Comforthe Startet 19.Oktober.2018 Del på Facebook Startet 19.Oktober.2018 Hei! Jeg vurderer å montere et ekstra batteri nær baugpropellen for mer ytelse. Dette kan selvfølgelig kobles rett på tilførselskablene som er der i dag, men: Hva med å montere et VSR mellom baugpropell med batteri og resten av båten? VSR vil sense mot forbruksbank, der lading kommer i fra. På denne måten vil ikke baugpropellen dra med seg resten av forbruksbanken når den blir brukt, og VSR vil sikre lading av batteri i baug når motor går eller vi ligger på landstrøm. Batteri i baug blir noe som liker å levere strøm, type Optmia "rødtopp" eller liknende. Noen som har prøvd noe liknende? Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Kjellg Svart 19.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2018 (redigert) Ser to utfordringer med dette. Det ene er spenningsfallet fram til thrusterbatteri. Det andre er at når du kjører thruster, så vil vsr gjøre at du også henter strøm fra forbruksbank. Man må huske på at når man bruker vsr så blir alle batteriene som vsr kobler sammen, gjort til 1 batteribank. Tror heløer jeg ville brukt Sterling sin «battery maintainer». Da holder det sansynligvis med kabler på 2,5mm2 fram til Thusterbatteri, alt etter lengden. Redigert 19.Oktober.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Comforthe Svart 19.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2018 (redigert) Kjellg skrev 6 minutter siden: Ser to utfordringer med dette. Det ene er spenningsfallet fram til thrusterbatteri. Det andre er at når du kjører thruster, så vil vsr gjøre at du også henter strøm fra forbruksbank. Man må huske på at når man bruker vsr så blir alle batteriene som vsr kobler sammen, gjort til 1 batteribank. Jeg har tenkt på det du skriver her og er ikke helt enig det med lading. Kablene frem til baug er i dag dimensjonert for drift av baugpropell. Med andre ord er de mer enn nok til lading av et batteri (i verste fall tar det noe lenger tid i absorbasjonsfasen). VSR senser mot forbruksbatteri. I det øyeblikket baugpropellen kobler inn vil spenningen (på hele systemet) bli nappet ned til under "release voltage" (ca 12.8 - 13 volt) på VSR og dette vil koble ut øyeblikkelig. Faren er om det kobler fort inn igjen og blir stående å klappre... Hvis de har bygget inn hysteriese eller forsinkelse i releet så er ikke dette et tema. Kanskje jeg tester det i benk. *Edit, mange skrivefeil Redigert 19.Oktober.2018 av Comforthe (see edit history) Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Geir Kallevik Svart 19.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2018 Har denne løsningen montert hos meg selv. Har fungert 100% I 3 sesonger nå, tross at jeg benyttet Biltema sin VSR. Sitér dette innlegget Link to post
Comforthe Svart 19.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2018 Geir Kallevik skrev 2 minutter siden: Har denne løsningen montert hos meg selv. Har fungert 100% I 3 sesonger nå, tross at jeg benyttet Biltema sin VSR. Mange takk for tilbakemelding. Hva slags batteri og baugpropell har du der fremme? Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Geir Kallevik Svart 19.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2018 Batteriet er et 75 Ah " startbatteri " type syre og har en 4Hk Sleipner. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 19.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2018 (redigert) Comforthe skrev 1 time siden: Jeg har tenkt på det du skriver her og er ikke helt enig det med lading. Kablene frem til baug er i dag dimensjonert for drift av baugpropell. Med andre ord er de mer enn nok til lading av et batteri (i verste fall tar det noe lenger tid i absorbasjonsfasen). VSR senser mot forbruksbatteri. I det øyeblikket baugpropellen kobler inn vil spenningen (på hele systemet) bli nappet ned til under "release voltage" (ca 12.8 - 13 volt) på VSR og dette vil koble ut øyeblikkelig. Faren er om det kobler fort inn igjen og blir stående å klappre... Hvis de har bygget inn hysteriese eller forsinkelse i releet så er ikke dette et tema. Kanskje jeg tester det i benk. *Edit, mange skrivefeil Hva er du ikke enig i ? Fysikkens lover? All kobber har spenningsfall uansett tykkelse og batteriet trenger å komme over en gitt spenning for å bli toppladet. Bakdelen med å ikke kommer over denne spenningen er at batteriet mister kapasitet. Noen kan si at det virker, kanskje de har vært heldige eller kanskje de aldri har kapasitetsmålt batteriet sitt, men det tilsynelatende «virker». Det er spenningen som kommer fram til batteriet som er avgjørende. Har sett så mange batterier som man mener «virker», både i båter og til og med «lagerspøkelser» hos forhandlere hvor batteriene har vært lagret med for lav spenning. Tilsynelatende er de ok, fin spenning og batteritester sier «alt ok», mens de i realiteten bare har 70-90 prosent av oppgitt kapasitet. Lad batteriet opp og tapp det ned i 10 timer med C20 strøm. Da skal du i teorien ha tappet det 50%. Tror mange får deg en overraskelse når de måler spenningen da. Redigert 19.Oktober.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Comforthe Svart 19.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2018 (redigert) Riktig at man har spenningsfall, men kun så lenge det går strøm. Når batteriet blir ladet synker strømtrekket etter hvert og det samme gjør spenningsfallet. Tar den biten med knusende ro. Spørsmålet mitt gjelder mer hvordan disse releene takler oppgaven. Redigert 19.Oktober.2018 av Comforthe (see edit history) Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Gunga Din Svart 19.