Jump to content

Hva stemmer på registreringer


kosefisken

Recommended Posts

Hei. jeg skal starte et lite  firma som fisker og på båt.

Det er noe jeg lurer på angående båter til firmaet.

jeg har lest litt på nette og ser at mange skriver at det kan koste millioner og rigistrere båten, og få den godsjent. Stemmer dette?

Føler det er jeg som leser feil :D

Dette er båtene jeg har vurdert så langt:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=130105143
https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=126443241

Som dere sikker ser, så er det LITT FORSJELLER på sum. 
Jeg skal søke om å kjøpe den dyreste (170 000kr) men om jeg ikke får lån til dette, blir det den billige. 
Dette er båtene jeg kan finne som ser best ut for mitt bruk.
Jeg skal drive med Taskekrabbe i ryfylket btw :D

Takk på forhond <3

Redigert av kosefisken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

kosefisken skrev 3 minutter siden:

Vil tippe den har muligens vært registrer før, og da trenger du kun noen få søknader som går lett gjennom. Men da må du finne ut registeringsnummeret. Har den ikke vært det så blir den behandlet som en "ny" båt og du må ha merkebrev fra der den ble bygd eller så kan du skrive det selv, spiller ingen rolle egentlig så lenge du gjør det riktig.

Link to post
Share on other sites

ok takk for hjelpen :D
Dere hører nokk fra meg senere.

En annen ting jeg er lurer litt på med den båten. Ser at den har 37 hk og en toppfart på 6 knop. Er det muligt og bytte denne med noe sterkere? Ser det er noen motorer på finn for 20-50k som har litt mer hester (typ 200hk). Forventer jo ikke at den skal gå i hundre og helvette, men 6 knop hørtes litt lite ut... + med mye utstyr ombord er ikke 37hk så mye

Link to post
Share on other sites

kosefisken skrev Just now:

ok takk for hjelpen :D
Dere hører nokk fra meg senere.

En annen ting jeg er lurer litt på med den båten. Ser at den har 37 hk og en toppfart på 6 knop. Er det muligt og bytte denne med noe sterkere? Ser det er noen motorer på finn for 20-50k som har litt mer hester (typ 200hk). Forventer jo ikke at den skal gå i hundre og helvette, men 6 knop hørtes litt lite ut... + med mye utstyr ombord er ikke 37hk så mye

Naah, 6-7 knop er max skrogfart på slike båter selv om du har 30hk eller 150hk. Bonusen er at farten er ca den samme om du laster den med 2 tonn.

Link to post
Share on other sites

Ingen av dei sjarkene du har linket til passer til noe annet enn hobbyfiske. Ingen vits å starte ett firma for å drive hobbyfiske. Skal du drive aktivt fiske, så er du nødt til å finne deg en båt som er fiskeriregistrert OG har godkjent fartøyinstruks. Å begynde å prøve og fiskeriregistrere og godkjenne en båt uten å ha erfaring er helt håpløst.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...