Far Out Startet 17.August.2005 Del på Facebook Startet 17.August.2005 Det har dryppet gradvis mer fra akslingen til sjøvannspumpen på min Perkins 4.108 og i kveld tok jeg mot til meg og skrudde den av og demonterte den. Det er en Jabsco impellerpumpe som drives av en aksling med spor som "stikkes inn i motoren" der den skrus fast. Den har en simmerring-tetning mot oljen på motorsiden og en tilsvarende tetning på pumpesiden. Etter demontering så jeg at det var et markert spor i akslingen ved sjøvannstetningen og et mindre spor ved oljetetningen. Jeg hadde egentlig tenkt å bare kjøpe to nye simmerringer og skru det sammen igjen, men nå frykter jeg at det største sporet i akslingen vil gi en ny lekkasje. Hva tror dere? Alternativ har jeg lurt på å snu simmerringen, slik at den tetter mot et glatt sted på akslingen, men da lurer jeg på om jeg mister så mye av trykk effekten i U-fasongen i simmerringen at det vil ødelegge tetningen...? Far Out Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.August.2005 Del på Facebook Svart 17.August.2005 Du har rett i begge dine bange anelser, for å si det slik. Tror ikke det er noen vei utenom å bytte både aksling og ring(er). Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 17.August.2005 Del på Facebook Svart 17.August.2005 men husk, for svært mange Jacobso pumper, finnes repp sett, med aksel, simmerringer og pakninger, til en hyggelig pris. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Vanisian Svart 17.August.2005 Del på Facebook Svart 17.August.2005 Hei. Hadde samme problem. Bygget da under simmerringen med plastikkringer som eg laget av ein plastboks og fikk således flyttet simmerringen så mye att tetningen kom på glatt aksling. Dette holdt resten av tiden eg hadde motoren, 2-3 år. Steinar Sitér dette innlegget Link to post
Far Out Svart 19.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2005 Ny aksling til Jabsco pumpen koster over 1.500 kroner, og "originale" simmerringer omkring 400 kr per stykk. Jeg fant simmerringer til under 60 kr per stykk hos Industri-Fokus i Oslo og flyttet over den gamle rustfrie fjæren på den nye simmerringen på sjøvannssiden. Takket være godt råd fra Steinar "Vanisian" fant jeg ut at jeg ville prøve å flytte simmerringen til et "nytt" sted langs akslingen. Det viste seg at den gamle simmerringen ikke hadde vært trykket helt inn, og at den nye hadde 1 mm kortere avstand fra bunn til tetningspunkt, så det gikk greit å få et nytt slitasje-/tetningspunkt på akslingen (jeg tror jeg kunne kjenne det gamle sporet på splines-siden av tetningen). Eneste skår i gleden var at jeg greide å knekke av en av de seks skruene på lokket over impelleren. Takker for verdifulle forslag fra baatplassen. Far Out Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.August.2005 Del på Facebook Svart 19.August.2005 Jeg betalte 3500 kroner for en komplett, ny pumpe. Det var virkelig dyrt for de småbitene der... Det er mulig at pumpen ikke heter Jabsco. Men den er av "HP-type" med mange lameller på impelleren. Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 19.August.2005 Del på Facebook Svart 19.August.2005 Eneste skår i gleden var at jeg greide å knekke av en av de seks skruene på lokket over impelleren. Du kan fint klare deg uten denne. Slik har det vært på min pumpe siden båten ble anskaffet. Ingen lekkasjer på grunn av dette. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Bergen Svart 11.April.2007 Del på Facebook Svart 11.April.2007 Hei, låner denne tråden litt Skal skifte eller overhale sjøvannspumpe på min 4108M, da den lekker en god del ved gange. Fra Økonomideler får jeg opplyst at det finnes to utgaver som er brukt på 4108. Forskjellen er akseldiameter som enten er 15mm eller 15,9mm. Jeg må altså ut med den gamle for å få målt dette før jeg kan bestille nytt. Siden min manual har en advarsel mot å løsne "sea water pump adaptor plate from front of timing case as this will require special alignment upon refitting" Så ønsker jeg å få bekreftet fra noen som har gjort dette før at jeg kan løsne de innerste mutterne på vedlagte bilder, mens de som ligger utenpå er de som det advares mot å løse ? Sitér dette innlegget Link to post
Svee Svart 11.April.2007 Del på Facebook Svart 11.April.2007 Hei! Har løsnet adapterplata engang - og råder deg til IKKE å gjøre det. Du må i tilfelle løsne vannpumpa først slik at du kan holde på muttere og skiver så de ikke forsvinner ned i registeret!!. Det er også svært problematisk å få sentrert adaptorplata skikkelig når den skal monteres igjen. Mener å huske at boltene som holder vannpumpa sitter gjenget i adaptorplata, så demontering av pumpa var uproblematisk. Lykke til med jobben! Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 11.April.2007 Del på Facebook Svart 11.April.2007 Hei!Har løsnet adapterplata engang - og råder deg til IKKE å gjøre det. Mener å huske at boltene som holder vannpumpa sitter gjenget i adaptorplata, så demontering av pumpa var uproblematisk. Lykke til med jobben! Jeg har så absolutt ingen intensjoner om å løsne noe som helst annet enn vannpumpa. Derfor ville jeg ha en bekreftelse på at min oppfatning er rett i at jeg trygt kan løsne de 4 boltene som er innerst rundt pumpa. Takker Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.