svendmb Startet 21.Oktober.2018 Link til dette innlegget Startet 21.Oktober.2018 Vi koste oss med sesongens siste båttur i helgen. Destinasjonen ble Engelsviken, og i går kveld fridykket jeg og guttungen etter krabber. Kona og den andre guttungen var i lettbåten og bisto med å ta imot fangsten, samt å lete langs land. Da vi kom i land kom etter hvert havnevakta ned og lurte på hva vi hadde drevet med. Vi forklarte, og han repliserte med at de lokale hummerfiskerne hadde varslet han, fordi de fryktet hummer tyver. Det skjønner jeg godt, men vi var ikke i nærheten av hummer teinene. Vi viste han fangsten, og det var forsåvidt greit. Men så sa han at det var forbudt med lystring av krabber, og at dette var en regelendring som kom for fire år siden. Dette var helt ukjent for oss, men vi beklaget og lovet bot og bedring. Fangsten fikk vi beholde, og vi skiltes som gode venner. Jeg lurte jo fælt på dette forbudet siden jeg ikke hadde hørt noe om det, og vi har lystret etter krabber i alle år. Nå har jeg googlet meg grønn, og finner ikke noe slikt forbud. På fiskeridirektoratets hjemmesider heter det tvert i mot "Det er ingen særskilte reglar for lystring/lysing etter krabbe." Er det noen som vet om det er lokale regner for forskjellige steder, og hvor jeg evnt finner de? Eller tok havnevakten feil? Link to post
Jonas78 Svart 21.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2018 Det er bare tåkeprat og bull fra havnevakten. https://www.fiskeridir.no/Fritidsfiske/Nokre-utvalde-artar/Krabbe Forøvrig burde hummerfiskerne være like redd for hummeren som de er for at noe stjeler fangsten deres. Det er alt for mange som jakter etter hummer- burde vært stoppet noen år for å få opp bestanden. Ps, håper du også er medlem av fridykkerforumet på FB. Bruk vest! Link to post
svendmb Svart 21.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2018 Nå er jeg medlem på FB! Takk for svar, hadde en liten mistanke om at han muligens snakket litt over seg. Link to post
Stjernen ! Svart 21.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2018 Lyse krabbe og lystre krabbe er to forskjellige ting. Men begge deler er lov. Selv foretrekker jeg krabbene hele. Link to post
Jonas78 Svart 21.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2018 svendmb skrev 19 minutter siden: Nå er jeg medlem på FB! Takk for svar, hadde en liten mistanke om at han muligens snakket litt over seg. Så det, der er mye god info. Håper også du har vært på kurs :-) Viktig med sikkerheten og kjenne grunnprinsippene. Stjernen ! skrev 7 minutter siden: Lyse krabbe og lystre krabbe er to forskjellige ting. Men begge deler er lov. Selv foretrekker jeg krabbene hele. Hmm, trodde begge deler var likt, hva er forskjellen? Slik folk snakker om det, er det bare to forskjellige ord på å lyse etter krabbe...? Bruk vest! Link to post
Mix Svart 21.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2018 Jonas78 skrev 3 minutter siden: Hmm, trodde begge deler var likt, hva er forskjellen? Lystrer du, så spidder du krabben, og det trodde også jeg var blitt forbudt. Lyser du etter krabbe fanger du den hel. Link to post
Stjernen ! Svart 21.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2018 Lystre gjør man etter ål fisk da spidder du dem. Mens krabbene spidder man ikke,de bare lyser du etter. Folk flest bruker disse ordene om verandre. https://no.wikipedia.org/wiki/Lystring Link to post
Jonas78 Svart 21.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2018 Mix skrev 6 minutter siden: Lystrer du, så spidder du krabben, og det trodde også jeg var blitt forbudt. Lyser du etter krabbe fanger du den hel. Takk- visste ikke at lystre var spidde. Men ser at de fleste bruker ordene om hverandre, altså at veldig mange kaller å lyse etter krabbe å lystre. Bruk vest! Link to post
svendmb Svart 21.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2018 For ordens skyld; Jeg brukte lykt for å finne krabben, for så å plukke med hendene. Har altid kalt det for p "lystre", uansett om jeg bruker båt eller dykkerdrakt. Mulig det er dialekten min... Link to post
Mix Svart 21.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2018 Det virker som både trådstarter og havnevakten hadde litt problem med begrepene her. Slikt fører ofte til "god-dag-mann-hostesaft" diskusjoner. Link to post
Havlengt Svart 21.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2018 Ein "lyster" er ein langskafta gaffel med mothakar på tindane. Denne vart brukt til å stikka ( lystra ) ulike fiskeartar ved hjelp av lys, derav begrepet lystring. Å lysa krabbe er som du sjølv beskriv ein heilt annan øvelse. Link to post
Jonas78 Svart 21.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2018 Mix skrev 5 minutter siden: Det virker som både trådstarter og havnevakten hadde litt problem med begrepene her. Slikt fører ofte til "god-dag-mann-hostesaft" diskusjoner. Nja... trådstarter viste jo havnevakten fangsten, da ville han ha sett at de ikke var spiddet :-) Men ja, tydeligvis litt feil bruk av begrepet hos mange. Veldig mange som bruker lystre om å lyse Bruk vest! Link to post
BØstrøm Svart 21.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2018 Har forresten hørt at det ikke funker å lyse etter krabbe nord for Tisler. Stemmer ikke det? Link to post
Stjernen ! Svart 21.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2018 Det er krabber nord for Tisler også. Hvor kommer denne påstanden ifra ? https://baatplassen.no/i/topic/136553-lyse-etter-krabbe/ Link to post
Komodo Svart 21.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2018 (redigert) svendmb skrev for 1 time siden: Da vi kom i land kom etter hvert havnevakta ned og lurte på hva vi hadde drevet med. Vi forklarte, og han repliserte med at de lokale hummerfiskerne hadde varslet han, fordi de fryktet hummer tyver. Det skjønner jeg godt, men vi var ikke i nærheten av hummer teinene. Vi viste han fangsten, og det var forsåvidt greit. Men så sa han at det var forbudt med lystring av krabber, og at dette var en regelendring som kom for fire år siden. Dette var helt ukjent for oss, men vi beklaget og lovet bot og bedring. Fangsten fikk vi beholde, og vi skiltes som gode venner. I likhet med deg har jeg også alltid kalt dette for å lystre krabbe, selv om jeg er fullt klar over at det korrekte er å si "lyse etter krabbe". Det handler litt om hva man er vant til å si. Men dere hadde jo verken lystret eller lyst etter krabbe, dere hadde jo plukket dem ved dykking, noe som heller ikke er forbudt. Og om det så hadde vært et forbud mot dette så er jo det en politisak å håndheve det, ikke en jobb for en ivrig havnevakt. Det er forøvrig heller ikke forbudt å dykke der andre fisker hummer, så de nysgjerrige og bekymrede hummerfiskerne må jo gjerne komme og spørre hva dere driver med uten at det har noen betydning. Bøstrøm: Vet ikke hvordan det er på andre siden av fjorden, men her i distriktet er det bare Tisler som er egnet for å ta krabbe med håv. På onsøylandet kommer ikke krabba grunt nok. Hvis det ikke har skjedd noe på denne fronten de siste 15-20 årene som jeg ikke har fått med meg. Redigert 21.Oktober.2018 av Komodo (see edit history) Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Guest Avmønstret# Svart 21.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2018 Ikke at jeg snakker om lysing av krabbe med masse folk og ofte men tror aldri jeg har hørt noen si lystre krabbe i stedet for lyse... Kan kanskje ha med å gjøre at jeg i hovedsak har snakket om krabber med vestlendinger? Tror alle vestlendinger jeg kjenner vet hva å lystre er, og hva å lyse er. :-) -- Rart med det språket, ting glir ut og inn i hverandre osv. Som når utrigger blir uteligger, eller det er vel egentlig motsatt, uteliggeren som ble utrigger :-). Det grunnleggende for at ord som ligner hverandre blir brukt om hverandre på feil måte må vel være at en ikke vet hva minst ett av de faktisk betyr, hva en rigg er ifht "utrigger", og hva å lystre betyr som verb, eller hva en lyster som subjektiv er. At en faktisk kan lystre en krabbe gjør jo da hele misforståelsen morsom, men desto viktigere å bruke riktig begrep. Lystring av krabbe kan jo være ulovlig i enkelte områder står det i Store norske leksikon. Så da bør en jo ikke si at en har lystret krabbe hvis en har lyst krabbe Link to post
