Hakkannen Startet 19.Oktober.2018 Del på Facebook Startet 19.Oktober.2018 (redigert) Tenkte jeg ville benytte anledningen en fin fredagskveld til å understreke viktigheten av å ha skikkelige alarmer/varslere ombord i båten. Fikk nemlig en opplevelse som satte en støkk i meg. Hos meg er det optiske og ioniske røykvarslere, gassalarm og CO-/karbonmonoksidvarsler montert. Har ved et par anledninger blitt varslet på grunn av røykutvikling og gass, den ene gangen slo det ned i dieselkaminen (før jeg skiftet til bedre pipe), den andre gangen reagerte gassvarsleren på at jeg brukte for mye spraylim, selv om rusen var god. Ellers har disse varslerne, fram til nå, kun plaget meg når det er på tide å skifte ut det interne batteriet. Tilbake til hva som satte en støkk i meg. Rundt klokka 02:30 natt til i går begynte karbonmonoksidvarsleren min å hyle som besatt. Den gikk helt av skaftet. Varsleren er av denne typen. Skjønnhetssøvnen min tok naturligvis en alt for brå slutt og i det jeg reiste meg merket jeg straks at det luktet svært så spesielt ombord. En intens og stikkende svovelaktig lukt, nesten som råtne egg. Det var det noe kjent med lukta, men samtidig ikke lett å adressere nøyaktig der jeg sto, planen var jo egentlig å sove, ikke stå og huske på ting man har glemt. OK, førsteprioritet; få åpnet alt av luker i en fart for å få luftet ut. Hostet og harket og kjente jeg var skikkelig kvalm og vond i halsen. Visste ikke hva det var, men det var hissig. Andreprioritet: få arbeidsro, altså få tatt ut batteriet av alarmen. Slippe den der intense hylinga. Så var det å prøve å tenke klart. Det blir vel en slags tredjeprioritet. Hva i huleste kunne det være som var galt? Og hvorfor luktet det så infernalsk? Jeg hadde ikke fyrt denne natta da det enda er forholdsvis mildt her i området. Så at dieselkaminen kunne ha slukket og spydd ut CO var ikke et alternativ. Kjørte full belysning i hele båten og åpnet alt av luker til ting jeg kunne se for meg kunne lage en slik forferdelig lukt. Ikke var det motoren. Heller ikke avfukteren. Fant fram ei skarp lykt for å se om jeg kunne se noe røykutvikling noen sted. Nei. Prøvde så å lukte meg fram til hvor kilden kunne være. Luktet like forferdelig over alt. Ble noe rådvill, var ikke våken nok til å tenke meg fram til hva det kunne være. Så sveipet øyene over sikringspanelet og jeg la merke til uvant aktivitet på batterimonitoren. Hvorfor dreiv laderen og pushet inn 15-20ah på allerede fulladede batterier? Hadde det vært strømbrudd i løpet av natta? Eller var det noe annet som kunne være galt? Fikk sjekke batteriene, kanskje det var der problemet lå. Åpnet luka under senga i STB lugar. Luktet verken mer eller mindre der. De så helt greie ut de, uten at jeg skal si jeg er noen ekspert på batterier. Så over til BB lugar, vekk med madrassen, åpne luka. DER! Der var det varmt! Varmen strålet opp og jeg kunne høre en tydelig fresing, som lyden av en foss. Det viste seg at det ene batteriet (1 av 5 batterier) var så varmt at jeg nesten ikke kunne legge hånden på det. Her var også stanken verre enn verst. Måtte ut av båten for å trekke frisk luft, så ned igjen. Mye hosting og harking. Fant fram IR-måleren og målte batteriet til i overkant av 70 grader, kanskje mer i den ene enden. De andre lå på rundt 12-13 grader, litt høyere på batteriet nærmest det varme. Knallgass! Lukta av overkokt batteri! Da gikk det plutselig opp for meg. Så var det bare å hive seg rundt og få skrudd av laderen i en fart. Hovdstrømbryteren også. Alle brytere, alt skulle av. Alt. Nå må jeg jo være sikker tenkte jeg. Gikk opp og ut på dekk. Satte meg ned. Åpnet en Cola og begynte å tenke litt. Hva hadde egentlig skjedd med batteriet? Hvorfor hylte CO-varsleren? Hva kunne ha skjedd hvis jeg ikke hadde hatt CO-varsler ombord? Skremmende tanker. Opp med mobilen og inn på Baatplassen, søkefunksjonen er jo en fin ting. Fant skremmende lesning. Ikke bra. Google litt i tillegg. Knallgass ja. Ikke heldig å sove i, heller ikke heldig å tenne flammer eller gnistre i. Samlet meg litt og kom fram til at det ikke var så mye mer her å gjøre nå. Kunne i alle fall ikke legge meg til å sove igjen i denne lukta, ikke virket den å avta heller. Låste meg inn på det lokale forsamlingshuset (populært kalt "bedehuset") og la meg til å sove noen timer på en sofa i et hjørne. Da jeg våknet stakk jeg innom havna en tur på vei til jobb. For å lukte og sjekke ståa nedi båten. Burde jo ha blitt bedre nå tenkte jeg. Luktet vel egentlig like ille som tidligere, og jeg begynte fort å brekke meg, hoste og harke da jeg var nede i båten. Opp og puste litt. Gikk ned igjen og la hånda på det syndige batteriet. Fremdeles glovarmt. Fremdeles lyd. Ikke bra. Der kom teorien fram, de andre batteriene prøver å jevne ut det dårlige, og det dårlige tar ikke i mot lading. OK, alle luker åpne, få det luftet og få det ut av kretsen. Var redd for gnister og turte derfor ikke koble batteriet fra selv, fikk derfor hjelp av en fra båtverkstedet i havna. Vi kom fram til at når det ene batteriet av en batteribank fra 2007 gjorde slike nattlige stunts var det på tide å skifte hele banken. Er jo bare et spørsmål om tid før et av de andre batteriene også hadde feilet. Derfor, etter jobb, samme dag (altså i går) kjørte jeg ut til Biltema for å svi av noen tusen. Fikk ikke en krone i rabatt, ble dyrt, var absolutt ikke dette som var planen for de pengene. Men samtidig, nå var i alle fall 5 stk splitter nye 120ah batterier klare for montering. Ikke verst det heller. 150kg ble det til sammen, godt jeg kjører pickup. I skrivende stund er batteriene montert, lukene står på gløtt og lukta har avtatt noe. Fremdeles er det litt lukt tilstede, men ikke i nærheten av slik det var. Spørs om jeg ikke bør sove på land i natt også, får ta en vurdering etter å ha luftet ut enda litt mer i løpet av kvelden. Knallgass stiger jo, så vil tro den er luftet ut nå. Og ikke minst at eventuell eksplosjonsfare er forbi, men i og med det fremdeles er lukt (lik lukta da batteriet kokte) klarer jeg ikke falle helt til ro med å sove i dette før lukta er vekke. I følge de i båtverkstedet ville det ha blitt en svært dyster dag hvis jeg ikke hadde våknet i tide. De la ikke noe mellom. Takk og pris for at alarmen registrerte gassingen fra batteriet. Skumle saker dette med batterier, lading og knallgass. Har kommet fram til at hver eneste alarm/varsler ombord er verdt prisen. Alle sammen! Så selv om man gjerne ikke har dieselvarmer ombord; kjøp CO-varsler. Kjøp gassvarsler. Og kjøp røykvarsler. Slik jeg ser det har man nesten ikke råd til å la være. Redigert 19.Oktober.2018 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 19.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2018 Her var det godt utstyr som reddet liv. Bra det bare var lommeboken som tok støten til slutt. Knallgass er ingenting å spøke med. Har du tatt deg en tur til legen? Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
KDB Svart 19.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2018 Bra det gjekk fint med deg. Men det er ikkje uten grunn syrebatterier på båter med godkjent elanlegg skal stå i godkjent batterikasse med lufting ut. Dersom ein har batteri inne i fritidsbåt, bør en ha gelebatteri eller Agm, mindre fare for knallgass. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 19.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2018 S/Y Vega skrev 6 minutter siden: Her var det godt utstyr som reddet liv. Bra det bare var lommeboken som tok støten til slutt. Knallgass er ingenting å spøke med. Har du tatt deg en tur til legen? Har fungert fint på jobb (noe trøtt i går gjerne, av naturlige grunner, trenger helst mer enn 5 timer søvn), så nei, har ikke merket noe mer enn reaksjonen der og da. Ja, godt at utstyret fungerer til det det skal, og mer til! Blir å kjøpe enda en CO-varsler tenker jeg, den skal monteres rett over der batteriene står. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 19.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2018 Godt det gikk bra... Ingen tvil...gass varslere er en god og nødvendig invistering... Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 19.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2018 KDB skrev 1 minutt siden: Men det er ikkje uten grunn syrebatterier på båter med godkjent elanlegg skal stå i godkjent batterikasse med lufting ut. Dersom ein har batteri inne i fritidsbåt, bør en ha gelebatteri eller Agm, mindre fare for knallgass. Burde nok ha lagt opp ekstra lufting fra batterirommene under køyene i akterlugaren ja. Ventilene i taket i lugarene står alltid åpne, nettopp for at eventuelle gasser skal kunne slippe ut, men i tilfellet nå ble det nok for mye gass til at den fikk sive ut skikkelig. Batteriene som sto i, og som jeg kjøpte nye av er av denne typen. De skal (ifølge Biltema og han ene på verkstedet) være konstruert slik at risikoen for gassing er minimert, men ja, kanskje jeg heller bør gå for gel eller AGM neste gang. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 19.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2018 Ida Marie III skrev 1 minutt siden: Godt det gikk bra... Ingen tvil...gass varslere er en god og nødvendig invistering... Absolutt Det som var litt spesielt her synes jeg er at det var CO-varsleren som slo ut, gassvarsleren forble taus. Gassvarsleren reagerer på lightergass når jeg tester den, men tydeligvis ikke knallgass. Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 19.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2018 Har du link til hvilket merket den gass alarmen din er og hvor man får kjøpt den? Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 19.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2018 Flott det gikk bra med deg- dette var en ekkel historie. Hvordan fikk du ut batteriet uten å koble det fra? Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Hulda Svart 19.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2018 Jeg har sett AGM som har vært på eksplosjonsstadiet også. Godt at alarmen gikk, og du ikke daua. Liker å ha deg på forumet. Uansett batteritype, så er det risiki forbundet. Om du hadde hatt potte tett batterikasse og 50 mm utlufting, så ville batteriene bare blitt varmere, og tatt fyr. Så lenge jeg kan få batterier med kork, kan jeg sjekke syrevekten og på tidlig tidspunkt lokalisere defekt celle. Begynner batteriene å bruke vann, vet jeg at de er på vei ut og må skiftes. På lukkede batterier kan man kun måle hvilespenningen. Jeg har forresten samme CO-måleren som deg.Tester den med jevne mellomrom. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 19.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2018 MorganX skrev 8 minutter siden: Har du link til hvilket merket den gass alarmen din er og hvor man får kjøpt den? Tror jeg kjøpte den på Clas Ohlson, men fant den ikke på nettsidene deres nå. Mener på at den er av merket Deltronic, den ser i alle fall akkurat slik ut. Her er en versjon med innebygget batteri, men usikker på om det er samme varsleren. Skal se nærmere på den når jeg kommer hjem senere i kveld. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 19.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2018 2 minutes ago, Hulda said: (...) Godt at alarmen gikk, og du ikke daua. Liker å ha deg på forumet. (...) Der tror jeg vi kan kåre vinneren av "dagens nøkterne kommentar"... Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Hakkannen Svart 19.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2018 Jonas78 skrev 3 minutter siden: Hvordan fikk du ut batteriet uten å koble det fra? Fikk hjelp av han fra båtverkstedet til å koble fra og ta ut det skadete batteriet, så jo, det ble koblet fra. Men ikke i første omgang. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 19.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2018 Hulda skrev 5 minutter siden: Godt at alarmen gikk, og du ikke daua. Liker å ha deg på forumet. Uansett batteritype, så er det risiki forbundet. ... Så lenge jeg kan få batterier med kork, kan jeg sjekke syrevekten og på tidlig tidspunkt lokalisere defekt celle. Begynner batteriene å bruke vann, vet jeg at de er på vei ut og må skiftes. På lukkede batterier kan man kun måle hvilespenningen. Takk for det Hulda Det vil vel alltid være en risiko med batterier, sånn sett skulle jeg jo gjerne ha skiftet dem ut tidligere da de nå er 11 år. Var klar over at de begynte å bli gamle (forrige eier merket batteriene med dato og kjøpssted), men har ikke merket at de har blitt så dårlige heller. De har holdt godt på strømmen på tur, så har tenkt at ståa ikke er så verst likevel, på tross av alderen. Hvordan er det med helling når du seiler når du har batterier med kork? Batteriene jeg kjøpte, og som også forrige eier av båten gikk for i sin tid, skal tåle 45 graders helling, tenkte på det som greit med tanke på at de er ombord i seilbåt, selv om jeg særdeles sjelden har presset båten så langt. Skal jo også innrømme at grei pris betydde en del i denne omgang, det er lenge til lønning. Ser absolutt den at det er greit å komme til og se oppi batteriene, har hatt noen gamle biler der jeg har måttet fylle på vann av og til. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 19.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2018 33 minutes ago, Hakkannen said: Absolutt Det som var litt spesielt her synes jeg er at det var CO-varsleren som slo ut, gassvarsleren forble taus. Gassvarsleren reagerer på lightergass når jeg tester den, men tydeligvis ikke knallgass. Når batterier "koker", utvikles det 2 forskjellige gasser. Hydrogen - som er exsplosjonsfarlig - men såvidt jeg vet ikke helseskadelig å puste inn såfremt det ikke er så mye hydrogen at oksygenet i lufta er fortrengt. Hydrogen er også luktfri. Den andre gassen er svoveldioksyd (SO2) som ikke er exsplosjonsfarlig men som man absolutt bør unngå å puste inn. Hvilke av disse gassene CO detektoren din reagerte på vet jeg ikke, men jeg er overbevist om at det var SO2 som fikk deg til å hoste og harke. Det kan også utvikles hydrgensulfid (H2S) ved overlading av batterier. Denne gassen er svært giftig (og exsplosjonsfarlig), men oppdages lett pga lukten av råtne egg. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 19.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2018 Opplevde akkurat det samme selv for et par år siden, men da mens jeg gikk for motor. Trodde først det var hissig septikklukt, men så ble det så markant og iom at jeg har kjent lukta før så skjønte jeg med en gang hva det var. -- Er denne potensielle faren, som åpenbart oppstår av og til med bly- syre, ett argument for å bytte batteriteknologi? Kan dette skje med Lithiumvarianter? Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 19.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2018 Vestkystseiler skrev 8 minutter siden: Det kan også utvikles hydrgensulfid (H2S) ved overlading av batterier. Denne gassen er svært giftig (og exsplosjonsfarlig), men oppdages lett pga lukten av råtne egg. Hvis det er mye H2S så blir luktesansen lammet, og du merker ingenting før det er for sent. Skummel gass... Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 19.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2018 Skummel lesning! Godt du hadde alarm og ikke minst at det gikk bra!! Kjenner at jeg nok helt sikkert nå må få fingeren ut og utvide varslerne i båten før sesongen. Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 19.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2018 Hadde du batteriene til lading om natten siden du så på batterimonitoren at den ladet? Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 19.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2018 Wov .. Godt det gikk bra med deg.. Jeg har og våknet av brannvarsleren, med båten full av røyk og gass. Det tok litt tid å sove godt ombord igjen etter det, nye og fler alarmer hjalp etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2018 Blybatterier med kork tåler også 45 grader helling. Blir det samme som lukket. AGM og Gel tåler 180 grader, i flere runder. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 20.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2018 15 hours ago, Pinkvin said: Opplevde akkurat det samme selv for et par år siden, men da mens jeg gikk for motor. Trodde først det var hissig septikklukt, men så ble det så markant og iom at jeg har kjent lukta før så skjønte jeg med en gang hva det var. -- Er denne potensielle faren, som åpenbart oppstår av og til med bly- syre, ett argument for å bytte batteriteknologi? Kan dette skje med Lithiumvarianter? Dette kan ikke skje med lithium, men problemet med lithium er vel i den usannsynlige situasjonen hvor de antenner så er de et mareritt å slukke. Men i praksis har man vel nesten ikke sett tilfeller av det. En og annen el-bil, men i forhold til branner i elektronikk, motor o.l. er det nesten forsvinnende lite. Personlig sover jeg mye bedre med lithium enn bly-syre. Nok om det, herregud for en skremmende historie, og takk og lov for at det gikk bra. Takk for at du deler ?? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Hakkannen Svart 20.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2018 Mye ny lærdom og også oppfriskning av gammel kunnskap for min del her nå, takk for god informasjon folkens! Det er dette som er så fint med dette forumet, det er så mange folk med ekspertise på mange felt, både kjekt og interessant å lese Takk for nyttig info @Vestkystseiler! Det kan nok stemme at det var tilgang til H2S da det luktet en blanding av svovel og råtne egg. Har googlet en del på kveldene om dette nå, ser ut for at flere typer CO-alarmer reagerer på H2S i tillegg til CO. Dessverre står ikke alltid dette spesifisert i bruksanvisningen/produktbeskrivelsen, dermed er man ikke 100% sikker på at CO-varsleren også kan varsle H2S. I mitt tilfelle var jeg svært heldig, kjøpte jo varsleren som CO-varsler, ikke med tanke på H2S. Pinkvin skrev for 23 timer siden: Trodde først det var hissig septikklukt, men så ble det så markant og iom at jeg har kjent lukta før så skjønte jeg med en gang hva det var. Ja, det stemmer, kan minne litt om septiklukt. Jeg har også kjent lukta før, men da på naturfagssalen, ikke der jeg ligger og sover. Kom uansett ikke på hva det var i ørska der, er noe med å våkne skikkelig først Morten_L skrev for 22 timer siden: Kjenner at jeg nok helt sikkert nå må få fingeren ut og utvide varslerne i båten før sesongen. Bedre å få det gjort enn å vente ja. Selv tenker jeg kjøpe en varsler til hver av akterkabinene, har batterier under køyene i begge. I tillegg lurer jeg på om jeg ikke skal kjøpe et par digitale termometre og slenge utendørssonden inn der batteriene ligger. Da vil jeg kunne følge med på om temperaturen stiger til uvanlige høyder. Mulig det er overkill og på grensen av å være for forsiktig, men fikk en skikkelig støkk i meg. I natt blir første natta ombord igjen, har luktet en del på tross av lufting. Lufta godt i dag da, så satser på at det er gode greier når jeg kommer hjem til båten igjen MorganX skrev for 21 timer siden: Hadde du batteriene til lading om natten siden du så på batterimonitoren at den ladet? Bor i båten, så ja, har alltid laderen koblet til bortsett fra når jeg reiser vekk. Sitter jo og vurderer muligheten for å skru av laderen på natta, men kjøleskapet trekker jo litt, så da blir det gjerne mye opp og ned for batteriene. De forrige holdt 11 år før de nå sa takk for seg, så vil tro de nye burde holde tilsvarende (men skal selvsagt bytte før 11 år har gått, har lært nå). Kanskje laderen kan skrus av hvis jeg monterer en strømforsyning 220V-12V, har sett slike beregnet for drift av kjøleskap i en eller annen maritim nettbutikk. Får se på økonomien, det koster å gå på en smell SamH skrev for 20 timer siden: Jeg har og våknet av brannvarsleren, med båten full av røyk og gass. Det tok litt tid å sove godt ombord igjen etter det, nye og fler alarmer hjalp etterhvert. Ikke spøk med dieselfyring heller nei! Opplevde nedslag før jeg skiftet til H-pipe, men ikke at røret smeltet av slik som hos deg. Ikke bra når slikt skjer Har sovet tre netter på land nå, første natta i båten igjen blir i natt. Nye 9v-batterier i varslerne og nye forbruksbatterier med lukene på gløtt håper jeg skal være nok til at jeg finner roen. Båten er der jeg bor, så det er ikke så mye alternativ å ikke tørre sove ombord. Her er for øvrig et par bilder av CO-varsleren jeg har ombord. Det virker som den er laget for Clas Ohlson, den er bare lik den fra Deltronic som jeg linket til tidligere. Utseendet er jo likt, så spørs om ikke varsleren er produsert samme fabrikk, men det vet vi jo ikke. Dessverre har ikke Clas Ohlson denne varsleren i sortimentet sitt lengre, ser at det snart er på tide med utskiftning i følge datoen bakpå. Skal likevel kjøpe et par ekstra, så "engelen" skal likevel få jobbe videre som backup. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 20.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2018 Claes Olson har gått over til en ny modell: https://m.clasohlson.com/no/Karbonmonoksidalarm/Pr365861000 Jeg har to CO varslere, en på hver lugar. En av typen avbildet i forrige innlegg og en av typen som jeg har linket til her. Har heldigvis ikke opplevd alarm annet enn ved regelmessig testing. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Hakkannen Svart 20.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2018 (redigert) Brigg skrev 18 minutter siden: Claes Olson har gått over til en ny modell: https://m.clasohlson.com/no/Karbonmonoksidalarm/Pr365861000 Har sett denne nye modellen ja. Blir nok fort et par slike jeg kjøper, men samtidig hadde det vært greit å vite om også disse varsler mot H2S-gass i tillegg til CO slik den gamle versjonen gjør. Kanskje en mail til Clas Ohlson kan gi et godt svar. Ser før øvrig at det står det samme i bruksanvisningen her som for den eldre modellen: må ikke monteres i båt. Er nok gjerne på grunn av at det kan bli noe høy luftfuktighet ombord i båter, men hadde jeg fulgt bruksanvisningen hadde jeg ikke blitt varslet, så da velger jeg heller å ingorere det produsenten sier om båt Så vidt jeg husker står det også lignende i bruksanvisningene til CO-varslere man kan kjøpe hos maritime butikker. Redigert 20.Oktober.2018 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.