Jump to content

Anbefalt verneutstyr med saltsyre?

Knallipadden

Recommended Posts

Her må du i kjøkkenskapene og finne oppvaskhanskene, vernebriller er vel og bra, men visir utenpå der som dekker hele ansiktet er å foretrekke. 

Regntøy om du kan få søla mye er veldig bra. En bruksløsning på 10- 30% syre svir godt, men på huden går det greit så lenge du skyller raskt med vann. 

Når du åpner kanna med saltsyre vil du angre grådig på at du ikke tok på deg en maske med kullfilter så du ikke brenner av alt av luktesans til langt inn i bakhodet(selvopplevd) 

Bruk masse vann til og skylle både båt og omgivelser etterpå slik at jeg eller andre ikke tråkker i en dam av syre. 

Huden tåler faktisk saltsyre overraskende godt. En gang jeg skulle vaske hendene for noe dritt, tok jeg feil av flasken med Aceton og 30% saltsyre. Jeg kjente med en gang at jeg hadde helt 30% saltsyre over hendene, men jeg kom meg til vannkranen på under et minutt og fikk skyldt hendene grundig. Og dermed var hendene like fine. Men skrekk og gru om jeg ikke hadde hatt mengder av vann i nærheten.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Guest Avmønstret#

Du skriver "vaskemiddel med saltsyre", les på flaske hvor konsentrert den er. Om den er blanda ut en del så er den fortsatt farlig, men ikke så "hissig". 

Det meste er nevnt, ha gjerne på en regnjakke, type "oljejakke" så du kan tape mellom hanskene og jakka. Om du jobber høyt er det dumt om syra renner inn på armene. 

Ha tilgang på vann i umiddelbar nærhet, sjøvann er helt ok. 

Guest Avmønstret#
Kjellg skrev 17 minutter siden:

Amrikanerne er flinke til å sette opp Sodium Bicarbonate, for oss kjent som Natron, for å nøytralisere syre. 

Natron er topp. Salmiakkvann vil også være noen hakk bedre enn vanlig vann hvis en ikke har tilgang på mengder med vanlig vann. 

Men grønnsåpevann er vel kanskje mer behagelig :-) Og grønnsåpe er nesten like basisk som salmiakk. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...