Sverrliner Startet 20.Oktober.2018 Del på Facebook Startet 20.Oktober.2018 Har en uttern d55 og lurer på om det er flere som har en slik båt med 150-200 hk og hva erfaringene er med det uansett vil jeg gjerne høres hva folk mener og tror om å sette på en e tec 200 på en denne flotte daycruiseren? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 20.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2018 disse ble vel solgt med opptil 135 hk mener jeg. Ser ikke problem med å putte på 150hk , men 200 blir sikkert spennende .. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sverrliner Svart 20.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2018 ivar skrev for 2 timer siden: disse ble vel solgt med opptil 135 hk mener jeg. Ser ikke problem med å putte på 150hk , men 200 blir sikkert siden vekten er den samme som 904takt som jeg har nå så blir det vel greit? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 20.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2018 jeg tenker mer på hvorvidt skroget vil trives i 50 knop+ Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sverrliner Svart 20.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2018 ivar skrev for 2 timer siden: jeg tenker mer på hvorvidt skroget vil trives i 50 knop+ Har trua på at det skal gå greit men blir det for gæli så får jeg bare kjøre saktere....målet er å kunne masje I 35 knop....! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 20.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2018 det burde du klare lett med 150hk og last i båten Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sverrliner Svart 20.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2018 Fikk en god deal på en 200 e tec så da ble det den! ! Vekten på den er 190 kilo og det er det samme som merc 90fourstroke sommer der nå!! Kommer med tilbakemelding på resultatet!! Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 20.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2018 Tror du bør sjekke med forsikringsselskapet ditt før du gjør dette. Har vært borti tilfelle der forsikringsutbetalingen etter en ulykke ble veldig avkortet fordi motoren var større en det båten var sertifisert for. Dette selv om motorstørrelsen ikke kunne tilskrives selve ulykken. Sitér dette innlegget Link to post
Bergsholmen Svart 20.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2018 Det blir vertfall frisk båt. Har vert med å montere E-Tec 200 på ein Ryds 600 Sjærgårdsjeep, det gikk også fint. (Rydsen og har vel anbefalt max. 130hk.) Har E-Tec’en du har kjøpt nå L eller XL stamme? Utteren har vel akterspeil for L stamme.. Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Sverrliner Svart 21.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Oktober.2018 Bergsholmen skrev for 16 timer siden: Det blir vertfall frisk båt. Har vert med å montere E-Tec 200 på ein Ryds 600 Sjærgårdsjeep, det gikk også fint. (Rydsen og har vel anbefalt max. 130hk.) Har E-Tec’en du har kjøpt nå L eller XL stamme? Utteren har vel akterspeil for L stamme.. Bergsholmen skrev for 16 timer siden: Det blir vertfall frisk båt. Har vert med å montere E-Tec 200 på ein Ryds 600 Sjærgårdsjeep, det gikk også fint. (Rydsen og har vel anbefalt max. 130hk.) Har E-Tec’en du har kjøpt nå L eller XL stamme? Utteren har vel akterspeil for L stamme.. Det går akkurat ved å montere på øverste hull!! Hvilken fart fikk dere med ryds'en? Sitér dette innlegget Link to post
Bergsholmen Svart 21.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2018 (redigert) Eg vet ikke heilt hvilken fart han fikk, eg var bare med som teknisk hjelper i monteringen. Var ikke med på siste tester med propell og riktig høyde. Både på den og på min brukte vi ein brankett til å løfte motor høyere, det er jo snakk om 5’’ (12,5cm) så sjå meg har det ikke vert nok med øverste hull. Eg har ein kamerat som driver skjære og knekkefirma, så han laget dette til meg i syrefast, det blei rimeligere en å kjøpe heis og den gir mindre setback (ca.5cm). Kontakt meg på IM for meir info? Redigert 21.Oktober.2018 av Bergsholmen (see edit history) Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Bergsholmen Svart 21.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2018 Denne kan jo være riktig å bruke for deg: https://www.ebay.com/itm/Jack-Plate-JPL4300-Adjustable-3-Outboard-Boat-Jackplate/300663072604?hash=item4600ea675c:g:2HsAAOSwol5Y3mi9&vxp=mtr Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
ivar Svart 21.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2018 tror også det kan være greit me ddenne muligheten for finjustering av høyde , mistenker at kjøreegenskapene kan bli litt skadelidende ved for lav montering. Sverrliner : hvor høyt havner kavitasjonsplata på motor i forhold til bunn på øverste hull? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sverrliner Svart 22.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2018 Den er ikke montert enda men jeg bestiller en manuell justerbar brakett med en offset på 3".....Den er usterbar 6" så da blir det nok suverent? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 22.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2018 Ser D55 har ganske liten V bunns vinkel og bra bæring i hekken. Om ikke høyden er superfinjustert vil du nok mest sannsynlig få chinewalking og overplaning Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Sverrliner Svart 22.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2018 Den er vel på 16grader mener jeg....Blir spennende å prøve!! Har bestilt Justerbar brakett så det blir mulighet for finjustering. ....har også flaps. ...! Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 23.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2018 En tidligere kollega hadde en slik båt med optimax 135hk. Han påstod 46 knop, men klaget på at båten galloperte under 35 knop. Ved å tilte motor inn fikk han slutt på gallopering, men da ploget båten betydelig. Han var ikke fornøyd båtens ganglag i f.eks 20-30 knop. Jeg vet ikke hvilken høyde motor var montert på, mener å huske at propellen var laser 2. Planen hans ved å få bukt med dette var å montere store trimflaps, fordi han mente motoren var veldig tung, det hadde selger av trimflaps sagt ville løse alle problemer. Jeg vet desverre ikke om han fikk til dette. Årsmodell på båten er eldre enn 2008, vet ikke om det finnes forskjellige utgaver av dette skroget, men jeg anser ikke dette for å være et utpreget fartsskrog. Som en sideopplysning har jeg en kompis som har yamarin 59dc med yamaha 200hpdi, litt for lett propell, han klarer 53 knop, men det blir betydelig med chinwalk når han passerer 50 knop...... Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 23.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2018 Om høy toppfartt er formålet ville jeg valgt et annet type skrog, men alt er lov! med et så bredt og flatt akterskip får du ikke utnyttet motoren maksimalt, det blir for mye bæring bak. Du får nesten garantert chinewalk og overplaning med det opsettet. Ville kjøpt en Hydrolift eller liknende om jeg var ute etter 50-60 knop. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Sverrliner Svart 23.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Oktober.2018 Er ikke ute etter masse fart.....der er den båten jeg har og er egentlig bare ute etter å kunne masje I 35 +gjorde et godt kjøp så da ble d den? Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 23.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2018 Da blir du nok veldig fornøyd. Med riktig propell og motormontering vil du sikkert havne på 50 knop +, og dermed få meget pent støynivå og forbruk i 35 knop, selv om båten kan bli litt vel " livlig" på full fart. Det blir spennende å høre hva resultatet blir..... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.