Jump to content

Pris på injektorer til VP d-3 190


MaSa

Recommended Posts

Noen som har kjennskap til det?

har hatt mine hos Vestfold elektrodiesel og fikk beskjed om at 4/5 på hver motor er underkjent og ikke anbefalt overhalt.

 

originalt koster dette fra VP 10.700kr PR stk

mens billigste ellers er 5700 PR stk via Vestfold. 

 

Og når samtlige må byttes så blir dette latterlig dyrt.

 

om noen har tips så gi beskjed .

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post

Ta kontakt med Maritim Diesel i Bergen, de hadde ok byttepriser på slikt utstyr for noen år siden ihvertfall, men det er kostbart utstyr dette....

Det er jo mulig å bytte dysespiss, shims og kuler i disse, hvorfor er det ikke anbefalt i ditt tilfelle? Var det rust innvendig?

Alternativt må du google injektorens delenr og importere selv.......

Link to post
MaSa skrev for 2 timer siden:

har hatt mine hos Vestfold elektrodiesel og fikk beskjed om at 4/5 på hver motor er underkjent og ikke anbefalt overhalt.

 

Underkjent  ved trykking eller underkjent når de åpnet? 

Normalt at en bytte dysespiss , men Volvo er noe dtitt en må ha en masse shims for å få rett trykk.

Trykke de kunne jeg gjort.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Roger jo skrev 26 minutter siden:

Underkjent  ved trykking eller underkjent når de åpnet? 

Normalt at en bytte dysespiss , men Volvo er noe dtitt en må ha en masse shims for å få rett trykk.

Trykke de kunne jeg gjort.

Det er nok ikke så enkelt å overhale en injector til commonrail. Desse er ikke bygd opp på samme måte som injectorene på en "pumpedyse". 

Og jeg tipper at du ikke kan trykke opp en commonrail injector, siden den krever rundt 1700 bar i tillegg til at du trenger elektronisk utstyr for å opne solenioden i injectoren.

Link to post

5700 pr stykk var vel en ok pris. Spørmålet er vel om flow karakteristikk må programeres inn i motorstyringen?

Ser du på en tegning av disse injektorne ser du at det er flere bevegelige deler enn dysenål som må skiftes ved slitasje. 

Du får trøste deg med at endel av denne summen har du spart inn på lavere diesel forbruk enn ved bruk av fordelerpumpe og mekaniske dyser.

Link to post
leif_erikg skrev for 7 timer siden:

Siden man allerede er totalt usaklige her.

 

Joda, det finnes en rekke personbiler med plass til en D6, går til og med inn i en Berlingo med turbo og gir montert etter hva jeg kan se i spesifikasjonene...

 

Ja vis meg hvordan du har tenkt å putte en 5,5 liters, mer enn 700 kg tung marinemotor med lengde 1,5 meter inkl. gearet inn i denne lille forhjulsdrevne brødboksen som er oppgitt til en egenvekt på 1300 kg og som vanligvis er utstyrt med en 1,6 liters motor som originalt... 

 

Her har du nok fått servert en skikkelig røverhistorie. Bakhjulene kommer ikke til å han kontakt med bakken og forstillingen klapper sammen av vekta i første humpen.

 

Det er isåfall ingen Volvo Penta D6 marinemotor vi snakker om. Om Volvo personbiler, Citroen eller andre bilprodusenter har andre mikromotorer de kaller for "D6" som ikke har noe med denne motoren å gjøre skal jeg ikke uttale meg om.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post

Chiefengineer, eh, slik som bellen viser? Jeg har nok ikke blitt servert noen som helst røverhistorie. Hva i all verden fikk deg til å tro at jeg mente det var mulig å montere en D6 i motorrommet på en Berlingo? Som tidligere eier av en Berlingo og nåverende eier av en D6, har jeg ikke vanskeligheter med å se at det ville blitt en massiv utfordering.... :)

 

Jeg tok for meg påstanden "Du får neppe plass til en VP D6 i en personbil", og skrev selv "siden man allerede er totalt usaklige her." Deretter tok jeg enn titt på størrelsen på bagasjerommet og lasteluken på en Berlingo, og deretter målene på en D6. Jeg mente altså akkurat slik som bellen viser :) 

 

Man får altså plass til en D6 i en Berlingo, og nok i en del mindre personbiler også.

