electrostunt Startet 22.Oktober.2018 Link til dette innlegget Startet 22.Oktober.2018 Hei, Jeg har isotherm 2501 i båten sammen med 200L dobbel kjøleboks. Dette funker egentlig greit men det tar litt tid og strøm å få den kald når man skal ut på tur. Jeg har seilbåt så kjører ikke timevis med motor, helst kun ved avreise/ankomst. Så lurer jeg på hva folk pleier å gjøre med kjøleskap/boks i båt når den ligger i hjemmehavn med landstrøm, står den da bare på hele tiden eller skrues den av? Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2018 Pleier alltid å ta "ferskmat" med hjem etter tur så jeg har ikke noe som trenger å holdes kjølig. Dvs jeg har som regel noe lyst øl i kjøleren som trenger å kjøles for å være drikkbart, men har også noen halvmørke som fint kan tylles ned mens de lyse kjøles når jeg er tilbake i båten igjen. Newcastle brown ale feks, ett "snilt" øl som fint kan drikkes temperert og er så snilt i smaken at de fleste liker det, også de som ikke liker mørkt øl. Jeg pleier å ha de liggende over vanntanken i rustfritt som er under vannlinja, da holder de fin temperatur. --- Prøver å unngå å ligge på landstrøm så når jeg kan ligge uten kjøleboksen på så er batteriene topplada av solcellene neste gang jeg skal på tur. --- Så svaret mitt er egentlig Newcastle brown ale Link to post
Bårdp Svart 22.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2018 De 8 årene jeg hadde seilbåt tror jeg aldri verken kjøleboks eller fryseboks noen sinne var avslått. Link to post
NilsPils Svart 22.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2018 Jeg tømmer kjøleskapet og fryseboksen og slår dem av dersom jeg forlater båten for mer enn ett døgn. En gang ble jeg overtalt til å la kjøleskapet stå på med landstrøm i noen dager. Strømmen gikk, som den ofte gjør i hjemmehavna vår, og det resulterte i ødelagt mat og to stk ødelagte forbruksbatterier . . . Vil ellers nevne at jeg har fryseboks ombord. Den er uunværlig når vi er under veis og får mer fisk en vi fortærer (hender ofte det). Og den er også fin å ha på harrytur til Strømstsad med båten. Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Bårdp Svart 22.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2018 I båten jeg hadde greide alltid solsellepanel og vindgenerator å vedlikeholde batteriene selv om både kjøleboks og fryseboks sto på så var ikke avhengig av Lindstrøm. Link to post
Stekepanne Svart 22.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2018 Står på fra april til november. Tar ut det som kommer til å gå ut på dato før neste tur i båten. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn