kosefisken Startet 25.Oktober.2018 Del på Facebook Startet 25.Oktober.2018 hei, Jeg lurer på om det er neon andre sider enn finn.no hvor det kan kjøpes fiskebåter. Ser at det er mange fritidsbåter på Finn, men ser ikke mange yrkedsbåter som Tråler, line og garn båter. Er ute etter en oppstartsbåt til yrkedsfiske, og kan ikke ha noe større en 8m/26fot. Skal starte med fiske av Taskekrabbe. Takk Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 25.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2018 Fiskaren.no Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 25.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2018 Går da fint å kjøpe en gammel daycruiser på finn.no å bygge om. Bare husk stor motor så den kan gå i 30-40knop. Et par år med denne å du kan pensjonere seg? Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
kosefisken Svart 25.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Oktober.2018 okey... vet ikke helt hva dere snakker om, men takk??? Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 25.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2018 (redigert) kosefisken skrev 9 minutter siden: okey... vet ikke helt hva dere snakker om, men takk??? De blander seg sikkert med en galning som holdt på her på forumet for noen måneder siden, og han sverget på å aldri poste noe her igjen. Relativt vanlig med folk som drømmer om å bli Yrkesfisker her, mange av de uten kjennskap til lover, regler og generell sikkerhet på sjøen. Sånne som tror de er utlært fisker fordi de har pilket en torsk før. Velkommen forresten :-) Redigert 25.Oktober.2018 av enslagsgjest (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
kosefisken Svart 25.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Oktober.2018 AHAHAHA :D Men tilbake til hva jeg spurte om, er det andre sider hvor jeg kan kjøpe båter? De fleste båtene som er på finn er oppusnings prosjekter for 50 000... Jeg vil jo ha noe jeg kan vokse med, og en båt jeg kan ha en stund. Ser ikke for meg og bruke 50 000 på en båt som ikke flyter om dere sjønner Sitér dette innlegget Link to post
kosefisken Svart 25.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Oktober.2018 Ønsker noe i denne duren, men 200 000 er mye penger... https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=132439615 Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 25.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2018 Og så må du få den fiskeriregistrert og all slags sertifrikater. Og så er det en trebåt som krever masse vedlikehold, og den må rigges for krabbefiske. Den båten der koster fort 400 000 totalt. Kjøp en fiskeriregistrert Rana 630, en del mye dyrere en det du har tenkt, men også klar til å fiske. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
kosefisken Svart 25.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Oktober.2018 Har sendt et par mailer til fiskedirektoratet og dem sa: Om båten er 8m og mindre trenges det: Behandling av søknad til merkeregistrering: 500 Engangsgebyr for registrering: 2000 Årsavgft: 1250kr per båt per år Linken står det litt om hva krav som stilles for yrkedsfisker, og priser, hvordan man går frem osv... https://www.fiskeridir.no/Yrkesfiske/Tema/Hvordan-bli-fisker Dette er bare info jeg har fått fra dem og lest litt på dette forumet. Så lenge jeg holder meg under 8m slipper jeg store utgifter Sitér dette innlegget Link to post
Vesterskog Svart 25.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2018 Litt tilfeldig kom jeg over denne https://www.sdir.no/sjofart/fartoy/fartoystyper/fiskefartoy/fiskefartoy-under-15-meter/byggebekreftelse/ Se litt nede under "eldre båter" Det er ikke sikkert det er så fryktelig dyrt, men før jeg hadde kjøpt båt som ikke var fiskeriregistrert ville jeg hatt en plan og full kontroll på hva som kreves. Om det er en trebåt kan det være verdt å f. Eks ta kontakt med han båtbyggeren på Finnøy om han kan gå god for båten. Evt sjekk ut hva som egentlig ligger i dette. Det har dessverre blitt veldig mye mer tungvint å bli fisker enn før. Sikkert bra for sikkerheten men ikke for rekruttering. Lurt å bruke tid på plan før man kjøper båt og setter i gang. Videre tenker jeg på om det finnes noe sånt som fiskerirettleiar som er behjelpelig med å komme i gang, tror det var noe sånt før. Ønsker deg lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
