Stormvind1 Startet 22.Oktober.2018 Link til dette innlegget Startet 22.Oktober.2018 Jeg har en NB 840 Fly som jeg skal bytte registerreim på. Motoren er en Yanmar 6LPA-STP 290 hk med strak aksling. Tilsynelatende så har produsenten av båt ikke vært klar over behovet for skifte av registerreim eller annet i front på motor med denne monteringen. Det er ca. 3 cm plass mellom motorromsveggen foran motoren og selve motoren. Noen som har erfaring fra tilsvarende problemstilling? Ser for meg at hele motoren må løsnes og "sklies" bakover i motorfestene for å få tilgang i front av motoren. Lurer også på om det er fornuftig å skifte mer enn komplett reg reim når man først er i gang med dette arbeidet. Takker for gode innspill :-) Link to post
Petrell Svart 22.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2018 Hei. Har samme motor i en Saga 310. Her er det også trangt i forkant av motoren, men det er ei luke nede i cabinen som kan fjernes. Blir da grei plass til å skifte reima. Er du sikker på at det ikke er ei luke hos deg også? Link to post
tilplan Svart 22.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2018 Skift strammehjul og fjæra også når du er i gang. Håper du får det til. Høres veldig trangt ut. Har notert følgende delenummer hos Toyota, men kjøpte annet sted: Styrehjul reg reim: Toyota 1350517020 Strammer: Toyota 1354017011 Registerreim: Toyota 13568YZZ16 Link to post
ulyden Svart 22.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2018 Spørr en bilmekaniker. Har hjelp folk med biler og tverrstilt motor. Ofte samme problematikk. Det kan være et h å få av og på deksel. Link to post
Whiskey Svart 22.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2018 Kanskje greit å ta vannpumpa med det samme om det er så pes? Tok ikke den på min, men så var det god plass også. Postet bilder i tråden for alt om Yanmar her forresten. Og husk pakningen mellom toppen og det røret som går foran registerreim-huset. Den må byttes til ny, lakk som f hos meg etter jeg hadde satt den gamle på plass igjen. ? På min 6lp-dte var det en annen Toyota-reim som satt, brant inne med en. Endte opp med å kjøpe fra autodoc, en Gates reim. Fant ut at den fra Toyota var produsert av Unitta som er eid av Gates. https://m.autodoc.co.no/gates/1236597 så sjekk antall tenner før du hopper på en Toyota-reim. Kjøpte også... Hydraulisk strammer: https://m.autodoc.co.no/snr/1927293. (min returnerte ikke slik den skulle) Strammehjul: https://m.autodoc.co.no/skf/1364697 Baltic-pappa Link to post
arnearmoa Svart 22.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2018 Og hvis det ikke fins en luke, så går det kanskje an å lage en... Høres ut som det vil være kjekt å ha iallfall. Til senere også. Link to post
2556cb Svart 25.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2018 Har samme båt og motor med stor hengslet luke, med god tilkomst. Bare og ta frem stikksagen Link to post
Stormvind1 Svart 16.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.November.2018 Hei og takk for mange gode svar. Etter noen timer med skruing så er nå mototren dratt en meter bakover og det gjenstår bare å bytte delene. Litt usikker på oim det er behov for å bytte vannpumpe etter 1200 timer. Noen som har meing om dette? Det blir jo endel mere jobb med demontering av hjulet på kanaksel og demontering av toppdeksel. Link to post
Worry II Svart 16.November.2018 Link til dette innlegget Svart 16.November.2018 Stormvind1 skrev 17 minutter siden: Litt usikker på oim det er behov for å bytte vannpumpe etter 1200 timer. Det hadde ikke jeg gjort. På min ble dette byttet i forbindelse med Reg.reim (Yanmar originale delenumre): 119771-00201 Regreim (1600,-) 119771-00170 Remstrammer (2368,-) 119771-00430 Remstrammer Thrudrive (2716,-) 119773-49140 Pakning Vannmanif. til topplokk (48,-) Link to post
mawilu Svart 16.November.2018 Link til dette innlegget Svart 16.November.2018 Du bør sjekke impeller i sjøvannpumpa ikke den vannpumpa til ferskvann Link to post
Whiskey Svart 16.November.2018 Link til dette innlegget Svart 16.November.2018 (redigert) Vet ikke hvor viktig det er med den vannpumpa, har bare sett de pleier å ta den på Landcruiserne med motoren 6lp er basert på (1hd-t/1hd-ft) samtidig som regreima. Var tilfeldigvis ein jeg følger på Youtube som la ut en video nå (aner ikke om han vet hva han driven med, men virker som han får det til ?) Er kanskje litt risky å løsne kam-drevet slik? alternativet da er vel å ta av lokket og holde igjen på kamakselen eller bruke et sånt spesialverktøy for å holde igjen drevet?.. Edit: fant en til, var den jeg så etter da jeg tok min (ikke pumpa som sagt) ? Redigert 16.November.2018 av Whiskey (see edit history) Baltic-pappa Link to post
brrr111 Svart 25.April.2023 Link til dette innlegget Svart 25.April.2023 Priser på deler er jo ganske sykt. Er kvaliteten på uorginale deler dårlig? Eller kan man like gjerne kjøpe billig? Kanskje spandere en dyrere reg. reim? Yanmardeler.no vs Toyotaforhandler vs Eurodel.no Registerreim: OE nr 13568YZZ16 Yanmar : 2044 kr vs Toyota : ca 1500 kr vs Eurodel.no : 550 kr Strammer: 1350517020 Yanmar : 3439 kr vs Toyota 2900 kr vs Eurodel.no : 417 kr Strammehjul: OE nr: 1354017011 Yanmar : 3017 kr vs Toyota 2600 kr vs Eurodel.no : 774 kr Total: Yanmar : 8500 kr vs Toyota : 7000 kr vs Eurodel.no : 1741 kr Link to post
pipe Svart 25.April.2023 Link til dette innlegget Svart 25.April.2023 (redigert) brrr111 skrev 38 minutter siden: Er kvaliteten på uorginale deler dårlig? Det spørs vel på hvem som har produsert de. Ja billige Kina deler har ofte dårlig kvalitet mens deler i fra kjente 3 parts leverandører ofte har god nok kvalitet eller til å med kan være bedre enn OM deler. Kjøp gjerne register deler i fra leverandører som feks Eurodeler men jeg hadde ikke sovet godt om natten ved å velge billigste alternativ disse kan tilby til en så kritisk del som ett register. Feks kopierte jeg inn OE nummeret på Strammeren på siden til Eurodel og fikk vite att billigste alternativ er laget av Febest. Når en av verdens største tyske leverandør av OE og OEM deler heter FEBI så tenker jeg automatisk på noen som ser seg tjent med å ett navn som kan forveksles av flest mulig. For egen del og tråden sin skyld så kan jo du prøve å kjøpe inn denne delen og veie begge to på en brevvekt så ser du fort att den ene veier endel mindre en OE. Det er neppe fordi det er en høykvalitets karbon del vi snakker om Redigert 25.April.2023 av pipe (see edit history) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn