Jump to content

Slipp i ytre Oslofjord


Fenix

Recommended Posts

Har båten i Fredrikstad for øyeblikket. Trenger en veldig kjapp tur på land for å bytte propell før jeg seiler hjem til Oslo. Synes det blir mye styr å heise den opp med krybbesetting og det hele. Finnes det en gammaldags slipp av den opptrekkbare typen som er tilgjengelig på østsida av fjorden?

Link to post
Share on other sites

Skifte propell ? Lenge siden den var av / sitter den lett ? Har du alt som trengs ? Hyr en dykker da vel .. ? Hvis ikke har f.eks OSCO truck / kran, Slevikkilen har vel truck / kran, og i Son finnes kran / truck. Kambo har kran. Drøbak finnes det truck. Hvor vanskelig det er å få mobilisert en sånn på lørdagen, veit jeg ikkenoe om. Opptakssesongen har kanskje startet ??

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Skifte propell ? Lenge siden den var av / sitter den lett ?

...hmmm....den går feil vei....! :blush:

Har skiftet motor (kommer tilbake til dette i en egen rapport når det hele er i boks), men siden Penta-ekspertene ikke har kunnet gi meg en klar beskjed, har jeg beholdt den gamle propellen. Den går åpenbart feil vei i forhold til ny motor/drev. Det er på veldig kort sikt ikke noe stort problem, men det er jo et spørsmål om drevet er bygget for å kjøre like godt i revers som framover. Det er det heller ikke lett å få svar på fra autorisert hold. Så propellen må nok byttes ASAP.

 

Det ender vel med at jeg går/seiler til Son, der slipp/truck-gutta har hjulpet meg før.

Link to post
Share on other sites

Har båten i Fredrikstad for øyeblikket. Trenger en veldig kjapp tur på land for å bytte propell før jeg seiler hjem til Oslo. Synes det blir mye styr å heise den opp med krybbesetting og det hele. Finnes det en gammaldags slipp av den opptrekkbare typen som er tilgjengelig på østsida av fjorden?

<{POST_SNAPBACK}>

Engelsviken er nenvt her. Det er også en bra stor truck i Søly båthavn i Moss. De hjelper sikkert til.

 

Leder for Havnestyret

Terje Skåre

 

Åslia 30

1512 Moss

 

Telefon priv.: 950 56 661

Telefax: 69 27 00 10

Mobiltelefon: 950 56 661

 

Terje er en kjekk kar som selv er seiler.

Link to post
Share on other sites

Jeg TROR drevet går like godt begge veier, men dette burde ikke VP ha noe problem med å gi et skikkelig svar på. Ring f.eks. Ragnar Ringstad i Fredrikstad eller Sørfonden slipp (22 29 36 50) og spør, de bruker å være hjelpsomme.

 

Slevikkilen Båtbyggeri på Gressvik (69 32 88 70) løfter deg sikkert med trucken, han pleier å jobbe litt seint og noen ganger også lørdager.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Jeg TROR drevet går like godt begge veier, men dette burde ikke VP ha noe problem med å gi et skikkelig svar på. Ring f.eks. Ragnar Ringstad i Fredrikstad eller Sørfonden slipp (22 29 36 50) og spør, de bruker å være hjelpsomme.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, nå har sjekket dette med Drevia, der jeg kjøpte motoren - og de mener at drevet går like godt begge veier og at dette ikke er noe problem. Så inntil videre gir jeg trøstig full gass den gærne veien og lar det stå til!

Link to post
Share on other sites

Hvordan går det med roret dersom du legger i vei i revers. Min errfaring er at det blir stor belastning når jeg bakker for fort å får for mye utslag. Regner ikke med at du har tenkt til å bakke hjem eller at du ikke har merket dette. Men som helt grønn for 3 år siden, hadde jeg ikke tenkt på det før jeg kjente trykket. Er forrtsatt rimlig grønn.

Link to post
Share on other sites

Hvordan går det med roret dersom du legger i vei i revers. Min errfaring er at det blir stor belastning når jeg bakker for fort å får for mye utslag. Regner ikke med at du har tenkt til å bakke hjem eller at du ikke har merket dette. Men som helt grønn for 3 år siden, hadde jeg ikke tenkt på det før jeg kjente trykket. Er forrtsatt rimlig grønn.

