Jump to content

Lyskaster eller bjelke som 'fjernlys/søkelys'

Jacop

Recommended Posts

I disse tider hvor det tilsynelatende evigvarende mørket lir på ønsker jeg meg lys! 

I hovedsak tenker jeg på en kraftig ledbar montert rett over vinduene for det estetiske. Ser at Rigid har noen marine varianter av ledbjelker men har aldri selv sett det montert på fritidsbåt. Evt disse kvadratiske søkelysene, klarer bare ikke å se for meg hvordan man skal få det på uten at det ser helt rart ut

Kan det være en mulighet for at det er mot sin hensikt å montere så høyt oppe at jeg bare blir blenda selv? 

Setter pris på erfaringer, i forhold til bredde og lengde på lys. 

Snapchat-1669955408.jpg

Redigert av Jacop (see edit history)

Ved navigasjon i mørket må en ikke bruke lys som blender og tar nattsynet fra navigatører på andre fartøy. Til hjelp i navigasjonen bruker en lys fra fyr og lykter, for å finne leia. En kan ha en enkelt lyskaster en kan bruke i trange leier, for å se staker mm., men de må ikke brukes på samme måte som når en kjører bil på land. 

Man trenger lys i mørket, f.eks. når man skal legge til ei mørk kai, eller se andre ting ting nær båten i mørket. At man vil ha lys betyr ikke automatisk at man vil seile rundt på havet med langlys som på en bil. Jeg har samme problemet som OP, jeg mangler skikkelig søkelys. Er det litt dårlig vær og mørkt er innseilinga til båthavna kjip uten skikkelig lys.

Har prøvd begge deler, det vart en helt annen verden da jeg byttet til led bar. En lyskaster har kun en konsetrert stråle og en ser ikke til siden for denne. Led baren hadde både langt lys og god bredde Pass på at det ikke kommer lys på dekket, da blir du  blendet. 

Enig at en kun skal bruke det når en legger til kan eller søker etter noe på sjøen,

Batmagasinet hadde for et par år siden en test av ulike varianter. Husker at jeg ble imponert av en 20 000 lumens buet ledbar som lyste langt og bredt på en måte som gav mye oversikt uten å konsentrerer strålen på en bestemt flekk.

Men praksis kan man jo ikke bruke det veldig ofte da hele bukta ble flombelyst. Men er man alene og ikke forstyrrer andre ser jeg absolutt fordelene inn havner eller svært svært trange plasser hvor vanlig navigasjon er litt grov, og hvor man ellers ikke ville beveget seg i mørket.

Jacop skrev 30 minutter siden:

Å hva med disse kveldene når det er overskya og ingen referanser?

Jeg opplever skjelden at det er så mørkt selv når det er overskyet. Men det er ditt valg, om du opplever at du trenger lys så gjør du sikkert det. Bare ikke ødelegg for andre sjøfarende mens du holder på.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Et søkelys med smal lyskjegle vil forstyrre nattsynet til andre sjøfarende kun i korte øyeblikk når lyskjeglen passerer vedkommende, noe som bare i liten grad forstyrre nattsynet. En LED-bar eller annen flombelysning vil utgjøre en vedvarende blending. Dette krever mer tid til å gjenetablere nattsyn etter at flombelysningen er slått av. Derfor må den som bruker denne type "lyskaster" være mer oppmerksom på andre sjøfarende, og slå av lyset dersom det finnes andre sjøfarende innen synsvidde. Slik sett er kanskje tradisjonelt søkelys en bedre løsning som er enklere å bruke (krever mindre oppmerksomhet).

On 10/23/2018 at 11:48 PM, Ttor said:

Led bar har ingenting for seg i båt. Det vil ha alt for mye spredning og i praksis bare lyse opp dekket. Har brukt søkelys på mange ulike redningsbåter, og vil ikke anbefale dette. Sats på søkelys med konsentrert stråle med fjernstyring.

