Hulda Svart 21.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2018 Det står at høy eller lav temp., høy eller lav fuktighet kan forkorte varslerens levetid. Mulig derav at den ikke er anbefalt for bruk i båt. Hos oss er det 'husfuktighet'. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 21.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2018 Hakkanen, ser at du bruker Lithiumbatterier i varsleren, og det er jo veldig smart. Aner ikke hvor lenge de holder i en gassalarm, men de mener vel opp mot 10 år i røykvarsler. Byttet til lithiumvarslere både i båten og hjemme. Har nok hatt en del varslere ute av drift pga flatt batteri av og til... -- Ang gassvarsler så er min koblet til 12V så akkurat den har jeg ikke trengt å tenke på. Men jeg har vært litt stresset fordi det lenge ble ment at selve følgerne i gassalarmer hadde begrenset levetid, og varsleren min nærmer seg vel 10 år snart nå. Men jeg tester den hver sesong og den dundrer på så... men skal supplere med en batterivarsler, med lithiumbatterier :-) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 21.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2018 CO-varslerene (i allefall de fra Claes Olson) har begrenset levetid. Den gamle firkantete modellen som Hakkanen avbildet i tidligere innlegg er oppgitt å ha en levetid på 6 år. Jeg har hatt en av disse som oppnådde sin levealder, og da varslet den med lyd og lyssignal. Den nye typen er oppgitt å leve i 7 år, og denne har også innebygget batteri som skal vare hele levetiden. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
SveinHa Svart 21.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2018 Hakkannen skrev On 19.10.2018 at 22.13: Det vil vel alltid være en risiko med batterier, sånn sett skulle jeg jo gjerne ha skiftet dem ut tidligere da de nå er 11 år. Var klar over at de begynte å bli gamle (forrige eier merket batteriene med dato og kjøpssted), men har ikke merket at de har blitt så dårlige heller. De har holdt godt på strømmen på tur, så har tenkt at ståa ikke er så verst likevel, på tross av alderen. Hvordan er det med helling når du seiler når du har batterier med kork? Batteriene jeg kjøpte, og som også forrige eier av båten gikk for i sin tid, skal tåle 45 graders helling, tenkte på det som greit med tanke på at de er ombord i seilbåt, selv om jeg særdeles sjelden har presset båten så langt. 11 år på blybatterier må en vel være greit fornøyd med men jeg hadde absolutt ikke tenkt meg at det skulle ende slik. Vanligvis blir de jo bare mer og mer immune mot å ta til seg lading... Første batterisettet jeg satte ombord (tilsammen 810 Ah, passet PERFEKT i batterirommene) holdt ikke på lading i det hele tatt så de fikk Biltema tilbake igjen etter et par mnd (og deretter forsvant de fra sortimentet til BT). Den båten er jo en familieseiler og jeg tror nok du skal slite KNALLHARDT med å få den til å krenge 45 grader... Pinkvin skrev for 1 time siden: Hakkanen, ser at du bruker Lithiumbatterier i varsleren, og det er jo veldig smart. Aner ikke hvor lenge de holder i en gassalarm, men de mener vel opp mot 10 år i røykvarsler. Har hatt 10-års lithium batterier i røykvarslere på hytta men de tar kvelden etter få mnd om de blir kalde (slik som i hytte uten vinteroppvarming), har ikke hatt noen som har ovelevd EN vinter. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 21.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2018 SveinHa skrev 22 minutter siden: Har hatt 10-års lithium batterier i røykvarslere på hytta men de tar kvelden etter få mnd om de blir kalde (slik som i hytte uten vinteroppvarming), har ikke hatt noen som har ovelevd EN vinter. Helsike! Det var god og viktig info, om en irriterende. Nesten så en burde ta seg bryet å ta vare på kvittering og levere tilbake hvis de ryker. Men det står helt sikkert med mikroskrift noe om temperaturene de kan brukes i. Uansett, blir ikke en løsning for hytta mao siden den står kald om vinteren. I båten er det lunk all den tid jeg har den på sjøen så der får jeg prøve meg frem. Og hjemme er det luksus. