Martin Fisher Startet 26.Oktober.2018 Link til dette innlegget Startet 26.Oktober.2018 Vurderer å montere på 2 stk pararellviskere på båten jeg har. En på høyre og en på venstre side. Noen som har tips eller erfaring med hvor mange grader motoren må kunne dekke, evnt lengde på visker. Og må man ha egen spesiell viskerbryter, eller kan jeg koble inn på allerde eksisterende panel? Akkurat dette har jeg aldri gjort før så håper på noen tips. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 26.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2018 (redigert) Ser av bildet at dine vinduer er tilnærmet kvadratiske. Da holder det lenge at motoren dekker 90 grader til paralellviskere. Vet ikke hvordan brytere du har i panelet, men har du vanlige av/på brytere går det fint å bruke disse. Du får da riktignok bare en hastighet. Viskermotorer har normalt to hastigheter, men da må du ha tre-trinns brytere av/på/på. Jeg har nylig selv montert nye motorer med paralellarmer og brukte de gamle av/på bryterne. Syntes det var nok med en hastighet. Jeg monterte Roca-W12 viskermotorer, og er veldig fornøyd med dem. På disse motorene kan du stille viskevinkelen trinnløst fra 45 til 110 grader.Motorene har også selvparkering, så du må koble til en ekstra ledning. Du kan selv velge/stille inn selvparkering til høyre eller venstre side. Viskerarmene må helst rekke til over midten på vinduet. Du kan justere lengden på de etter behov, så kan du selv velge lengden på viskerbladene ut i fra dette. Redigert 26.Oktober.2018 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Martin Fisher Svart 26.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2018 Flotters takk for svar godt svar? En hastighet er mer en nok før meg og, har bare på og av bryter. Da skal se hva jeg får ordnet. Er det sånn at en monterer motorene i overkant av vinduet, og helt ute på en en sidene? Sikkert et dumt spørsmål, har bare ikke vært borti dette før ?? Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 27.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2018 (redigert) Om du har et helt kvadratisk eller rektangulært vindu monterer du motoren slik at akslingen som driver viskerarmen kommer midt i senter i overkant eller nerkant av vinduet. Dvs. det kan være du må forskyve litt mot høyre eller litt mot venstre, alt etter som hvilken type paralellarmer du velger å bruke. Det mest vanlige ved bruk av paralellarmer er å ha motoren i overkant av vinduet, men om det ikke er plass der, går det fint å ha den i nerkant. Redigert 27.Oktober.2018 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 27.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2018 Du har også disse vindusviskermotorene som er ganske vanlige på mindre båter. Disse får du kjøpt både på Maritim og Seasea https://www.maritim.no/viskermotor-forkr-90-grader#.W9QkMlJoTMU Sitér dette innlegget Link to post
Martin Fisher Svart 27.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2018 Takk for gode tips og svar, er til god hjelp?? Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 27.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2018 MorganX skrev for 3 timer siden: Du har også disse vindusviskermotorene som er ganske vanlige på mindre båter. Disse får du kjøpt både på Maritim og Seasea https://www.maritim.no/viskermotor-forkr-90-grader#.W9QkMlJoTMU Denne motoren klarer ikke paralellarmer. Motoren er for svak. Akseldiameteren er også for liten (9mm). Paralellarmer passer kun på større akseldiameter. Husker ikke helt, men mener det er 16mm som er standard. Sitér dette innlegget Link to post
HenrikN Svart 27.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2018 Jannmar skrev 35 minutter siden: Denne motoren klarer ikke paralellarmer. Motoren er for svak. Akseldiameteren er også for liten (9mm). Paralellarmer passer kun på større akseldiameter. Husker ikke helt, men mener det er 16mm som er standard. Jeg har tilsvarende motor, og de har kun en hastighet og start/stopp er på viskerens minuskabel. Vil vel kunne bety modifisering av bryterpanelet. Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 27.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2018 Men trenger man paralell armer på en 17 fots åpen båt? Det er jo bare små vindusflater. Hadde det vært en Prinsess hadde jeg skjønt behovet for paralellarmer da vindus flaten der er mye større. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 27.