adeneo Svart 21.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2018 Det er forbud mot lyster og ålesaks til fangst av skalldyr fra vest-Agder til Sverige, vet ikke hvordan det er i resten av landet? Det er også forbud mot bruk av lys i fiske i deler av landet, men krabber er tydeligvis unntatt? Link to post
Rolf Svart 22.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2018 Her i Kristiansandsområdet sier vi «ta krabber», vi tar/plukker de fra skjæret, med bare nevene eller en krabbehov, om de sitter dybt. Og ja, dette skjer om natten, så vi bruker lys.... Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Sjøbliss Svart 22.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2018 Når jeg har hørt folk si de lystrer etter krabber har jeg tenkt at det er et ordspill på lys og lystre. Altså at man bruker lys for å få krabbene til å lystre, eller med andre ord, lyde. Lystrer den går de mot lyset og så fanger man med hender, rive (opp på land), håv e.l. Hadde teknikken blitt perfeksjonert kunne man kanskje fått de til å hoppet rett i gryta? Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Mouche Svart 22.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2018 7 hours ago, Rolf said: Her i Kristiansandsområdet sier vi «ta krabber», vi tar/plukker de fra skjæret, med bare nevene eller en krabbehov, om de sitter dybt. Og ja, dette skjer om natten, så vi bruker lys.... Min kone som er fra Lillesand sier "pelle krabber". Selv bruker vi lykten til å se/finne krabben og deretter er det valget mellom å "pelle" (ta de opp med hånden) eller bruke en egnet hov med netting hvis de er lenger unna enn armen er lang. Greit å pelle krabber fra en liten jolle/gumibåt. Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Rolf Svart 22.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2018 Mouche skrev 11 minutter siden: Min kone som er fra Lillesand sier "pelle krabber". Selv bruker vi lykten til å se/finne krabben og deretter er det valget mellom å "pelle" (ta de opp med hånden) eller bruke en egnet hov med netting hvis de er lenger unna enn armen er lang. Greit å pelle krabber fra en liten jolle/gumibåt. "Pelle" brukes nok her også ja... Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Mix Svart 22.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2018 Her peller vi reker. Lyser etter krabbe, og raker krabben opp med en krabberive. https://www.norsk-fletteri.no/teiner-og-ruser/diverse-tilbehor/krabberive Link to post
bellen Svart 22.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2018 (redigert) På sunnmøre, der jeg kommer fra, bruker vi å rake krabbe. Da har vi med oss hver sin rive som vi raker gras med og lommelykt. Så går vi ned på berget og lyser etter krabben, når krabben kommer opp, så raker vi den på land. Redigert 22.Oktober.2018 av bellen (see edit history) Link to post
Mouche Svart 22.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2018 3 hours ago, Mix said: Her peller vi reker. Vi piller (renser) rekene, men peller (fanger) krabbene og så renser vi de og har på majones. Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sjøbliss Svart 22.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2018 Vi har majones først, så reker på toppen. Eventuelt krabbe. Lyst, pellet, plukket, eller raket spiller ingen trille Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn