Brigg Svart 3.November.2018 Del på Facebook Svart 3.November.2018 Når jeg kom ombord denne helga varslet den eldste av de to CO-alarmene ombord at den hadde nådd sin levetid. Lydsignal og blink i fault-lampa med noen minutters mellomrom. Varsleren er kjøpt på Claes Ohlson og ble montert ombord 1. juni 2013. Altså levde den i ca fem og et halvt år. Varsleren er påklistret en advarsel om at den skal byttes etter 6 år. Dette er den andre av denne typen som har gitt seg etter drøye 5 år her ombord. Om det er miljøet ombord i båten som reduserer levetiden vet ikke jeg. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Lars H. Svart 3.November.2018 Del på Facebook Svart 3.November.2018 8% feil på levetiden er vel absolutt innenfor? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Brigg Svart 3.November.2018 Del på Facebook Svart 3.November.2018 Jo, i og for seg så er det vel det. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Lars H. Svart 3.November.2018 Del på Facebook Svart 3.November.2018 Og det er jo bra at enheten sier fra FØR den blir upålitelig enn EFTERPÅ! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Maika Svart 3.November.2018 Del på Facebook Svart 3.November.2018 http://pakryss.se/kolmonoxidlarm-obligatoriskt-pa-brittiska-kanaler/ Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 4.November.2018 Del på Facebook Svart 4.November.2018 Har opplevd to ganger at batteriet "koker". Den ene gangen var det helt udramatisk og batteriet koblet fra. Den andre gangen slo kullos detektoren ut og vi kjente en svak lukt i båten. Batteriet var da varmt og ble koblet fra. Min erfaring er at batteriene ikke blir dårlig over natten, men får en knekk til slutt som de ikke kommer seg etter. Begge gangene var batteriene dårlige og gamle. Da bør man følge godt med på batteri monitoren hvordan de oppfører seg. Bedre å bytte før de er helt ødelagt! Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Hakkannen Svart 4.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.November.2018 (redigert) -Luna- skrev for 6 timer siden: Min erfaring er at batteriene ikke blir dårlig over natten, men får en knekk til slutt som de ikke kommer seg etter. Begge gangene var batteriene dårlige og gamle. Da bør man følge godt med på batteri monitoren hvordan de oppfører seg. Bedre å bytte før de er helt ødelagt! Mine batterier var gamle, men merket ikke noe til noe forvarsel på batterimonitoren før natta da det skjedde. Kan nesten ikke unngå å se batterimonitoren når jeg skrur av sikringen/bryteren til trykkvannet hver kveld da den bryteren er rett over. Batterimonitoren viste 0A inn og 0A ut, som den pleier gjøre når det ikke er store forbrukere på eller aktiv lading pågår. Godt mulig forringelsen har skjedd gradvis, men merket i alle fall ikke noe til det før det plutselig ble litt mer action enn jeg liker. Gjerne dette kommer av gammel vane, for jeg var vant til at batterimonitoren kun ga utslag når store forbrukere slo inn, forbruk under turer og etter turer når landstrømsladeren kom på. Med de nye batteriene registreres forbruk og lading selv fra 0,2A og opp, som f.eks. hvis jeg skrur på lyset eller kobler til mobiltelefonladeren (hverken ledlysene eller mobillader trekker noe særlig strøm). Da får jeg utslag, noe som ikke ble registrert av batterimonitoren tidligere. Så hvis man skal lage en slags teori ut fra dette (og dette stemmer) vil en gjerne kunne merke at batteriene er gamle på at batterimonitoren ikke gir utslag for smålading og lavt forbruk, som den gjør med nye batterier? Hvis disse tankene stemmer kan det virke som om batterimonitoren blir «sløvere» etter som batteriene blir eldre. Hvorfor får noen med peiling på slikt svare på, jeg vet ikke☺️ Redigert 4.November.2018 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.