Jump to content

Hvordan leve med skumfyllt dobbelbunn?


Silje4

Recommended Posts

Har nettopp anskaffet 14 fot speedbåt, og det lekker saltvann fra nesten usynlig sprekk i skrog.

Etter å ha lest Erfaringsdatabasen (BRA!!!) er eg på jakt etter ein enklere løysing enn den "Båtdilla" gjekk for. Kan det være hjelp i å borre opp finerbunn, + ned til skrogbunn med hullsag for så å sette i ein lenseplugg? Da tenker eg at det vil sive vann ut av skummet og det er mulig å lense dette ut etter hvert? Hadde vert fint å fått ned "vannstanden" før minusgradene lager telehiv i skrog/ bunnplate! :confused:

Link to post
Share on other sites

Det er desverre begrenset hvor mye vann du vil få ut på denne måten, skummet vil ha mye lettere for å trekke til seg vann enn å deretter gi det ifra seg.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Da tenker eg at det vil sive vann ut av skummet og det er mulig å lense dette ut etter hvert?

<{POST_SNAPBACK}>

Som du skriver tror jeg også at vannet vil sive til hullet etterhvert. Vann renner alltid den letteste vei, og vil trolig sive mot hullet i skummet.

 

Jeg ville forsøkt å lage et så stort hull i dørken (under en benk eller annen skjult plass) at du kommer nedi med hånden og noe redskap. Da kan du ta ut en del av skummet helt ned til skroget, slik at du får en brønn. Rett deretter opp båten slik at hullet du laget blir laveste punkt. Så kan du følge med og lense etterhvert. Montering av en lenseplugg som kan stå åpen når båten står i opplag er jo også lurt.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Tenker eg prøver "brønnløysningen"! Må bare finne et lokk som tetter 100 % for regnvatn fra innsida (Vestlandet) og montere ei lita lensepumpe. Det er plass under benk akter. Funker dette må det vel være aktuellt for dei mange "dobbeltdekkerene" som har eit "vannlatingsproblem"!! Kan jo teste skummet eg da tar ut om det er villig til å gi fra seg vatnet. Dette gjelder ein typisk ungdomsbåt, dei bytter ofte eigere, så det er lite fristende med full ombygging av bunn.

Link to post
Share on other sites

Da jeg hadde båten på tørk hadde jeg den opp ned, laget noen hull her og der (ca 7cm i diameter) Den første måneden hadde jeg en tørkemaskin under. Båten har ligget tørr innomhus. Da jeg i år tok opp prosjektet var det fortsatt veldig vått i skummet, derfor bestemte jeg meg for å ta opp hele driten.

 

ligger noen bilder her

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...