg ser for meg for CHIRP-giveren. Samtidig hadde jeg tenkt å få montert dette ferdig i dag, kommer bare til båten i helgene da jeg bor 2,5 timer unna, og nå blir det kjøligere og tidligere mørkt for hver uke utover... Bilde som viser motorfestet, det er tilsvarende på andre siden, naturligvis. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Havlir Svart 21.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Oktober.2018 Så nå, under båten, at det å sette svingeren under steget der motoren er festet medfører at jeg kommer til å få deler av CHIRP-svingeren bak de nesterste steglistene som går langsetter bunnen. Området uten bunnstoff er der jeg tidligere hadde TotalScan-giveren. Men dermed utgår også muligheten for å sette svingeren inni steget for motorfestene, slik jeg ser det nå. Vil ikke forstyrret vannstrøm ha størst betydning for giveren bak ved litt høyere hastigheter, slik at så lenge det er snakk om en giver jeg har mest bruk for i trange/urene farvann der farten er 5 knop eller lavere, så blir det ikke så mye påvirkning? Når den for sikkerhets skyld er betydelig lenger ned i vannet (forsøkte meg på et bilde med fairingblokker tapet opp og gummipakningen tilsvarer omtrent høyden på kanten fra CHIRP-giveren som vil stikke ut). ForwardScan-giveren stikker ytterligere ned og vender omtrent 45 grader forover. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Havlir Svart 21.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Oktober.2018 Da ble det slik, bildet er riktig nok tatt før jeg har fått festet CHIRP-giveren. Så håper jeg det blir bra, det viktigste er i grunnen at CHIRP-giveren får godt signal og det må den da få når den står fremst. Eneste bekymringen jeg har for den er at jeg måtte plassere den i motorrommet mot tydelig advarsel. Men ser det er flere som har måttet gå på akkord med akkurat det. Noen av dere vet kanskje hvordan man eventuelt kan oppdage at den sliter på grunn av høy temperatur, så jeg kan slå den av før den blir skadet av det (hvis den kan bli det)? Hva er maksimal romtemperatur den kan stå i når den hele tiden er i kontakt med relstivt kjølig norsk sjøvann? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.