Jump to content

Bok eller bra video om bygging av båt i tre?

Campingcruisern

Recommended Posts

Nå som det nærmer seg vinter og været  er trist og hustrig, kjenner jeg at jeg får litt abstinenser etter å gjøre noe båtprosjekt mens jeg venter på ny vårsesong (som om vi ikke har nok prosjekter på gang med selve båten :lol:) Men jeg har blitt litt frelst på litt sånne tradisjonelt bygde små robåter og har lyst til å prøve å bygge noe lignende selv.  Men for å ikke ta vann over hodet på første prosjekt, har jeg tenkt å begynne med en liten "pyntebåt" (rundt 3 for lang kanskje) til å ha i vår maritimt innredede hagestue. Men jeg har lyst å bygge den på tradisjonelt vis, og lurer på om det finnes noen bra  bøker eller YouTube videoer om hvordan båtene er bygd opp med kjøl, spant osv og hvordan man går frem. Har søkt rundt etter både bøker og videoer, men har ikke funnet så mye enda. Ikke godt å vite om jeg finner det jeg er ute etter i bøker,  når man ikke kan bla i dem. 

Og er det noen som har prøvd noe lignende prosjekt som har noen råd i forhold til byggingen og hva man trenger av utstyr til slike prosjekt?

For de som er litt nysgjerrige,  så er det her eventuelt byggingen skal foregå:

20181021_121719.jpg.cc24e055d630044b46905f78a1f7d02f.jpg20181021_121725.jpg.3dc6e8ffdf3a7d413cdba76606a481a4.jpg

De siste månedene har jeg brukt noen timer på å rydde og organisere i kjelleren, så man igjen har plass til å gjøre noe der nede. 

Tror nok jeg er over gjennomsnittet interessert i verktøy og aktiviteter som nok er ganske mannsdominert ?

Har gått ett kombinert 1 og 2 år møbelsnekker for par og 20 år siden, og det vekket nok litt til live den siden av meg.  Ellers hjelper det vel heller ikke å være gift med en som jobbet rundt 25 år som møbelsnekker (Ikke båtrelatert, annet enn at de vel laget en og annen innredning til noe trålere og lignende)

Av stasjonære maskiner har vi:

- Bordfres

- Sirkelsag

- Kapp/Gjærsag 

- Søyleboremaskin

- Liten avretter/tykkelseshøvel

BD0F3D86-1E03-406A-ABD6-3DD04AE51B4C.jpeg.8b27114eab0a4b944520bf81fff2ae31.jpeg

denne her er ei lita trebok bibel, men går dog mest på vedlikehold og renovering ikke nybygg.

men vil nok påstå att her er mange gode tips selv ved ett nybygg

og som nevnt so er der masse tegninger på arkiv hos våre maritime museum, Også noe på nettsidene til museet i oslo ihvertfall

Redigert av Furu (see edit history)

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...