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2018 @Hakkannen, Jeg var ute og gikk tur i skogen. Blant svette og snørr kom det en tanke sigende. BWM biler har batteriet i bagasjerommet. Og batteriet er ventilert ut under bilen. Jeg mener alle lukkede batterier har et hull på kortsiden i topplokket. Det er et ventilasjonshull for å slippe ut overtrykk. Slik som du opplevde som gassing i båten. Her går det an å sette inn et plastrør. Koble på en gummislange, t-stykke for å koble sammen to batterier. Deretter samleslange for 'vent to safe place', som dere sier i Stavanger. Batteriene blir jo like varme når en celle ryker, men problemet med gass inn i båten er løst. Det at batteriene går varme, er at laderen ikke skjønner at en celle er død. Laderen oppfatter kun at batteriet har for lav spenning, og guffer på alt den kan gi. Derfor. Hulda har aldri krenget mer enn 40 grader. Og det var en fire meter høy brottsjø som slo båten ned. 20 m/s vind krenget ikke båten mer enn 25- til 30 grader. Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 21.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2018 Denne batteriboksen her med ventilasjon ble brukt på mange Skibsplast båter orginalt fra fabrikk. https://www.osculati.com/en/11413-14.545.00/battery-box-watertight-with-ventilation Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 21.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2018 (redigert) Det som et viktig er å montere CO alarmen i hodehøyde der en sover, i andre rom ca 1,5 m oppe på veggen En som er godkjent for båt. https://www.hyttetorget.no/content/mma/publish/03/333/33335/CO_varsler.pdf Modellnummer: HS1520 Type: CO / karbonmonoksid / kullos varsler Omgivelser: Luftfuktighet: mellom 15 - 90 % RH. Uten konden Lufttemperatur: mellom +5 - +45 grader Celsius Redigert 21.Oktober.2018 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Vesterskog Svart 21.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2018 20 hours ago, Hakkannen said: Har sett denne nye modellen ja. Blir nok fort et par slike jeg kjøper, men samtidig hadde det vært greit å vite om også disse varsler mot H2S-gass i tillegg til CO slik den gamle versjonen gjør. Kanskje en mail til Clas Ohlson kan gi et godt svar. Alternativt anskaffe H2S testgass. På sjøen har de sånt i små gasssylindre som man kalibrerer gassmåler med. Dog sikkert noe jobb å finne leverandør. Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 21.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2018 Veldig bra at dette gikk bra. En skrekkelig opplevelse! For å få ut det siste av lukt, så er eddik et særs godt middel. Fyll noen kopper eller små skåler med 35 eller 7% eddik og plasser rundt i båten og la de stå ett døgn eller to. Da får du ut den siste lukten av tekstiler og madrasser. Mvh Tor Arild Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 21.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Oktober.2018 (redigert) Hulda skrev for 14 timer siden: Hos oss er det 'husfuktighet' Varierer nok litt mer hos meg, har bare fått isolert delvis, så fuktigheten varierer noe når det ikke står varme på på dagtid. Pinkvin skrev for 14 timer siden: Hakkanen, ser at du bruker Lithiumbatterier i varsleren, og det er jo veldig smart. Er nok bildet som lurer deg tror jeg, det står "Premium" på batteriet med store bokstaver, men fikk ikke med hele batteriet på bildet Typisk noe rimelige produsenter skriver for at ting skal virke som det er bra greier Det står "alkaline" med mindre bokstaver under. Har også tenkt at gjerne lithiumbatterier kunne vært en god plan, men så var det noen som fortalte meg at de ikke er så stabile strømleverandører når det blir kaldt. Derfor har det blitt alkaliske batterier, de holder lengre enn et år, det er nok for min del. SveinHa skrev for 12 timer siden: 11 år på blybatterier må en vel være greit fornøyd med men jeg hadde absolutt ikke tenkt meg at det skulle ende slik. Ja, må jo si meg meget godt fornøyd med varigheten til batteriene totalt sett Men enig, det skulle ikke ende slik. Får skifte batterier et par tre år tidligere neste runde tenker jeg, så er det sikrere. Har merket batteriene slik som deg, ikke dumt å vite nøyaktig hvor gamle de er. Man glemmer fort når årene går SveinHa skrev for 12 timer siden: Den båten er jo en familieseiler og jeg tror nok du skal slite KNALLHARDT med å få den til å krenge 45 grader... Har bunnet klinometeret et par ganger (det er vel gjerne 25 eller 30 grader tro, husker ikke i farten), men det var absolutt ikke behagelig og skal ikke gjentas