MaSa Startet 19.Oktober.2018 Del på Facebook Startet 19.Oktober.2018 Noen som har kjennskap til det? har hatt mine hos Vestfold elektrodiesel og fikk beskjed om at 4/5 på hver motor er underkjent og ikke anbefalt overhalt. originalt koster dette fra VP 10.700kr PR stk mens billigste ellers er 5700 PR stk via Vestfold. Og når samtlige må byttes så blir dette latterlig dyrt. om noen har tips så gi beskjed . Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Mort1 Svart 19.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2018 Ta kontakt med Maritim Diesel i Bergen, de hadde ok byttepriser på slikt utstyr for noen år siden ihvertfall, men det er kostbart utstyr dette.... Det er jo mulig å bytte dysespiss, shims og kuler i disse, hvorfor er det ikke anbefalt i ditt tilfelle? Var det rust innvendig? Alternativt må du google injektorens delenr og importere selv....... Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 19.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2018 MaSa skrev for 2 timer siden: har hatt mine hos Vestfold elektrodiesel og fikk beskjed om at 4/5 på hver motor er underkjent og ikke anbefalt overhalt. Underkjent ved trykking eller underkjent når de åpnet? Normalt at en bytte dysespiss , men Volvo er noe dtitt en må ha en masse shims for å få rett trykk. Trykke de kunne jeg gjort. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
bellen Svart 19.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2018 Roger jo skrev 26 minutter siden: Underkjent ved trykking eller underkjent når de åpnet? Normalt at en bytte dysespiss , men Volvo er noe dtitt en må ha en masse shims for å få rett trykk. Trykke de kunne jeg gjort. Det er nok ikke så enkelt å overhale en injector til commonrail. Desse er ikke bygd opp på samme måte som injectorene på en "pumpedyse". Og jeg tipper at du ikke kan trykke opp en commonrail injector, siden den krever rundt 1700 bar i tillegg til at du trenger elektronisk utstyr for å opne solenioden i injectoren. Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 20.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2018 5700 pr stykk var vel en ok pris. Spørmålet er vel om flow karakteristikk må programeres inn i motorstyringen? Ser du på en tegning av disse injektorne ser du at det er flere bevegelige deler enn dysenål som må skiftes ved slitasje. Du får trøste deg med at endel av denne summen har du spart inn på lavere diesel forbruk enn ved bruk av fordelerpumpe og mekaniske dyser. Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 20.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2018 Det var mykje. Hva er prisen hos bildele forhandleren ? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 20.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2018 Ble litt nysgjerrig da jeg har samme motor i bilen min da med 228 Hk. Hvor mange timer er den motoren kjørt? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 20.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2018 Bårdp skrev 30 minutter siden: Ble litt nysgjerrig da jeg har samme motor i bilen min da med 228 Hk. Hvor mange timer er den motoren kjørt? Sikker på at du har samme motor? Kansje du har andre generasjon D3? D5 190 er første generasjon av denne motoren og har ingen likheter med andre generasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 20.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2018 Vel det er vel snakk om Volvos 2,4l 5 sylindrede dieselmotor og den er vel stort sett samme motoren enten den heter D3 og sitter i bår eller som i mitt tilfelle D6 og sitter i bil. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 20.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2018 D3 og D5 er samme motor, D6 finnes ikke i bil. Men rundt 2012 kom andre generasjon. D3/D5 190 er første generasjon og D3/D5 220 er andre generasjon. Første og andre generasjon har ingen andre likheter enn at begge har 2,4 l slagvolum og 5 sylindere, ellers er det ingen andre likheter. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 20.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2018 Vel på min Volvo V60 står det D6 så at det finnes biler med den betegnelsen er helt utvilsomt. At det ikke er samme D6 som jeg har i båten er jeg klar over. Det er derimot samme motor som D3 en 2,4l 5 sylindret diesel på 228 Hk når de står i bil og kalles for D6 der. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 20.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2018 Ok.. Min feil, jeg er ikke så bevandret i Volvo bilverden. Men da må det bety at andre generasjon D3 blir kalt D6 i bil. Men uansett, D6 i din bil er ikke samme motor som D3 190. Sitér dette innlegget Link to post
brs Svart 20.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2018 Hva motoren heter varierer i Volvo bilverden. Men det er 5 sylinder og 2.4 liter. Om det er mange forskjellige injektorer vet jeg ikke men det må vel en kunne finne ut av ved å sjekke hos Volvo forhandler. Sitér dette innlegget Link to post
soft Svart 21.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2018 Om du finner originalt varenummer på delen kan det jo være at du finner de her, det er jo sikkert en 3. Part leverandør til VP https://s.click.aliexpress.com/e/bqHMcTtm Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 21.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2018 Du får neppe plass til en VP D6 i en personbil Sitér dette innlegget Link to post
brs Svart 21.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2018 Eureka skrev 15 minutter siden: Du får neppe plass til en VP D6 i en personbil Er vel ikke aktuelt i denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 21.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2018 Eureka skrev for 2 timer siden: Du får neppe plass til en VP D6 i en personbil Det er vel ingen som har nevnt heller? Sitér dette innlegget Link to post
