Jump to content

Skal ha ny VHF med DSC, men hva med GPS?

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Har en gammel Skanti tror jeg, VHF i båten, den fungerer helt fint men har veldig lyst på VHF med sånn "nødknapp". 

Så sitter jeg å kikker da. En får da VHF med og uten DSC, men hva er greia med og uten GPS og AIS, eller begge deler?

Vil en VHF med DSC, men uten GPS ikke gi posisjonen min om jeg trykker nødknappen? Og hvor kommer AIS inn i bildet her?

--

Ingenting er forsåvidt sammenkoblet i båten min, og jeg har både GPS og AIS fra før.. 

Så ja, jeg skjønner ikke...

En VHF uten GPS må eventuelt kobles opp mot din GPS for å kunne avgi en posisjon om du sender en distress vis DSC. 

AIS er ikke en del av GMDDS systemet, det er ett hjelpemiddel,  har ingen ting med nød å gjøre. 

I dag snakker alle fabrikanter sammen, så kjøper du VHF uten kobler du den opp mot din GPS via NMEA 0183 eller 2000.

Du må selvsagt også ha en lisens og ett MMSInr for at det skal virke å sende DSC

Redigert av Benji (see edit history)

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Guest Avmønstret#
Benji skrev 14 minutter siden:

En VHF uten GPS må eventuelt kobles opp mot din GPS for å kunne avgi en posisjon om du sender en distress vis DSC. 

AIS er ikke en del av GMDDS systemet, det er ett hjelpemiddel,  har ingen ting med nød å gjøre. 

I dag snakker alle fabrikanter sammen, så kjøper du VHF uten kobler du den opp mot din GPS via NMEA 0183 eller 2000.

Du må selvsagt også ha en lisens og ett MMSInr for at det skal virke å sende DSC

Ok, så jeg må ha en VHF med GPS. Hva er poenget med distress hvis den ikke sender posisjon?

Lisens osv har jeg hatt i noen år.. 

Guest Avmønstret#
HansH skrev 3 minutter siden:

Jeg skrev litt om dette i en annen tråd her nå nylig. Tror det er innlegg nr 9 i denne tråden.

Det var god praktisk info :-) Normalbruken min tilsier ikke helt det nivået men siden nordsjøkryssing er på tapeten neste sommer så vil jeg gjerne ha denne nødknappen på VHFen. har Epirb fra før men vil gjerne ha "dobbelt opp" og to teknologier med ulikt nedslagsfelt. 

Det finnes vel også litt ulike tekniske løsninger. Kjøper du en moderne VHF (F eks Raymarine 54) så har den innebygget en GPS-mottaker. Da mottar den kontinuerlig nøyaktig posisjon og den vil da ved utløsning av DSC-knappen videresende din posisjon ut på VHF-nettet.

Så finnes det andre VHF-radioer som også har DSC men som mottar posisjonsdata via separat VHF (Edit:) GPS-antenne eller via overføring av posisjonsdata fra kartplotter f eks via et nettverk. NMEA0183, NMEA2000 eller andre.

Det er som nevnt over mulig å ha en VHF-radio med DSC-funksjon men som altså ikke har GPS-posisjon. Det er jo en litt mangelfull løsning fordi eventuelle mottakere av signalet ikke kan se hvor du er og det er jo litt dumt for å si det sånn,

Redigert av HansH (see edit history)

Kjøp med innebygget GPS. Da er alt inne i samme boksen, og du slipper å kåle med å kople ting sammen om ikke du vil. Slipper du at den er avhengig av at andre ting er påskrudd eller funker som de skal for at dsc skal fungere godt. Hadde AiS også på min forrige, men det hadde jeg ikke giddet en gang til. AiS er bare mottak, og etter å ha hatt sender også en stund skal jeg definitivt ikke ha båt uten full AiS tranciever noen gang.

Guest Avmønstret#
Mix skrev 40 minutter siden:

Enig, hadde kun kjøpt VHF med innebygd GPS idag. Prisforskjellen er for liten til å bale med eksterne GPS signaler fra andre duppeditter.

Noe kabling fra plotter ute i cockpit til vhf er uaktuelt ja :-)

--

Noe helt annet. Finnes det noen som ikke ser ut som en walkie- talkie eller mobiltelefon fra 1992? Må si at jeg grøsser litt hvis betjeningen er sånn.. trøkke... trøkke...trøkke.... bekreftetrøkke.... trøkke greier som en drev med for en del år tilbake på mobiler osv. Har ikke veldig lyst å lære meg enda ett håpløst grensesnitt på en dings. Har såvidt gjort meg kjent med plotteren etter et par år nå...

