Jannmar Svart 26.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2018 (redigert) kosefisken skrev 29 minutter siden: det var ikke poenget Jannnmar men ja, man får mye igjen på moms :D Det var ikke for å påpeke feil eller kritisere på noen måte. Jeg har ikke særlig peiling på regnskapsdelen av dette, men husker at man tidligere fikk tilbake momsen og betalte en investeringsavgift når man kjøpte utstyr. Innvesteringsavgiften er vel borte nå, men har egentlig ikke peiling på hva man slipper å betale, og må betale når det gjelder avgifter på innkjøpt utstyr. Man betaler i alle fall ikke samme pris som en "privatperson" som handler i butikken. Redigert 26.Oktober.2018 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kosefisken Svart 26.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2018 Alt man kjøper som har moms kanman få tilbake så lenge man er moms registrert (Så langt jeg vet) Som sagt litt tidligere så får jeg igjen på momsen når jeg kjøper ting til studioet mitt, og er som regel 25%. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29f Svart 26.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2018 Og husk å ta på varmedress lue, redningsvest, støvler, og pølser på termos, og og og...husk at det koster å holde båt og mannskap i drift, og så var det å finne igjen alle disse blåsene som flyter rundt i «vannet». Dette blir et bra levebrød skal du se. Håper det blir laget en tråd « mitt liv som taskekrabbefisker» Sitér dette innlegget Link to post
kosefisken Svart 26.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2018 Martine29f skrev 1 minutt siden: Og husk å ta på varmedress lue, redningsvest, støvler, og pølser på termos, og og og...husk at det koster å holde båt og mannskap i drift, og så var det å finne igjen alle disse blåsene som flyter rundt i «vannet». Dette blir et bra levebrød skal du se. Håper det blir laget en tråd « mitt liv som taskekrabbefisker» Skal nok huske alt når jeg reiser :D Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 26.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2018 kosefisken skrev for 3 timer siden: Alt man kjøper som har moms kanman få tilbake så lenge man er moms registrert (Så langt jeg vet) Som sagt litt tidligere så får jeg igjen på momsen når jeg kjøper ting til studioet mitt, og er som regel 25%. Hmmmm hvilken avtale har du med toll og skatt siden du får 25% igjen? Alle andre får kun max 20% igjen av det de har betalt, når varen var moms pliktige. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
kosefisken Svart 26.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2018 Okkaby skrev 7 minutter siden: Hmmmm hvilken avtale har du med toll og skatt siden du får 25% igjen? Alle andre får kun max 20% igjen av det de har betalt, når varen var moms pliktige. Jeg får 20% på nesten alt. Men med få untak får jeg 25% igjen. Dette er f.eks Impotere dyre varer. Men mente du fikk full moms igjen når du det var et AS fiema, men kan være jeg tar feil, har ikke sett inn i det enda Sitér dette innlegget Link to post
Martine29f Svart 26.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2018 Ja ja Okkaby. God hælg forræsten, fekk 7 krabba idag. Me ein kopp kaffi vart det minus idag å. Over 5 liter forbruk av diesel Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 26.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2018 kosefisken skrev 5 minutter siden: Jeg får 20% på nesten alt. Men med få untak får jeg 25% igjen. Dette er f.eks Impotere dyre varer. Men mente du fikk full moms igjen når du det var et AS fiema, men kan være jeg tar feil, har ikke sett inn i det enda Får du 25% igjen, får du mer enn du har betalt i moms. Enkelt regnestykke det. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Okkaby Svart 26.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2018 Martine29f skrev 1 minutt siden: Ja ja Okkaby. God hælg forræsten, fekk 7 krabba idag. Me ein kopp kaffi vart det minus idag å. Over 5 liter forbruk av diesel God helg ja. Noen er på jobb. Å her er det forbudt å fiske, sjøl om det er åpent hav rundt os Hehe. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Martine29f Svart 26.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2018 Olje må vi ha. Noen trur den e gratis...den å. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 27.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2018 Martine29f skrev for 2 timer siden: Olje må vi ha. Noen trur den e gratis...den å. Ja takke meg for den er dyr. Så blir det penge i kassa ? Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Bruflaat Svart 27.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2018 Teiner lønner det seg vell å kjøpe brukt i starten ja, masse gode tilbud på diverse Facebook kjøp og salg. Har du forresten hørt med innovasjon Norge og? De kan også gi lån til utstyr du måtte trenge. Heldigvis er Norge en såpass stor fiskenasjon enda at utstyr taper seg egentlig lite i verdi hvis du skulle gå på trynet etter 3-4mndr. Sitér dette innlegget Link to post
kosefisken Svart 27.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2018 Okkaby skrev for 15 timer siden: Hmmmm hvilken avtale har du med toll og skatt siden du får 25% igjen? Alle andre får kun max 20% igjen av det de har betalt, når varen var moms pliktige. Les litt her du: https://www.regjeringen.no/no/tema/okonomi-og-budsjett/skatter-og-avgifter/avgiftssatser-2018/id2575160/ Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 27.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2018 kosefisken skrev 34 minutter siden: Les litt her du: https://www.regjeringen.no/no/tema/okonomi-og-budsjett/skatter-og-avgifter/avgiftssatser-2018/id2575160/ Trenger ikke lese noe som helst. Har lært å regne jeg. Hint til deg. Prisen på en vare er 100kr inklusiv moms. Hvor mange prosent av de 100kr er moms? Anbefaler deg å bruke en regnskapsfører. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Okkaby Svart 27.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2018 Martine29f skrev for 1 time siden: Da er det bare å glede seg til trådstarter legger ut et bilde av nysjarken her inne, men jeg tviler at det vil skje. Det er mange nettroll på ulike fora om dagen, men ingenting gleder meg mer enn at trådstarter har redelige hensikter. Magefølelsen sier at dette IKKE vil skje. Er det noen som vedder imot? Magefølelsen sier meg at det er en dårlige ide å vedde mot deg her hehe Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