 

Nå vil sikkert trådstarter ha tilbake tråden sin. Poenget var vel heller å vise hvor lite nyttig det er å diskutere helt urelevante motorer.

 

Til trådstarter: Jeg kan ikke skjønne at det ikke skal være mulig å overhale de. Jeg har nettopp levert dyser til min D6 på overhaling. Ikke gratis, men svært mye billigere enn å kjøpe nye dyser... Sa de noe om hvorfor de ikke anbefalte å overhale dysene?

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Link to post
leif_erikg skrev 16 minutter siden:

Chiefengineer, eh, slik som bellen viser? Jeg har nok ikke blitt servert noen som helst røverhistorie. Hva i all verden fikk deg til å tro at jeg mente det var mulig å montere en D6 i motorrommet på en Berlingo? Som tidligere eier av en Berlingo og nåverende eier av en D6, har jeg ikke vanskeligheter med å se at det ville blitt en massiv utfordering.... :)

 

Jeg tok for meg påstanden "Du får neppe plass til en VP D6 i en personbil", og skrev selv "siden man allerede er totalt usaklige her." Deretter tok jeg enn titt på størrelsen på bagasjerommet og lasteluken på en Berlingo, og deretter målene på en D6. Jeg mente altså akkurat slik som bellen viser :) 

 

Man får altså plass til en D6 i en Berlingo, og nok i en del mindre personbiler også.

 

Nå vil sikkert trådstarter ha tilbake tråden sin. Poenget var vel heller å vise hvor lite nyttig det er å diskutere helt urelevante motorer.

 

Til trådstarter: Jeg kan ikke skjønne at det ikke skal være mulig å overhale de. Jeg har nettopp levert dyser til min D6 på overhaling. Ikke gratis, men svært mye billigere enn å kjøpe nye dyser... Sa de noe om hvorfor de ikke anbefalte å overhale dysene?

 

Beklager, trodde jeg hadde logget inn på båtplassen og ikke et bilforum. Forholdt meg derfor til de betegnelser som gjelder for marinemotorer.:-)

 

Og enig med siste her, injektorene skal være fullt mulig å overhale men det kommer jo helt an på hvilket grunnlag de er underkjente på. Det kan jo være ting som ikke gjør dette økonomisk/hensiktsmessig gjennomførbart.

 

Kunne jo også vært interessant å vite gangtimer samt filtreringsutstyr som har vært brukt. Antall mikron på forfilter f.eks. samt om det har vært vann i diesel osv..

Link to post

Husk at mange båtmotorer også er bilmotorer. D6 er spesiell med unntak av Fiat 8061 var ganske lik og brukt i større varebiler med 130 hk uten turbo og 170 med. Veide 450kilo og kunne lett ha blitt tilpasset en stor bil. Den hadde akkurat samme borring og slag so vp D6

 

4 sylindret 8041?var den lik vp D4 i borring slag og volum. 

 

Men D6 og D4 kom aldri i lastebil eller annet. Den har for høyt forbruk og for lite dreiemoment

Link to post

1500 timer er ikke mye. Både personbiler og lastebiler går ofte et par hundre tusen km før dysene er noe problem. De burde holde 4000 timer eller motorens levetid.

 

Men en ødelagt eller dårlig dyse kan ødelegge motoren. Ved minste antydning av at motoren går ujevnt, lukt fra eksos endrer seg, synlig røyk, endring i lydbilde ,endring i start tid så må dysene sjekkes. Jevnlig olje analyse kan også være til hjelp for å se om ting endrer seg.

 

Måling av returmengde kan være lurt. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...