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2018 Jeg har satt inn en Mastervolt DC-DC lader til thruster/ankerspilet noe a la dette.....ikke helt 100 på att det er eksakt denne https://www.mastervolt.com/products/mac-plus-serie/mac-plus-12-12-50/ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Kjellg Svart 19.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2018 Comforthe skrev 3 minutter siden: Riktig at man har spenningsfall, men kun så lenge det går strøm. Når batteriet blir ladet synker strømtrekket etter hvert og det samme gjør spenningsfallet. Tar den biten med knusende ro. Spørsmålet mitt galt mer hvordan disse reisene takler oppgaven. Da er jo det store spørsmålet - Hva er ladesluttspenning på forbruks batteriene og hvor lange kabler er det til thrusterbatteri? Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 19.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2018 Jeg bruker en Pro split fra Sterling for ladefordelingen fra dynamo mot start/forbruk/thruster, det gjør det den biten bekymringsløs. Sitér dette innlegget Link to post
Comforthe Svart 19.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2018 Hvis kablene ikke klarer å lade et batteri så var de alt for underdimensjonerte til å dra en baugpropell i første omgang. Dette er en eksisterende installasjon. DC DC converter er også en mulighet. Tak for input folkens, mye bra her. Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Joerg Becker Svart 19.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2018 (redigert) Det er akkurat der forskjellen ligger. Et relé funker da ok sålenge strømmen ikke overstiger releets kapasitet. I grunn sier det for seg selv at et VSR er ikke det beste valg for slik bruk. Tar vi f.eks. 75Ah og 4kW truster som ble nevnt ovenfor. Batteriet i seg selv er for svak dimensjonert i utgangspunkt allerede spør du meg. Når det batteriet er ok, dvs. ny, er det kanskje ok. Når dette batteriet blir svak, dvs. mister kapasitet, da omsider vill trusteren klare å tømme et slik batteri fort. I så fall vill nå primærbatteriet levere. Er nå den (pluss evt. dynamo som øker spenningen) bare stor nok at ikke spenningen faller med en gang, pluss normal forsinkelse i VSR, da -må- omsider reléet kunne tåle nesten maksimal strøm, dvs -alt- av strøm som passerer denne ledningen (da maks 4kW / ca. 330 Ampere@12V). Når en nå først vil bruke relé/skillerelé da ville jeg heller anbefale å bruke enten et "manuell" relé av type NC (som så skal åpne når trusteren starter), eller et VSR som enten har mulighet for å motta et eksternt styresignal, eller et VSR / eller enhet til fordeling som er -beregnet- for å åpne ved overstrøm, eller et VSR som klarer alt det som er nevnt ovenfor og strømbegrensning (CVSR) eller å bruke en BB-lader (når kjemien / batteriet er en helt annen type enn resten) eller, når en ha forstått at riktig kapasitet i baugen er best, bare å bruke en Battery Maintainer, som er både enklest og billig. Relébaserte løsninger av merke "nederste effekt-sville" bør brukes med omhu og etter korrekt analyse, men ikke bare på grunnlag av "har hørt at". Da blir også enkle løsninger sikker, fordi tilpasset omstendighetene. Er jo ikke verre enn det. Jørg Redigert 19.Oktober.2018 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Sleipner93 Svart 19.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2018 Sakset fra ett innlegg jeg hadde i Biltema skillerele tråden : Kobla ihvertfall mitt skillerele til å sense på startbatteri, det ser ut til å fungere greit, merker ikke at releet ligger å går av og på ved normal lading. Men igår kobla jeg likt i naboen sin båt bare ett BEP DSVR istedenfor. Her fikk jeg problemer da det sansynligvis er lagt inn en delay i releet, når han kjører trusteren og batterispenningen synker under 12,7 på start/baug batteri tar det fortsatt 10-15 sekunder før releet klikker av. Ved måling med tangampermeter gikk det iløpet av disse sekundene for mye strøm fra forbruksbatteriene til startbatteriene via releet. BEP sitt rele har derimot mulighet for tilkobling av tenningsignal for at releet skal være i bruk. Da løste jeg det med ett ekstra vekslerele som brøt strømmen til DSVR når trusterpanel er påskrudd. Systemet ser ut til å virke bra og i tillegg går jo trusterpanelet automatisk av etter 5min og DSVR kobles på igjenn. Jeg tror ikke biltema har denne delay funskjonen som BEP releet har men dette skal jeg sjekke neste gang jeg er ombord. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2018 Sleipner93 skrev 1 time siden: .Da løste jeg det med ett ekstra vekslerele som brøt strømmen til DSVR når trusterpanel er påskrudd. Systemet ser ut til å virke bra og i tillegg går jo trusterpanelet automatisk av etter 5min og DSVR kobles på igjen. Jeg tenkte å foreslå noe I denne duren, et rele som kopler fra forbindelsen mellom VSR og thrusterbatteri når thruster er I bruk. Burde ikke være så vanskelig å legge opp på en fornuftig måte. Så fikser VSR'en ladingen greit når ikke thruster brukes. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hegra Svart 19.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2018 index skrev 18 minutter siden: Jeg tenkte å foreslå noe I denne duren, et rele som kopler fra forbindelsen mellom VSR og thrusterbatteri når thruster er I bruk. Burde ikke være så vanskelig å legge opp på en fornuftig måte. Så fikser VSR'en ladingen greit når ikke thruster brukes. Det er samme løsning som er brukt på storbiler med lift bak. Disse har som regel eget batteri(er) til liften bak. Når liftens betjeningspanel slås på blir forbindelsen brutt til bilens batteri. Når betjeningspanel slås av blir alle batteri koblet sammen igjen så fremt at VSR tillater det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.