Jump to content

En historie om CO-varsleren som ble en livredder og tørrkoking av batterier


Hakkannen

Recommended Posts

Når jeg kom ombord denne helga varslet den eldste av de to CO-alarmene ombord at den hadde nådd sin levetid. Lydsignal og blink i fault-lampa med noen minutters mellomrom. 

 

7B4426FA-60DD-47A4-9D22-F46D190F5EB3.jpeg.4b5a9472b8d6f810735e79a4e37d388b.jpeg

 

Varsleren er kjøpt på Claes Ohlson og ble montert ombord 1. juni 2013. Altså levde den i ca fem og et halvt år. Varsleren er påklistret en advarsel om at den skal byttes etter 6 år. Dette er den andre av denne typen som har gitt seg etter drøye 5 år her ombord. Om det er miljøet ombord i båten som reduserer levetiden vet ikke jeg. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Har opplevd to ganger at batteriet "koker". Den ene gangen var det helt udramatisk og batteriet koblet fra. Den andre gangen slo kullos detektoren ut og vi kjente en svak lukt i båten. Batteriet var da varmt og ble koblet fra. Min erfaring er at batteriene ikke blir dårlig over natten, men får en knekk til slutt som de ikke kommer seg etter. Begge gangene var batteriene dårlige og gamle. Da bør man følge godt med på batteri monitoren hvordan de oppfører seg. Bedre å bytte før de er helt ødelagt!

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
-Luna- skrev for 6 timer siden:

Min erfaring er at batteriene ikke blir dårlig over natten, men får en knekk til slutt som de ikke kommer seg etter. Begge gangene var batteriene dårlige og gamle. Da bør man følge godt med på batteri monitoren hvordan de oppfører seg. Bedre å bytte før de er helt ødelagt!

 

Mine batterier var gamle, men merket ikke noe til noe forvarsel på batterimonitoren før natta da det skjedde. Kan nesten ikke unngå å se batterimonitoren når jeg skrur av sikringen/bryteren til trykkvannet hver kveld da den bryteren er rett over. Batterimonitoren viste 0A inn og 0A ut, som den pleier gjøre når det ikke er store forbrukere på eller aktiv lading pågår. Godt mulig forringelsen har skjedd gradvis, men merket i alle fall ikke noe til det før det plutselig ble litt mer action enn jeg liker.

 

Gjerne dette kommer av gammel vane, for jeg var vant til at batterimonitoren kun ga utslag når store forbrukere slo inn, forbruk under turer og etter turer når landstrømsladeren kom på. Med de nye batteriene registreres forbruk og lading selv fra 0,2A og opp, som f.eks. hvis jeg skrur på lyset eller kobler til mobiltelefonladeren (hverken ledlysene eller mobillader trekker noe særlig strøm). Da får jeg utslag, noe som ikke ble registrert av batterimonitoren tidligere. Så hvis man skal lage en slags teori ut fra dette (og dette stemmer) vil en gjerne kunne merke at batteriene er gamle på at batterimonitoren ikke gir utslag for smålading og lavt forbruk, som den gjør med nye batterier? Hvis disse tankene stemmer kan det virke som om batterimonitoren blir «sløvere» etter som batteriene blir eldre. Hvorfor får noen med peiling på slikt svare på, jeg vet ikke☺️

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...