Rart at de fleste nye RS båter har dette da? (dog med el.tilt)?

Man er helt avhengig av dette i hummersesongen.... 

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)
index skrev On 24.10.2018 at 11.58:

Jeg opplever skjelden at det er så mørkt selv når det er overskyet. Men det er ditt valg, om du opplever at du trenger lys så gjør du sikkert det. Bare ikke ødelegg for andre sjøfarende mens du holder på.

Da er du heldig, får noen ganger er det så mørkt når det er overskyet og ikke måne at jeg ikke ser handen fremfor meg om jeg slår av alt av lys. Mens andre ganger kan det være så månelyst at solbriller (ironi) blir vurdert.

Selv skulle jeg også ha fått montert meg en eller annen lyskilde til bruk for entring av ubelyst molo og for leting etter garnblåser.

Så LED-bjelke har vært i tankene her også. 

Men såklart brukes det ikke som langslys i en bil slik at en går med det på konstant, når man går langs leia stoler man på nattsynet og lykter.

Utfordringen er at om du har skikkelig lys og bruker det en liten stund så er nattsynet ødelagt minst en halvtime etterpå. Så jeg prøver så godt det går å greie meg uten lys, da ser jeg jevnt dårlig I stedet for å gå fra veldig bra til absolutt ingenting. Jeg går daglig I  mørke med båten, men skjelden på steder der det ikke er mulig å se noe som helst. Så da er jeg kanskje heldig da ja.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg har nylig kjøpt og montert en 40" buet lysbjelke fra Jdd utstyr AS. Bjelken er av merket Aurora og er noe rimeligere enn Rigid, det virker som en solid sak og er tilpasset tøffe forhold med sjøvann. Lyskilden er av typen "kombinasjon", hvilke betyr at det både lyser langt i stråle, og noe ut til sidene.

Det er ett kraftig lys, ved aktivt bruk må det monteres slik at man unngår blending. Selv har jeg montert det i underkant av targabøylen, da fungerer flybridgen som "skjerm". Hos deg som ikke har denne muligheten ville jeg ha laget en leppe under baren som fungerer som skjerm, blir du blendet er det mer til hinder enn nytte og du kommer ikke til å bruke lyset. 

Selv bruker jeg minimalt med lys, under fart bruker jeg for det meste søkelyset, og LED-Baren om jeg skal inn en trang lei og når jeg skal inn i havn. 

ALO-MC-40-P4E4J-2-1024x549.jpg.d8e2681531b8ed2bd55c62b39fceb028.jpg

1093678707_2018-04-1619_46_57.jpg.6736dc651e259725448701407b111fc5.jpg

Larss1 skrev for 16 timer siden:

Jeg har nylig kjøpt og montert en 40" buet lysbjelke fra Jdd utstyr AS. Bjelken er av merket Aurora og er noe rimeligere enn Rigid, det virker som en solid sak og er tilpasset tøffe forhold med sjøvann. Lyskilden er av typen "kombinasjon", hvilke betyr at det både lyser langt i stråle, og noe ut til sidene.

Det er ett kraftig lys, ved aktivt bruk må det monteres slik at man unngår blending. Selv har jeg montert det i underkant av targabøylen, da fungerer flybridgen som "skjerm". Hos deg som ikke har denne muligheten ville jeg ha laget en leppe under baren som fungerer som skjerm, blir du blendet er det mer til hinder enn nytte og du kommer ikke til å bruke lyset. 

Selv bruker jeg minimalt med lys, under fart bruker jeg for det meste søkelyset, og LED-Baren om jeg skal inn en trang lei og når jeg skal inn i havn. 

ALO-MC-40-P4E4J-2-1024x549.jpg.d8e2681531b8ed2bd55c62b39fceb028.jpg

1093678707_2018-04-1619_46_57.jpg.6736dc651e259725448701407b111fc5.jpg

Jeg har sett mest på rigid men ser jo nå at denne er mye billigere. Hvordan synes du devn fungerer? 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...