kosefisken Svart 27.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2018 men da sier jeg at trpen er ferdig, siden jeg nå ahr fått 2 mellinger på at ingen klarer og holde seg relevante... Sitér dette innlegget Link to post
AaseDaase Svart 27.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2018 Er det ikke regler på at npr man starter og fiske er det krav om at man ikke kan ha annen inntekt enn fisket? Og da er det også strengt regulert i forhold til kvoter? Med unntak av når staten går inn og åpner for fritt fiske etter torsk i nord med sjark under x meter. Da kan det være lønnsomt i oppstarten men nå var det vel krabbe det var snakk om. Ellers kan du jo få avtale om kai salg direkte til kunde. Da går mer penger til deg og mindre til mellomstasjonene. Leste også nylig på Norges Råfisklag sine sider at når du selger bruk må du betale ekstra skatt på det. Men om du klarer å fiske med sjark i et par år så er det enklere å kjøpe større båt og bli registrert som fisker i enten lukket gruppe eller kvotebelagt fiske etter 2 eller 3 år. God plan! Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Martine29f Svart 27.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2018 Min far drev med krabbefiske for 50 år siden. Hadde 40 tunge treteiner han trakk med handmakt. Om kvelden var det å dra ut med rundsnik for å skaffe agn. I ettertid har jeg stor respekt for slitet dette innebar. Blir derfor litt provosert over at noen der ute begynner å «tøyse» om nettopp dette fisket og skal tjene gull på å sette Biltemateiner uten i det heletatt å ha noen som helst peiling. Da fikk jeg utløp, og ønsker alle her inne en riktig fin kveld med eller uten «haill»?? Sitér dette innlegget Link to post
Bruflaat Svart 27.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2018 Martine29f skrev 1 time siden: Min far drev med krabbefiske for 50 år siden. Hadde 40 tunge treteiner han trakk med handmakt. Om kvelden var det å dra ut med rundsnik for å skaffe agn. I ettertid har jeg stor respekt for slitet dette innebar. Blir derfor litt provosert over at noen der ute begynner å «tøyse» om nettopp dette fisket og skal tjene gull på å sette Biltemateiner uten i det heletatt å ha noen som helst peiling. Da fikk jeg utløp, og ønsker alle her inne en riktig fin kveld med eller uten «haill»?? Har vært mange tråder her inne om å starte med fiske som de færreste har gjennomført ja, men er nok ingen som "tøyser" om det, de er unge med store drømmer bare, og noen ganger litt for store. Stadig noen som klarer seg riktignok, hardt er det, men ikke umulig! Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 27.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2018 står du på blad a kan du jo jobbe i en maks 2/3 dels stilling i tillegg til fiske. Da kan du opparbeide deg båt og bruk og kunnskap over tid. Uten at alt avhenger at du får inn 3 tonn krabbe i uken for at ting skal gå rundt. Hvis det viser seg å fungere dårlig.. ja da har du fått deg en flott hobby og en båt :) går det veien kan man fase ut andre jobben og satse hardere Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 27.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2018 Hvilken båt har du skaffet deg? Håper du gjør som Martine29f foreslår og starter en tråd: mitt liv som taskekrabbefisker. Ble det plastteiner? Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
kosefisken Svart 27.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2018 Har lagt inn en bestilling på 50 plast teiner ja. Dem koster jo litt, så har ikke mye penger igjen. Jeg leste litt igjennom regelverket på Fiskedirektoratet og kravet for båt til krabbefiske er arbeidsplass (Båter opp til 8m må ha minimum 2kvm (2x1m)) og teinehaler. Jeg har også fåt godsjent fiske Blad A, ettersom jeg har en jobb på siden. Her kan jeg tjene opp til 50 000, og innen det tenker jeg og søke om blad b. Dette er også gjort for og få større lån fra banken. Kan få 50 000 om jeg starter AS, men er lettere om jeg venter, og heller viser banken at jek kan nedbetale større lån om jeg starter for fulltid. men nå i starten blir det liten båt, med 50 teiner, og et mål om 50 000 Sitér dette innlegget Link to post
Bruflaat Svart 27.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2018 Sånn for å opplyse, jeg er selv fisker på blad A, og du kan tjene opp til 350k og jobbe samtidig så lenge det er mindre enn 70% stilling. Mulig det er mer også faktisk, lenge siden jeg har sjekket. Sitér dette innlegget Link to post
kosefisken Svart 27.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2018 Det må jeg sjekke opp i Bruflaat, men jeg mente det var 50 000 jeg kunne tjene i året. Men takk for HEADS UPEN, greit og vite Sitér dette innlegget Link to post
Bruflaat Svart 27.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2018 kosefisken skrev 9 minutter siden: Det må jeg sjekke opp i Bruflaat, men jeg mente det var 50 000 jeg kunne tjene i året. Men takk for HEADS UPEN, greit og vite Er vell slik at man minimum må tjene 50k for å fortsette å stå på blad A om jeg husker rett. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.