Kanskje jeg burde beholde Skantien som står nede, som er befriene enkel, i praksis kun fire vriknotter jeg bruker, og så gå for en bærbar med den fine røde knappen jeg så gjerne vil ha? :-)

Kommer det snart VHF som ser ut som en mobil, med grensesnitt som en mobil?

--

Kikka på denne, som har gps osv:

https://www.seasea.se/vhf-cobra-hh-600-gps-dsc?nosto=productpage-nosto-1&refSrc=16671

Men fy.. f... den har da altså 11 utvendige knapper og to vriknapper, tipper flere av knappen er flefunksjonelle. Uhhh. 

Lager Doro VHF også :-D

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Pinkvin skrev for 7 timer siden:

Ok, så jeg må ha en VHF med GPS. Hva er poenget med distress hvis den ikke sender posisjon. 

Lisens osv har jeg hatt i noen år.. 

Hei
Nei skriver ikke at du må ha det.

1 - En VHF med GPS trenger IKKE å kobles til ekstern GPS

2 - Har den ikke innebygd GPS må den kobles på en kilde som anngir din posisjon, typisk kartplotter, eller lignende.

Din VHF vil sende distress om den ikke er koblet opp mot en GPS også, men da vil selvsagt ikke posisjonen bli med i sendingen - noe som vel er det man er ute etter om det skulle gå så langt at man må.

Redigert av Benji (see edit history)

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Benji skrev for 2 timer siden:

Din VHF vil sende distress om den ikke er koblet opp mot en GPS også, men da vil selvsagt ikke posisjonen bli med i sendingen - noe som vel er det man er ute etter om det skulle gå så langt at man må.

Vil den egentlig det ? Vil ikke den bruke siste kjente posisjon innenfor en hvis tidsramme eller du må taste det inn manuelt før en kan sende en dsc om nød ?

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Guest Avmønstret#
MajorAndy skrev 20 minutter siden:

Hvis du skal sejle på Nordsøen så ville jeg gå for en fastmonteret VHF. De har langt bedre rækkevidde - forudsat at antennen er i orden og sidder højt. 

Jeg har fastmontert som virker som den skal, med antenne i masta. 

Og etter litt grubling så er jeg ikke villig til å bytte vekk brukervennligheten til den gamle VHFen, dvs null display og fire knotter med en av de nye med 1001 knapper og funksjoner. 

--

Så da er vel en grei løsning å kjøpe en av de håndholdte VHFene med DSC og GPS. Den vil selvsagt ha kortere rekkevidde også på Distress enn en stasjonær, men har som nevnt registrert Epirb fra før som jo har "uendelig rekkevidde", om en ikke lokalt. 

Pinkvin

ta en kikk på Icom de har en liten ratt du vrir for å endre kanal (eller om du heller ønsker trykke på knapper , så kan du gjøre det!:smiley:)

for å fullt ut ha nytte av en modern VHF så bør den kobles sammen med Nav-systemet(plotter/PC)....NMEA 0183 eller 2000

ikke bare leser den eks. GPS posisjon derfra men VHF'n sender også ut DSC/DSE meninger i NMEA-nettverket til Plotter

du får opp posisjonen på ett mayday i plottern........

en annen mulighet er att på plottern så ser du ett AIS-mål...da kan du direkte fra plottern koble opp ett VHF-samtale mha DSC 

S/Y Gunga Din

Furu skrev for 3 timer siden:

Vil den egentlig det ? Vil ikke den bruke siste kjente posisjon innenfor en hvis tidsramme eller du må taste det inn manuelt før en kan sende en dsc om nød ?

På de aller fleste - om ikke alle - så må du taste inn en posisjon da,  det tar tid når det står om sekunder og det brenner rundt beina på deg. Mener å huske at kravene til en VHF som ikke er tilkoblet GPS må oppdateres med posisjon hver 4 time, da snakker vi om yrkesflåten, og ikke vår friridsflåte. En posisjon som er opp mot 4 timer gammel er lite verdt.  Du kan ha seil langt siden den ble lagt inn. 

Jeg hadde VHF uten GPS som var koblet til plotteren. Når den mistet posisjon begynte den å pipe, som regel rett etter at jeg hadde sovnet. Jeg foretrekker VHF med innebygget GPS, det er enklere og sikrere.

Vurderer du en stasjonær VHF kan du vurdere om pengeboka tillater en VHF med AIS-sender og mottager. Jeg handler en slik når neste lottogevinst kommer eventuelt et år uten baksmell på skatten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...