kosefisken Svart 25.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Oktober.2018 så det beste er bare og søke om et lån for 1 000 000... AHah, Hvor mye må jeg ha for og starte??? Jeg reknet meg frem til 150 000 for utstyr+båt (Båt til 90 000) og andre kostnadder. Har også 30 000 klar for og starte AS. Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 25.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2018 Blir mange krabber å fiske opp før du har betalt alt det der Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
kosefisken Svart 25.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Oktober.2018 (redigert) Eh, må jeg egentligt?? kiloprisen på krabbben er 11kr 1 000 000kr / 11kr per kg = 90 910kg krabbe 90 910krabbe / 365dager = 250kg krabbe til dagen... må jo bare ha et shit tonn med teiner, så går det lånet fort :D- Men poenget mitt var, hvor mye må jeg har for å starte?? Redigert 25.Oktober.2018 av kosefisken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vesterskog Svart 25.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2018 Tror Kanskje det budsjettet er noe snaut. Men et par spørsmål, Hvor kresen er du på størrelse på båt Hvor mye føler du at du kan ordne / pusse opp/ rigge på båt? Hvor mye teiner regner du med å drive med? (ligger de inne i de siste 60')? Sitér dette innlegget Link to post
kosefisken Svart 25.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Oktober.2018 jeg ønsker en båt som er klar for sjøen ettersom jeg ikke er så mekanisk av meg. Om en pakning må skiftes, eller nytt aluminiums gulv må skiftes går det fint, men ser ikke for meg og bruke tusenvis på båt, for og så bruke enda mer på og PRØVE og fikse den. På toppen av og fikse den, må jeg bruke tid på lann, og ikke ute og fange krabber, noe som betyr at lånet må utsettes, og jeg er ikke så alt for gira til det. Jeg er ikke så kresen på størrelsen, men på pris og arbeidsplass. Jeg ønsker en båt jeg kan såve i og lage mat i. i tilleg må det være arbeidsplass på dek. Jeg tenker og starte med 75 teiner, og dem ligger i budsjettet sammen med noe garn, tau og andre små ting. Garnet blir brukt for og fange Åte i tilleg til Jukse. men har i tilleg 30 000 til og bruke som er startkapitalen for AS. Kan bruke dem som jeg ønsker. Angående budsjettet, må du rekne med og ta av moms på varer. vet at moms er 25% men har reknet 20% bare for å ha et høyere budsjett Sitér dette innlegget Link to post
Bruflaat Svart 25.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2018 Viktigste spørsmålet er vell om du har noen å levere så store mengder krabber til? Er ikke bare å levere fra seg slike mengder krabber til hvilket som helst fiskemottak altså. Er det kvalitet på krabbene i området ditt året rundt? Dvs fulle og gode av mat. Taskekrabbe er riktignok det mest realistiske du kan starte å fiske på med ditt budskjett, så det er riktig. Viktig at du kan supplere med leppefisk også, kvota er tross alt en 90-120k bare der i åpen gruppe og gjort på 4uker, muligens litt tregere første året for å finne plassene. Videre er nok budskjettet en smule snaut uten noe særlig mekaniske ferdigheter og hvis du ønsker en båt å sove i. Leste om en kar fra Hitra som har dratt opp 24t krabbe siden starten av juli, dette fra en jolle på 22-24fot uten styrhus. Som Vesterskog nevner trenger eldre fartøy mellom 6-8m som ikke har vært fiskeriregistrert byggebekreftelse. " Den som utsteder en byggebekreftelse trenger nødvendig kompetanse for å vurdere fartøyets konstruksjon og stabilitet. Dette kan for eksempel være byggeverft, båtkonstruktør, godkjent foretak eller skipskonsulent. Det er imidlertid ingen formelle kompetansekrav til den som fyller ut byggebekreftelsen, men vedkommende tar på seg et ansvar og det kan være krevende å få undersøkt om et fartøy er bygget i henhold til Nordisk Båt Standard " Dvs, hvem som helst kan egentlig skrive denne byggebekreftelsen, har selv fått høre fra Fiskeridirektoratet at den kunne jeg bare skrive selv så lenge jeg gjør det riktig. I teorien, uten å oppfordre til noe, så kan du igrunn skrive akkurat hva du vil, selvom det kanskje ikke stemmer med båten. Sånn i teorien altså. Good luck Chuck Sitér dette innlegget Link to post