leif_erikg Svart 24.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2018 (redigert) Siden man allerede er totalt usaklige her. Joda, det finnes en rekke personbiler med plass til en D6, går til og med inn i en Berlingo med turbo og gir montert etter hva jeg kan se i spesifikasjonene... Redigert 24.Oktober.2018 av leif_erikg (see edit history) Sitér dette innlegget Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt Link to post
Chiefengineer Svart 25.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2018 (redigert) leif_erikg skrev for 7 timer siden: Siden man allerede er totalt usaklige her. Joda, det finnes en rekke personbiler med plass til en D6, går til og med inn i en Berlingo med turbo og gir montert etter hva jeg kan se i spesifikasjonene... Ja vis meg hvordan du har tenkt å putte en 5,5 liters, mer enn 700 kg tung marinemotor med lengde 1,5 meter inkl. gearet inn i denne lille forhjulsdrevne brødboksen som er oppgitt til en egenvekt på 1300 kg og som vanligvis er utstyrt med en 1,6 liters motor som originalt... Her har du nok fått servert en skikkelig røverhistorie. Bakhjulene kommer ikke til å han kontakt med bakken og forstillingen klapper sammen av vekta i første humpen. Det er isåfall ingen Volvo Penta D6 marinemotor vi snakker om. Om Volvo personbiler, Citroen eller andre bilprodusenter har andre mikromotorer de kaller for "D6" som ikke har noe med denne motoren å gjøre skal jeg ikke uttale meg om. Redigert 25.Oktober.2018 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 25.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2018 Tror han mener slik. Sitér dette innlegget Link to post
leif_erikg Svart 25.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2018 Chiefengineer, eh, slik som bellen viser? Jeg har nok ikke blitt servert noen som helst røverhistorie. Hva i all verden fikk deg til å tro at jeg mente det var mulig å montere en D6 i motorrommet på en Berlingo? Som tidligere eier av en Berlingo og nåverende eier av en D6, har jeg ikke vanskeligheter med å se at det ville blitt en massiv utfordering.... :) Jeg tok for meg påstanden "Du får neppe plass til en VP D6 i en personbil", og skrev selv "siden man allerede er totalt usaklige her." Deretter tok jeg enn titt på størrelsen på bagasjerommet og lasteluken på en Berlingo, og deretter målene på en D6. Jeg mente altså akkurat slik som bellen viser :) Man får altså plass til en D6 i en Berlingo, og nok i en del mindre personbiler også. Nå vil sikkert trådstarter ha tilbake tråden sin. Poenget var vel heller å vise hvor lite nyttig det er å diskutere helt urelevante motorer. Til trådstarter: Jeg kan ikke skjønne at det ikke skal være mulig å overhale de. Jeg har nettopp levert dyser til min D6 på overhaling. Ikke gratis, men svært mye billigere enn å kjøpe nye dyser... Sa de noe om hvorfor de ikke anbefalte å overhale dysene? Sitér dette innlegget Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt Link to post
Chiefengineer Svart 25.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2018 leif_erikg skrev 16 minutter siden: Chiefengineer, eh, slik som bellen viser? Jeg har nok ikke blitt servert noen som helst røverhistorie. Hva i all verden fikk deg til å tro at jeg mente det var mulig å montere en D6 i motorrommet på en Berlingo? Som tidligere eier av en Berlingo og nåverende eier av en D6, har jeg ikke vanskeligheter med å se at det ville blitt en massiv utfordering.... :) Jeg tok for meg påstanden "Du får neppe plass til en VP D6 i en personbil", og skrev selv "siden man allerede er totalt usaklige her." Deretter tok jeg enn titt på størrelsen på bagasjerommet og lasteluken på en Berlingo, og deretter målene på en D6. Jeg mente altså akkurat slik som bellen viser :) Man får altså plass til en D6 i en Berlingo, og nok i en del mindre personbiler også. Nå vil sikkert trådstarter ha tilbake tråden sin. Poenget var vel heller å vise hvor lite nyttig det er å diskutere helt urelevante motorer. Til trådstarter: Jeg kan ikke skjønne at det ikke skal være mulig å overhale de. Jeg har nettopp levert dyser til min D6 på overhaling. Ikke gratis, men svært mye billigere enn å kjøpe nye dyser... Sa de noe om hvorfor de ikke anbefalte å overhale dysene? Beklager, trodde jeg hadde logget inn på båtplassen og ikke et bilforum. Forholdt meg derfor til de betegnelser som gjelder for marinemotorer.:-) Og enig med siste her, injektorene skal være fullt mulig å overhale men det kommer jo helt an på hvilket grunnlag de er underkjente på. Det kan jo være ting som ikke gjør dette økonomisk/hensiktsmessig gjennomførbart. Kunne jo også vært interessant å vite gangtimer samt filtreringsutstyr som har vært brukt. Antall mikron på forfilter f.eks. samt om det har vært vann i diesel osv.. Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 25.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2018 Husk at mange båtmotorer også er bilmotorer. D6 er spesiell med unntak av Fiat 8061 var ganske lik og brukt i større varebiler med 130 hk uten turbo og 170 med. Veide 450kilo og kunne lett ha blitt tilpasset en stor bil. Den hadde akkurat samme borring og slag so vp D6 4 sylindret 8041?var den lik vp D4 i borring slag og volum. Men D6 og D4 kom aldri i lastebil eller annet. Den har for høyt forbruk og for lite dreiemoment Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 25.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2018 Ser det diskuteres dyser her, og lurer på om noen kan fortelle meg når man bør sende inn dyser for sjekk? Jeg har Volvo D6 435 som har gått 1500 timer. Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 25.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2018 1500 timer er ikke mye. Både personbiler og lastebiler går ofte et par hundre tusen km før dysene er noe problem. De burde holde 4000 timer eller motorens levetid. Men en ødelagt eller dårlig dyse kan ødelegge motoren. Ved minste antydning av at motoren går ujevnt, lukt fra eksos endrer seg, synlig røyk, endring i lydbilde ,endring i start tid så må dysene sjekkes. Jevnlig olje analyse kan også være til hjelp for å se om ting endrer seg. Måling av returmengde kan være lurt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.