Den første gangen var med splitter nye seil, og så undervurderte vi været, kom noen stygge kastevinder. Lignende andre gang også, skulle gå over stag og så var vinden litt vel kraftig, burde ha rullet inn litt tidligere. Har lært nå! Hulda skrev for 11 timer siden: Jeg mener alle lukkede batterier har et hull på kortsiden i topplokket. Det er et ventilasjonshull for å slippe ut overtrykk. Slik som du opplevde som gassing i båten. Her går det an å sette inn et plastrør. Koble på en gummislange, t-stykke for å koble sammen to batterier. Deretter samleslange for 'vent to safe place', som dere sier i Stavanger. Batteriene blir jo like varme når en celle ryker, men problemet med gass inn i båten er løst. Det var ikke dumt! Takk for tipset, det må jeg sjekke ut nærmere Hadde vært veldig betryggende for nattesøvnen å vite at eventuell gass (både de brennbare og de giftige) kan ledes ut i friluft i stedet for inn i lugarene. Må ned i batteriene og lyse når jeg kommer hjem til båten, en slik løsning tror jeg kan være et fint alternativ for en tryggere hverdag Batteriene står jo der de står, ikke er det plass til batterikasser rundt de heller. Skogsturer kan føre til så mangt, som regel noe bra! Vesterskog skrev for 2 timer siden: Alternativt anskaffe H2S testgass. På sjøen har de sånt i små gasssylindre som man kalibrerer gassmåler med. Det tror jeg sannelig jeg skal gjøre, takk for tipset Far min (og forsåvidt også flere kamerater) jobber i oljebransjen, vil tro i alle fall en av disse må vite hvor jeg kan få tak i en slik gassylinder. Gjerne de har noe liggende også, man vet jo aldri. Tor Arild skrev for 2 timer siden: For å få ut det siste av lukt, så er eddik et særs godt middel. Eddik skal kjøpes inn i morgen den dag! Direkte mindre godt å gå rundt å lukte på den lukta, hvis eddik kan få det vekk er det verdt forsøket Redigert 21.Oktober.2018 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 22.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2018 On 10/19/2018 at 9:57 PM, Hulda said: Godt at alarmen gikk, og du ikke daua. Liker å ha deg på forumet. On 10/19/2018 at 10:00 PM, Popeye70 said: Der tror jeg vi kan kåre vinneren av "dagens nøkterne kommentar"... Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 22.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2018 Jeg hadde akkurat det samme som deg. Et batteri kokte. Jeg tok sjansen på å kaste det ut. Det var glovarmt. . Å luktet som du sier råtten egg. Dette var tre år siden. Jeg brukte vaniljesukker. Lukten forsvant Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
MorganX Svart 22.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2018 Hvordan lader bruker du på batteriene... som elektriker er jeg veldig skeptisk til å lade alle slags batterier om natten, både i hus og båt. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 22.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2018 Hva med temperatursensor på batteriene? Evt feks koblet til en Victron 702/712 som kan gi alarm, og også via et rele koble fra lader. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2018 Bjørn Løvjomås skrev for 2 timer siden: Jeg hadde akkurat det samme som deg. Et batteri kokte. Jeg tok sjansen på å kaste det ut. Det var glovarmt. . Jeg koblet "bare" i fra i hu og hast uten å tenke hverken på knallgass eller noe annet.... ser jo i ettertid at det kanskje ikke var helt smart. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 22.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2018 (redigert) @MorganX og @Maika: Har en Manson/NordicPower tre stegs lader (50ah), med temperatursensor. Sensorføleren lå selvfølgelig på feil batteri da ting skjedde. Batterimonitoren er en Sterling PMP1. Den viste at det ble ladet med 15-20ah da batteriet kokte. Lader aldri slikt som mobiltelefoner og nettbrett nattestid, men har fram til nå tenkt at båtladeren er så proff at den er grei. Har inntrykk av at de fleste andre som bor i båt også ligger med laderen på for å unngå å tappe ned batteriene. Laderen min har to moduser; den ene er trestegs lading som jeg har pleid å bruke etter å ha vert på tur da den funksjonen lader batteriene raskt. Den andre modusen er strømforsyning. Da begrenser ladingen seg til vedlikeholdslading, men samtidig gir laderen strøm til slikt som kjøleskap, pumper