kosefisken Svart 25.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Oktober.2018 Har hørt med mottak som tar imot krabbe ja. Skall innom neste uke for og høre litt om hva kravene deres er iforhold til krabben. Vet at lette krabber ikke er noe og samle på, og at man skal gå etter krabbe med hardt og gammels kall, ikke nytt og hvit som blir ødelagt bare man tar på det. Vet om at båten må ha byggebekreftelse, og vet og at man kan lage den selv, men den tid den sorg :D Tenker ikke mye på det nå når jeg ike har båt enda å ja, jeg er sikker på at man kan dra opp tonnevis med krabbe fra en liten jolle, men jeg ønsker og ha en båt hvor jeg kan reise litt med og. Om jeg finner ut av at jeg må reise 2 timer for og komme til teinene, vill jeg helst ha styrehus og sitte i. i tilleg, om jeg ønsker og utvide fangst området mitt, og ser at jeg vil bruke mange timer på sjøen, må jeg nokk lage meg mat iløped av dagen, og er ikke en fæn av og lage tomatsuppe under åpen himmel, når det regner og er 2 grader ute... men takk for innlegget, ser jo at folk kan klare seg med en liten jolle og noen teiner Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 25.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2018 Har du lagd noe budsjett? Husk på vedlikehold drivstoff agn og litt lønn til deg selv. Sitér dette innlegget Link to post
Vesterskog Svart 25.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2018 Med det utgangpunktet du legger opp ville jeg også vurdert mindre plast-sjark 22-24 til å komme i gang med. Før handel ville jeg sjekket med fabrikant om de kan sende dokumentasjon på at den er bygget i.h.t. Nordisk båtstandard (var det ikke det det var da?) Om du ikke finner båt med teinehaler så finn en med kraftblokk eller annet dekkshydraulikk, og så må du legge inn noe peng på teinehaler ( men det kan du kanskje få igjen med å selge garnhaler e.l. Vurder garn opp mot kost ved å kjøpe agn. Både tidsmessig og kost (f. Eks med å ha garnhaler) Ser @Bruflaat skriver at byggebekreftelse ikke er så tungt. Det er mulig, bare være litt obs på det. Om du kan gå for trebåt er markedet veldig utvidet. Slik jeg har forstått det er det sjøfartsdir som tar båten inn i register / mottar byggebekreftelse så vær litt obs. Jeg skjønte ikke helt det med momsen da. Til slutt : snakk med yrkesfiskarar om planene dine. Du får råd og plutselig vett ein om ein båt som er perfekt eller hvor du kan få tak i billig agn etc. Sitér dette innlegget Link to post
kosefisken Svart 26.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2018 Takk for alt :D Setter pris på inspillet deres. Hjelper meg veldigt Ser hva du mener med Garn og pris for agn (Har ikke sjekket opp i prisen enda) Men jeg synes ikke garn er noe problem og holde på med. har satt mye garn oppigjennom, og eneste problemet er når jeg får krabbe i. Men ja, vurderer garn for og ungå store utgifter for agn fremover. kan få et 50m makrellgarn for 1050kr, så vurderte 5 av dem i starten. i tilleg vil jeg drive med jukse påvei til teinene. Noen som har erfaring med Pellets som agn forresten? Ser en 15l boks koster 350kr... er det brukanes? https://webshop.okmarine.no/agn-pellets Skall gå over budsjettet igjen idag, og sjekke litt opp på hva jeg trenger av utstyr, priser osv. Vil prøve og starte fiske til Januar. Sitér dette innlegget Link to post
kosefisken Svart 26.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2018 Ser litt på teiner også. Børr jeg starte med Treteiner, Solide tau teiner eller billige krabbeteiner fra biltema? prisen er jo 75kr for teiner på biltema, 300kr for tre teiner og 600 for de litt mer solide... kan jo kjøpe 200 teiner fra biltema, og om noen blir ødelagt har joeg nokk og erstatte + jeg har brukt dem før, og jeg føler dem holder litt. Forventer jo ikke at dem skal holde i 40 år, men jeg har noen som er nesten 5 år gamle som står ute 24/7 (Er glad i krabbe :D ) Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 26.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2018 kosefisken skrev for 9 timer siden: Jeg tenker og starte med 75 teiner Kjenner en som driver med dette. han har 1200 teiner. Drar 600 teiner hver dag. Har fanget nesten 150 tonn krabbe i år. De er riktignok 2 mann+ en lærling ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 26.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2018 For spesielt interesserte så er Maritim Competense i Tromsø en megler som selger mye, men i en helt annen prisklasse da Sitér dette innlegget Link to post
kosefisken Svart 26.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2018 hehe, ja det er litt mer en jeg hadde tengt :D Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 26.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2018 Hvor holder du til? Er en del grupper på facebook hvor det annonseres båter. Du kan jo starte enkeltmannsforetak så sparer du de 30k Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.