Jump to content

Pris på injektorer til VP d-3 190

MaSa

Recommended Posts

ulyden skrev for 12 timer siden:

Men D6 og D4 kom aldri i lastebil eller annet. Den har for høyt forbruk og for lite dreiemoment

Noen ganger sett en lastebilmotor med bare 5,5 liters sylindervolum og som kjører på 3500 rpm?

D4/D6 var aldri tiltenkt lastebiler, det er rene marinemotorer. I all hovedsak beregnet for lystbåtmarkedet. Og forbruket er på linje med andre moderne commmon rail motorer i samme klasse.

22 hours ago, leif_erikg said:

Til trådstarter: Jeg kan ikke skjønne at det ikke skal være mulig å overhale de. Jeg har nettopp levert dyser til min D6 på overhaling. Ikke gratis, men svært mye billigere enn å kjøpe nye dyser... Sa de noe om hvorfor de ikke anbefalte å overhale dysene?

For en mekaniker er det selvfølgelig lett og bekvemt (og lønnsomt?) å si at han ikke anbefaler å overhale dysene . . . .

Da jeg fikk startproblemer og måtte skifte injektorer til min FNM-motor fikk jeg fabrikkoverhalte bytte-injektorer fra fabrikken i Italia til ca. 3000 kroner stykket. Dette er i utgangspunktet standard Bosh injektorer, men med fabrikktilpasset dysediameter. Det betyr at jeg ikke bare kan sjekke serienummer og kjøpe standard Bosh injektorer på nettet . . .

Jeg gjorde motorjobben selv og resultatet ble bra.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Injectorer til commonrail motorer er ikke så enkelt å overhale slik som konvensjonelle injektorer. Dette kreves avanserte spesialverktøy og vanlige mekanikerverksted har ikke tilgang til slikt utstyr.

Jeg jobber for tiden på et større fartøy med Wartsila maskineri, og til og med vi er nødt til å sende brennstoffventilene inn til leverandøren. Veldig kjekt når det koster 35000 for å overhale en brennstoffventil, og vi har 12 stykker. 

Chiefengineer skrev for 10 timer siden:

Noen ganger sett en lastebilmotor med bare 5,5 liters sylindervolum og som kjører på 3500 rpm?

D4/D6 var aldri tiltenkt lastebiler, det er rene marinemotorer. I all hovedsak beregnet for lystbåtmarkedet. Og forbruket er på linje med andre moderne commmon rail motorer i samme klasse.

Ja Fiat brukte 8061 motoren i lastebiler med et utrolig turtall. Gikk langt over 3500rpm. Maks effekt ved 3200 og sikkert 10% droop. Det var bare Volvo sin F4 som var verre. Den gikk over 4000rpm. Volvo F6 gikk også høyt. Godt over 3000rpm. Som sagt alle disse motorenene fantes som marine motor også. 

Det som er spesielt med D6/D4 er at slaglengden er kort for å redusere stempelhastighet og minke dreiemoment slik at den passer for drev. Derfor passer den dårlig til lastebil eller anleggsmaskiner.

Har vært borte en stund her, beklager at jeg ikke har kommet med tilbakemeldinger.

etter hva jeg har sjekket opp er alt ekstremt dyrt til d3 -190hk . Hadde jeg hatt en 220 -160-110 så hadde alt vært halv pris.

grunnen til at disse er slitt er at det tydeligvis har vært vann involvert .

pris på nye fra VP originale var 10.700

pris på nye fra Vestfold ED ca 5700.

til bil så har jeg klart og funnet dem til 5100kr via en kompis som driver eget bilverksted. Han samler at alt er dyrt til disse motorene.

ett annet eksempel er vel turbo. Til en 160-220 hk ca 8-9.000 til 190hk 21.000.

via Sverige med innbytte 13.900 svenske.

har hele tiden trodd feilen var turbo eller sensor, men nå ble alle injektorer byttet på den ene motoren, og den virker nå feilfritt .

nå blir dem byttet på nr 2 i disse dager.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Når man må skifte 10 stk så blir det jo noen kr. Å holde vann borte fra diesel er vanskelig og viktig. Nå har jeg fått vann noen ganger i diesel uten å få skader på dyser. Det er spesielt på steder med høye hastigheter eller trykkfall at vann koker lettere og lager kavitasjonsskader på dyser. Dette er det ikke så mye av på vanlige dyser mot er common rail ventil som har mange deler som kan skades og som en skade vil føre til at leveringsmengde og timing kan endre seg. Det kan igjen gi alvorlige motorskader så du har ikke noe valg.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...