og annet som trekker strøm «på direkten». Har pleid å bruke den siste modusen når jeg ligger med landstrøm i havna (som i praksis blir alltid så lenge båten ligger i båsen sin). @Bjørn Løvjomås Jeg vurderte også om jeg ikke bare skulle koble fra batteriet og bære det i land, men så var jeg redd for gnister i forbindelse med frakoblingen. I tillegg følte jeg at jeg var på utrygg grunn med tanke på om det hele tatt gikk an å koble fra kun et batteri. Har jo montert batterier før, for all del, men da stort sett i bil der det bare er et batteri å ta hensyn til, ikke om ting er parallellkoblet, seriekoblet eller ikke. Der og da var jeg såpass i ørska at jeg nok ikke tenkte klart nok heller, skulle det skje igjen hadde jeg nok koblet fra laderen, luftet godt og koblet fra batteriet og tatt det ut. Denne gangen ble det litt «Hakkannen gjør ting han absolutt ikke kan»☺️ De nye batteriene fungerer for øvrig godt så langt jeg kan se. Har ikke turt å sove med laderen på enda, selv om jeg har gjort det hver natt i over sju år nå. Men. Ser på batterimonitoren at det lades med mellom 0,5-1ah konstant selv om batteriene nå er fulle, men det er gjerne bare vedlikeholdsladingen og at batteriene trenger «kjøres inn» litt nå i starten? Lades med 0,5-1ah konstant, selv om alt av lys og andre forbrukere er slått av. Med de gamle batteriene viste monitoren 0ah lading når batteriene var fulle, men kanskje de var så slitne at de ikke ville ta i mot «vanlig» vedlikeholdslading? Håper dette er normalt og at det ikke er feil også med de nye batteriene som gjør at laderen driver på på dette viset? Redigert 22.Oktober.2018 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2018 @Hakkannen. Batteriene lades med A, ikke ah. For å pirke. Hulda har en Stirling lader og BEP batterimonitor. Stirling er på så lenge båten er på landstrøm. BEP viser som regel 0 A lading og 450 Ah (full forbruksbank). Det at senseledningen er koblet til et annet batteri enn det som lades, gir naturligvis feil input til laderen. Som svarer med å guffe på mer strøm. Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 23.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2018 Når ett bilbatteri når en alder av 11 år så begynner den indre motstanden og bli så høy at de kjemiske prosessene i batteriet ved lading kan få batteriet til å koke. Gjennomsnitts levetid for ett bilbatteri er ca 5 år. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 23.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2018 Hakkannen skrev for 8 timer siden: Har en Manson/NordicPower tre stegs lader (50ah), med temperatursensor. Sensorføleren lå selvfølgelig på feil batteri da ting skjedde. Ja, man må vel ha en sensor på hvert batteri koblet til hver sin alarm/automatikk for at dette skal fungere. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2018 MorganX skrev 20 minutter siden: Når ett bilbatteri når en alder av 11 år så begynner den indre motstanden og bli så høy at de kjemiske prosessene i batteriet ved lading kan få batteriet til å koke. Gjennomsnitts levetid for ett bilbatteri er ca 5 år. Da ligger Hulda på dobbelte av snittet. Og en ladeekspert i Drøbak tok ut 20 år av batteriet i Volvoen sin, det blir fire ganger snittet. Sønnak trodde ikke på han. Så han kjørte inn til Sønnak og fikk batteriet testet, det var helt OK. Jeg var på et kurs han holdt om lading av batterier. Baugbatteriet mitt ble installert 13.09.2013 og burde i hht. snittfilosofien vært skifet ut. Cellene holder korrekt syrevekt og er helt jevne. Det er naturligvis en forutsetning å datere batteriene, så man helt sikkert vet når de var nye. Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 23.