Dr.blind Startet 23.Oktober.2018 Link til dette innlegget Startet 23.Oktober.2018 Foten stikker utenfor. Hvordan ordner jeg dette enklest og penest? Vil helst at det skal se naturlig ut med samme finish som det er fra før. Link to post
Bitteliten Svart 24.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2018 Få laget en pen teak plate som skrus /limes fast. Kanskje 20 mm tykk Link to post
skage Svart 24.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2018 Har du kjøpt helt nytt wc med større bolle? Jeg spør da jeg også vurderer nytt el wc og har en Vision selv. Sikkert likt bad. Om det er vanskelig med den du har så måtte men vel vurdert og bare skiftet ut under delen til EL . Link to post
BØstrøm Svart 24.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2018 Tror du har problemer med at bollen stikker inn i skottet bak? Kanskje en mulighet å lage teakklossen så høy, at pumpen kan plasseres bak toalettet, og "bæsjen" går rett frem og ut. Vann inn kan jo alltids løses med slangen i en krøll. Så slipper du å sitte med knærne bak øra når du koser deg på do. Link to post
Dr.blind Svart 24.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2018 Kun ombyggingsett som sitter i sokkelen jeg har byttet. Skåla er det egentlig god plass til, bare litt smalt underlag til sokkelen. Fant til halv pris hos seasea 650kr. Vurderer å bytte til stor do fremme ved hovedkabinen, mer plass der. Pumpa sitter fast i sokkelen, kan ikke flyttes. Litt dum slangeføring på denne avløp og skyllevann må komme ut foran for røret kommer i konflikt med veggen bak om den er vridd motsatt. Teakplate kunne kanskje vært fint, men er det hygenisk nok og lett og holde rent? Så for meg å legge gelcoat på en plank å feste i front, men jeg har aldri jobbet med gelcoat så vet ikke om det er mye jobb å få pent? Link to post
bellen Svart 24.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2018 Ja, pumpen står jo fast i sokkelen, med du kan jo snu skåla på sokkelen så du kan velge om du vil ha pumpen til høyre, venstre eller rett bak. Jeg ville valgt å lage en forhøyning med kryssfiner, så grunne og male den hvit, da slipper du å bruke gelcoat. Link to post
Dr.blind Svart 24.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2018 Bellen, ja det er kanskje det enkleste, om det er mye jobb å legge på gelcoate, hadde jo sett penest ut med lik finish som resten. Må ganske mye opp for og unngå konflikten med slangene, slik at dem kan føres på motsatt side, så vet ikke helt om det er hensiktsmessig, det er ikke veldig lavt toalettet slik det er originalt. Link to post
Stekepanne Svart 24.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2018 Hva med å snu basen 180 grader? Da løser du i allefall problemet med slangen, og el-opplegg bør bli penere. Jeg ville lagt en trekloss mellom gulv og do. Om du maler den hvit eller legger gelcoat på den kan du jo velge selv. Link to post
Dr.blind Svart 24.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2018 Basen kan snus ja, men da går rørene i konflikt med bakveggen og jeg må ganske langt opp før jeg kommer klar, så høyt vil jeg ikke ha dassen. Kablene trekker jeg rett ned i dem gamle skruehullene og det blir pent og skjult. Hvordan legger man gelcoat? er det bare og male på? Eller er det et prosjekt? Link to post
Knude Svart 24.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2018 For å gjøre dette perfekt bør pallen som dassen står på utvides med et påbygg i glassfiber så pumpe kommer på baksiden. Da er det aktuelt med Gelcoat. Den egner seg ikke for tre . påbygget kan også forhånds lages i en engangs form med glassfiber som blir coatet og pusseterdig før den skrues fast i eksisterende pall. Finnes mange tråderom liknende prosjekter her. Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Hulda Svart 24.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2018 Eller så kan du bolte fast en rustfri plate som stikker på utsiden og skru sokkelen i den. Da er det i hvert fall hygienisk nok. Link to post
Dr.blind Svart 24.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2018 Hulda sin løsning hørtes enkelst ut egentlig, kan ikke koste en formue å få laget en som gjør jobben Link to post
Sjeldenutpå Svart 24.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2018 Har litt samme problemtilling. Eg har tenkt eit par år at eg skal skjære til plater og kle inn heile toalettet, både front og topp, slik at bare eit par cm av toalettet stikker opp. Og sjølvsagt ei passande stor luke i front nede ved sokkel/pumpe. Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
index Svart 25.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2018 Sjeldenutpå skrev for 13 timer siden: Har litt samme problemtilling. Eg har tenkt eit par år at eg skal skjære til plater og kle inn heile toalettet, både front og topp, slik at bare eit par cm av toalettet stikker opp. Og sjølvsagt ei passande stor luke i front nede ved sokkel/pumpe. Blir som en god gammeldags utedass det jo! Husk bilde av kongen! "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bigmac Svart 25.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2018 Glassfiber og coating. Kosejobb. Husk fargekode på gelcoat. Blir ikke mye pussejobb, men viktig med grei arbeidstemp. Flere tråder i forumet om slike jobber knude og kommodo kan sikkert forklare bedre. Link to post
Dr.blind Svart 25.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2018 Finnes det noe 90graders bend jeg kan montere på utløpsrøret, septikslangen blir for stiv og det blir ikke noe pent. 25,2mm røret som stikker ut. Link to post
ebonita Svart 25.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2018 Jag stöttar förslag från Knude och Bigmac. Allt annat blir med smutssamlande anlutningar mellan olika material. Bättre att göra det ordentligt och snyggt. När det gäller avlopps-stosen på pumpen som pekar rakt fram på bilden så finns det en vinklad och vridbar modell hos Jabsco. Link to post
Dr.blind Svart 26.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2018 Ferdig! Ble en tilpasset plate under, ikke noe mer hokuspokus ? Ikke fornøyd med septikkslangen, må prøve og finne en utgang med 90 graders vimkel. Tips mottas med stor takk! Så lurer jeg på om man virkelig skal være nødt til å stenge vanntilførsel for å tømme dassen? Eller skal dette gå av seg selv? Link to post
Hulda Svart 26.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2018 Den slangen ser ut som en dass :-) Skal ikke være nødvendig å stenge. Link to post
Roger jo Svart 26.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2018 (redigert) grader til vannet og før bestått. her toa JABSCO (37077-1000) 22mm Jabsco 37077-1000 Discharge Port - Elbow Redigert 26.Oktober.2018 av Roger jo (see edit history) Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Dr.blind Svart 26.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2018 Takk Roger! Skal sjekke om den kan passe, er litt annen utforming vet utløpet men mulig den kan brukes. Link to post
index Svart 26.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2018 Tror jeg ville laget en 5cm tykk kloss i teak med fasong som foten og skrånet denne i bakkant så den følger skroget. Da får du nok trukket toalettet langt nok tilbake uten at det tar borti noe. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Dr.blind Svart 27.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2018 Slangen går akkurat klar av døren nå Index. Bestilt den jabsco delen, så håper jeg at den passer og jeg kan få rutet slangen bedre.... Link to post
index Svart 27.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2018 Det blir ikke verre av å få toalettet 5cm opp og bakover! Tvert om faktisk... "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Roger jo Svart 27.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2018 (redigert) Dr.blind skrev for 22 timer siden: Hvorfor er det ikke mulig å snu pumpedelen 180 grader. Er hullene til slangene feil boret? skulle hvert lenger inn? Redigert 27.Oktober.2018 av Roger jo (see edit history) Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn