Jump to content

Kjøpe båter fra andre sider en finn.no

kosefisken

Recommended Posts

Timmeeh skrev 1 minutt siden:

400k er det ikke?

ligger en malo 22 med kb03 blokk med teinearm på, sabb G motor. Solide saker alt dette. Ligger på smøla. Sikkert mulig å prute, vært på finn lenge.

Har vurdert den men
1. Han ønsker 120 000 for den ifølge infoen
2. Jeg ønsker noe lite i starten som jeg kan være av.
3. Har ikke alverdens med penger. Jeg er heldig som fikk prutet båten ned til 12 000 fra han jeg skal kjøpe den fra.
4. Trenger HK om jeg skal kjøre med last. Ser at Malo har 10hk, noe jeg tror er feil, men de fleste fiskebåter har max 80hk.
Men kan jo høre med han hvor mye han skal ha for den om den har ligget ute lenge

Timmeeh skrev 3 minutter siden:

Altså, maks 400 000 i annet yrke enn fiske. Hvor mye du tjener på fiskeri er vel ubegrenset? Setter sine begrensninger selv egentlig, døgnet har jo bare 24 timer og enkelte fiskeri er jo kvotebelagt..

Nå vet jeg ikke om dette stemmer men:

Jeg kan ikke tjene mer en en viss sum på blad a. Dette er forde blad a er for fritidsfiskere. Om man ønsker og tjene mer (La os si grensen er 75 000 i året), må dem over på blad B.
Da er det strengere regler, og mer krav for fiske

Det er en sabb 10hk i båten, noe liten ja. Men jeg har en tilsvarende båt med 18hk sabb, blir lite forskjell. Går da fremover uansett og funker bra. 

Blad A er for de med fiske som binæring. Du må tjene 37500kr fra fiske for å stå på blad a, og maks inntekt andre steder er 350 000,- i ikke mer enn 2/3 dels stilling. 

Malo 22 er en kjempestødig båt med mye dekksplass. Den er jo delvis rigget for teinefiske også, så ville sett nærmere på den. Får mye ræl for under 100 000. Bare blokka der med armen koster 30-40 000 ny.

Okkaby skrev 22 minutter siden:

Hvor har du det ifra?

Var nå det jeg hørte når jeg registrerte båten, ingen som spurte om noe kurs sertifikat heller. Ser jo nå at man muligens må ha de selv på mindre båter. Regelverket er jo heelt håpløst å finne frem ting til tider. Ingen som etterlyser det ihvertfall, skulle trådstarter tenke på å starte for eventuelt kurs er på plass. 

Bruflaat skrev for 4 timer siden:
Okkaby skrev for 4 timer siden:

Hvor har du det ifra?

Var nå det jeg hørte når jeg registrerte båten, ingen som spurte om noe kurs sertifikat heller. Ser jo nå at man muligens må ha de selv på mindre båter. Regelverket er jo heelt håpløst å finne frem ting til tider. Ingen som etterlyser det ihvertfall, skulle trådstarter tenke på å starte for eventuelt kurs er på plass. 

Alle som skal drive fiske i ervervsøyemed må ha sikkerhetskurset, uansett størrelse på båten. Kan gies dispensasjon, men da kreves det at et visst antall andre ombord på skuta har kurset. Er ikke ekspert, men dette er hva jeg har hørt.

Redigert av Jannmar (see edit history)

Sitter her og er litt lei meg for at jeg og flere med meg «provoserte» trådstarter til å legge vekk sine planer om å bli taskekrabbefisker. Håper allikevel at denne personen nå har fått tak i båt og er i ferd med nødvendig rigging til fiske. Men er usikker på intensjonen allikevel. Ja ja, verden vil bedras både her inne og ellers i samfunnet. Da er det bare å vente på sola snur, og mange flotte opplevelser på sjøen. Det var egentlig godt å lette på «samvittigheten».

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...