Jump to content

Epoxy lim av ankervinsj konstruksjon. Type og temperatur


Erik

Recommended Posts

Hei.

Holder på å bygge en konstruksjon som skal bære ankervinsj under baugluka. Bruker imregnert 2"6 til selve bjelken, men dette skal festes mot skrog foran og bak i luka, og der tenker jeg å lime fast det som bjelken skal festes i med 2 komp epoxy mot glassfiberen.

 

Så da lurer jeg på om det er noen foretrukne typer som blir ekstra sterke/fester godt på glass fiber å anbefale. Gjerne i stor forpakning, da jeg tenker å lime på en hel bjelke på tvers på bakveggen for å få stor festeflate.

 

Og så lurer jeg på dette med temp. Det er meldt 10 grader dagtemp i helga. Ned mot 7 om natta, Er dette for kaldt til å få ett godt/fullsterkt resultat ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Sjekk ut West System Epoksy Six10. 

 

Sakset:

 

SIX10 er fortykket WEST SYSTEM epoxy som leveres på en selvblandene fugepatron. Benyttes m/standard fugepistoler. Limet er vannfast, vanntett og har styrke og egenskaper som vanlig WEST SYSTEM epoxy. Limer og fester til tre, glassfiber, stål, aluminium etc. Limet er ekstremt sterkt, vanntett og vannfast. Ideelt for reparasjoner i båten, huset, bilen og på hytta.

 

Teknisk informasjon:
Laveste brukstemp.: 10º C.
Arb.tid på rep.stedet v/21°C: ca. 45 min.
Herder til en fast tilst. v/21°C: 5-6 timer
Fullherdet v/21°C: 24 timer
Epoksy på selvblandene fugepatron, 190 ml

Link to post
Share on other sites

Ser at du har en Hanse 312.  Jeg har laget tilsvarende på en Hanse 371 .  Båten er nå solgt, så får ikke tatt bilder.  Tror disse er ganske like i ankerbrønnen.  Min var også en 04 modell

 

Jeg gjorde det som følger:

Først og fremst brukte jeg 2 X 15 mm kryssfiner - ikke helved siden dette arbeider for mye i forhold til fuktighet.  Vinsjen som ble montert var en Lewmar 1000 profish.

 

Kappet til to lag med kryssfiner som var tilpasset på tvers i ankerbrønnen mot skott, og hadde "forskjøvet skjøt" på disse siden de ikke gikk ned hele i  ankerluken.

Skrudd og limt sammen med epoxy  på plass nede i ankerbrønnen.

 

Slipte vekk all topcoat i en bradde på ca 15 cm over monterings stedet.  "Malte" platene med Biltema laminerings epoxy, og satte platene på plass i ankerbrønnen - på tvers mot skottet i akterkant.  Vent noen timer så epoxyen har satt seg litt.  Ok om den er litt klissete -   fyll ut eventuelle mellomrom mellom skrog og kryssfiner med fortykket epoxy..  Bygg opp en hulkile med fortykket epoxy - radie ca 1 cm.  Legg flere lag med duk og lamineringsepoxy - få ut all luft.  Vil tro jeg la 8-10 lag med duk og epoxy-  

 

Det holder å legge duk og epoxy på oversiden av brettet

 

Klipp til duken i forkant og begynn med den bredeste biten - deretter smalere biter.

 

 

Borr et par 10-15 mm huller helt inne mot skottet.  Det samler seg lett vann her.  Pass på at også veden i hullene er mettet med epoxy.   Tilslutt avfett med zalo-vann og rødsprit før du maler med BT enkomponent. 

 

Temperatur ordner du med et lite varmerør nede i ankerbrønnen.  Skal lite til for å få 15 grader som du bør ha.

 

Håper du fremdeles er fornøyd med bombremsen !

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei, og takk for sist. Ja, er forsatt godt fornøyd med bombremsen. Den står på året rundt i anslags vær og er like fin og fungerer bra :-)

 

jeg skal montere litt anderledes enn deg, skal bare ha en bjelke i lengderetningen som vinsjen skal på tvers gjennom, så det jeg skal lime fast er feste inne i spissen av baugen og på tvers på bakveggen som bjelken skal hvile på/mot og festes i.

 

God ide med liten varme ovn nedi der, har en bitteliten oljeovn på 4-500w som bør gå nedi, så da hjelper det.

 

MÅ jeg gjennom inn til glassfiber duk, eller er det nok 'rue opp' veggene jeg limer på med sandpapir før jeg avfetter tro ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Ja skjønner nå at du gjør det på en litt annen måte-  Går sikkert bra det også.  Jeg sliper iallefall alltid bort topcoat/gelcoat før jeg bruker epoxy, og deretter avfetting med aceton.  Selv om du får vedheft mot topcoat har du ingen garanti for hvor god vedheft topcoat har og hvor sprø denne er.

 

Du vil vel få størsteparten av kreftene som virker oppover i akterkant av bjelken, så kan vel være en tanke å bruke noen lag med duk og epoxy her som en vinkel mot skottet. 

 

Lykke til videre med prosjektet.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...