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2018 MorganX skrev 49 minutter siden: Når ett bilbatteri når en alder av 11 år så begynner den indre motstanden og bli så høy at de kjemiske prosessene i batteriet ved lading kan få batteriet til å koke. Gjennomsnitts levetid for ett bilbatteri er ca 5 år. Ser gjerne at du dokumenterer den påstanden. Batterilevetiden avhenger veldig av ladespenning, tyske biler var tidligere storforbrukere av batterier da ladespenningen var satt for lavt, mens japanske biler hadde ladespenning som gjorde at batteriene ofte rundet 10 år. Skulle et gjennomsnitt vise 5 år, må en mengde batterier ha tatt kvelden før de nådde 1 års alder. Hadde forøvrig nesten samme opplevelse som Hakkanen i forrige uke, men på dagtid. Skulle klargjøre båten og startet motoren og lot den gå med litt turtall mens jeg fikset forskjellige ting. Etter en stund begynte det å pipe fra motordisplayet og batterisymbol kom til syne. Gikk ned i båten og kjente med en gang unormal kvalmende lukt. Lyden av fosskoking og lukten kom fra startbatteriet. Jeg visste egentlig at batteriet var på hell, men at det kunne være så farlig var ikke i tankene og ja, batteriet var temmelig varmt. Historien til Hakkanen koblet opp mot denne hendelsen gjør at jeg dropper nattlading av batteriene etter dette. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Hakkannen Svart 23.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Oktober.2018 (redigert) Hulda skrev for 13 timer siden: Batteriene lades med A, ikke ah Det vet jeg jo egentlig, men da må jeg tenke meg hardt om først Men ja, det er helt sant! Rett skal være rett. Hulda skrev for 13 timer siden: BEP viser som regel 0 A lading og 450 Ah (full forbruksbank). Med andre ord er det mulig at det hos meg er noe feil med ett eller flere av de nye batteriene siden laderen vedlikeholdslader med 0,5-1A selv om batteriene er fulle fra før? Liker ikke å ligge med laderen på hvis den skal gi såpass med strøm til batteriene hele tiden. Må finne ut av dette, men er gjerne en smule overnevrotisk akkurat når det gjelder lading og strøm for tiden, naturlig nok. Maika skrev for 11 timer siden: Ja, man må vel ha en sensor på hvert batteri koblet til hver sin alarm/automatikk for at dette skal fungere. Det burde absolutt være en mulighet ja. De selger jo disse laderne på Maritim, neste gang jeg er innom skal jeg spørre om det finnes en form for forgrening til temperatursensoren. Klart, hadde alle batteriene man lader vært samlet hadde gjerne sensoren fått med seg at noe var på gang, selv om det var nabobatteriet, men hos meg er batteriene plassert under hver sin køye i hver sin lugar akter, da blir det vanskelig for tempsensoren å få med seg hva som skjer i den "andre banken" (det er jo samme batteribank, men som sagt splittet opp plasseringsmessig). Shore skrev for 10 timer siden: Gikk ned i båten og kjente med en gang unormal kvalmende lukt. Lyden av fosskoking og lukten kom fra startbatteriet. Godt du var våken da det skjedde! Nå er det gjerne naturlig å være våken når motoren sviver, men likevel Snakket med et par kamerater som jobber i oljebransjen i går kveld. Begge to var tydelige på at så lenge man lukter gassen er det bra, verre hvis man ikke lukter den. Forsto det slik at hvis "H2S-alarmen" gikk var det full alarm og på med maske. Har ikke tenkt så mye over at det kan komme andre gasser enn hydrogen ved lading tidligere, så sånn sett greit å bli opplyst og få ha tatt en lukt på greiene nå, så lenge det går bra. Da kan man være kjappere å ta tak ved en eventuell senere anledning. Redigert 23.Oktober.2018 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 23.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2018 Victron sier at BMS-en på litium-batteriene deres ville forhindret noe slikt, noe jeg regner med de fleste BMS-er gjør. Videre sier de at de ikke har noen løsning for å overvåke temperaturen på hver enkelt batteri i en bly-batteribank, temperatursensoren setter man typisk på midterste batteri. Det vil vel gå an å ha hver sin sensor koblet til hver sin alarm/styringsenhet som er koblet til hvert sitt rele som feks står i serie, men det blir jo fort en temmelig komplisert og dyr løsning. Kanskje kunne alle styringsenhetene være koblet til samme rele? Alle sensorene kunne i hvert fall hatt hver sin alarm, noe man kanskje burde vurdere etter å høre om dere som har opplevd dette. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 24.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Oktober.2018 Det ideelle hadde jo vært om det var mulighet for temperatursensorer (tilkoblet laderen) til alle batteriene, så synd hvis slikt ikke er mulig. Tenker jeg skal slenge inn et par sensorer for utendørstermometre i batterirommene, da kan jeg i alle fall få et pekepinn på om det virker som det er for høy temperatur i batterirommene og så gjøre nødvendige tiltak. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.