<{POST_SNAPBACK}>

Båten går jo riktig vei, så det er ikke noe problem. Den eneste synlige forskjellen er egentlig at jeg må legge girspaken feil vei i forhold til hva jeg er vant til. For motoren spiller det jo ingen rolle, den går den samme veien uansett. Spørsmålet er imidlertid om drevet har godt av det - og det sier leverandøren nå at er uproblematisk. Så inntil videre får det være som det er, så får jeg ta fatt i det når jeg kommer hjem.

Link to post
Share on other sites

Såvidt jeg husker er det mulig å montere wirene på to måter inni gear-/gasspaken. Det er jo også fornuftig. Hvis ikke det var mulig måtte VP laget to utgaver av spaken. Avhengig av instalasjon i cockpit måtte det finnes en til STB og en til BB montering. Ingen spurte meg om hvilken side jeg har spaken på når jeg kjøpte ny. Hvis jeg har tenkt riktig nå betyr vel det at du slipper å kjøpe ny propell. Det holder å koble om inni spaken (hvis det altså er komplett likegyldig for gearet hvilken vei det går når du går framover) Eller tenker jeg helt feil nå??

Redigert av Lars_Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Båten går jo riktig vei, så det er ikke noe problem. Den eneste synlige forskjellen er egentlig at jeg må legge girspaken feil vei i forhold til hva jeg er vant til. For motoren spiller det jo ingen rolle, den går den samme veien uansett. Spørsmålet er imidlertid om drevet har godt av det - og det sier leverandøren nå at er uproblematisk. Så inntil videre får det være som det er, så får jeg ta fatt i det når jeg kommer hjem.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Jeg sa jeg var grønn, trodde nesten noen villa ha deg til å bakke :blush:

 

Liker egentlig ikke disse figurene, men ...

Link to post
Share on other sites

Alle de kontrollboksene Hulda har sett, og det er ikke få, kan snu gearfunksjonen fra drag til dytt. Kjøp heller en flaske god rødvin i stedet for ny propell. Gir større glede.

 

Jeg mener det bl.a. er slik, boksen- ikke vinen, for at man skal slipp å ha kjeiv- og retthendte bokser (sidemontering). Hvis jeg da ikke tar helt feil. Nå har jeg en Volvo-boks, og der er det slik. Det er bare å flytte gearkabelen fra det ene- til det andre "øret".

Link to post
Share on other sites

Såvidt jeg husker er det mulig å montere wirene på to måter inni gear-/gasspaken. Det er jo også fornuftig. Hvis ikke det var mulig måtte VP laget to utgaver av spaken. Avhengig av instalasjon i cockpit måtte det finnes en til STB og en til BB montering. Ingen spurte meg om hvilken side jeg har spaken på når jeg kjøpte ny. Hvis jeg har tenkt riktig nå betyr vel det at du slipper å kjøpe ny propell. Det holder å koble om inni spaken (hvis det altså er komplett likegyldig for gearet hvilken vei det går når du går framover) Eller tenker jeg helt feil nå??

<{POST_SNAPBACK}>

Nei, jeg tror du tenker helt riktig. Jeg har ikke kikket så nøye på gear/gass-spaken ennå, men alt tyder jo nå på at dette er en kurant sak. Og motor og drev har oppført seg upåklagelig hele veien nordover i Oslofjorden i helga.

 

Jeg sa jeg var grønn, trodde nesten noen villa ha deg til å bakke  :blush:

 

Liker egentlig ikke disse figurene, men ...

<{POST_SNAPBACK}>

Helt i orden - det var vel ikke så tydelig forklart i utgangspunktet, heller!

 

Alle de kontrollboksene Hulda har sett, og det er ikke få, kan snu gearfunksjonen fra drag til dytt. Kjøp heller en flaske god rødvin i stedet for ny propell. Gir større glede.

 

<{POST_SNAPBACK}>

Opplagt - og det må jo bli en sabla dyr og god rødvin!

Redigert av Fenix (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...