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2018 (redigert) Eg syns her var sagt TO vindusviskere, og selvparkerende er nevnt. For å få to motorer og ein brytar til å samarbeida om selvparkering, må der eit heilt spesielt koblingsskjema til. Det som skjer ved rettfram tilkobling, er at når pussarane skal stoppa, får dei strøm gjennom selvparkeringsledningen for å gå til parkeringssonen. Den gir ogso strøm tilbake i driftsledningen, til den andre pusseren, slik at begge pusserene forblir i gang. Berre når begge pusserene når parkeringssonen samtidig, vil dette stoppe. Løsningen er ein diode for kvar pusser, i driftsledningen, koblet slik at den stopper strøm tilbake der. Diodene må vera sopass stor at dei klarer den strømmen som pussarane bruker. Redigert 27.Oktober.2018 av Dinamo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 27.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2018 (redigert) Dinamo skrev 46 minutter siden: Eg syns her var sagt TO vindusviskere, og selvparkerende er nevnt. For å få to motorer og ein brytar til å samarbeida om selvparkering, må der eit heilt spesielt koblingsskjema til. Det som skjer ved rettfram tilkobling, er at når pussarane skal stoppa, får dei strøm gjennom selvparkeringsledningen for å gå til parkeringssonen. Den gir ogso strøm tilbake i driftsledningen, til den andre pusseren, slik at begge pusserene forblir i gang. Berre når begge pusserene når parkeringssonen samtidig, vil dette stoppe. Løsningen er ein diode for kvar pusser, i driftsledningen, koblet slik at den stopper strøm tilbake der. Diodene må vera sopass stor at dei klarer den strømmen som pussarane bruker. Det beste, etter min erfaring med egne viskere, er å ha en separat bryter til hver av viskerne. Som regel mest bruk for en ad gangen, ettersom sjøspruten kommer inn fra høyre eller venstre side. Det vil være tilfelle på en båt med såpass lav plassering av frontvinduene som denne. Om man vil ha begge viskerne i gang, er det bare å trykke på begge knappene, det er jo bare en knapp av eller på til hver. Greit å kunne velge om bare en eller begge viskerne skal gå, og da parkerer de der de skal, uten diode i driftsledningen. Redigert 27.Oktober.2018 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 27.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2018 (redigert) MorganX skrev for 2 timer siden: Men trenger man paralell armer på en 17 fots åpen båt? Det er jo bare små vindusflater. Hadde det vært en Prinsess hadde jeg skjønt behovet for paralellarmer da vindus flaten der er mye større. Du får mye større del av vinduet visket med paralellarmer. Det er spesielt fordelaktig på små vinduer, dvs. vinduer med liten vindusflate, å få visket en så stor del av vinduet som mulig. På et stort vindu får man jo visket en såpass stor flate med enkel arm at det er mindre behov for en paralellarm. Redigert 27.Oktober.2018 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 27.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2018 Men du setter da en 90 graders pusser i nederste hjørne på vinduet og ikke i midten når det er små vinduer... Man må også ha vindusviskerarm og pusserblad som passer til størrelsen av vinduet. Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 27.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2018 Her er forøvrig en Båtplassen link til en som har pusset opp en Rana Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 27.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2018 (redigert) MorganX skrev 44 minutter siden: Men du setter da en 90 graders pusser i nederste hjørne på vinduet og ikke i midten når det er små vinduer... Man må også ha vindusviskerarm og pusserblad som passer til størrelsen av vinduet. Synes ikke det blir så bra som med paralellarm. Men det er selvfølgelig en grei løsning. Hadde det slik på egen båt før jeg byttet til paralellarmer og fikk et mye bedre utsyn. Mine vinduer er omtrent på størrelse med trådstarters. Redigert 27.Oktober.2018 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Martin Fisher Svart 27.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2018 Jeg vil ha parallellarm, syntes den tar større flate. Tror jeg holder meg til en visker på førerplass.... Mange gode tips her.... Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 27.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2018 Martin Fisher skrev 25 minutter siden: Jeg vil ha parallellarm, syntes den tar større flate. Tror jeg holder meg til en visker på førerplass.... Mange gode tips her.... Det jeg har skrevet her er kun mine erfaringer fra min båt. Plasseringen av førerplassen i forhold til vinduet spiller også en rolle, så MorganX sin løsning er sikkert også like god i mange tilfeller. Sitér dette innlegget Link to post
Martin Fisher Svart 27.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2018 Jepp? I utgangspunktet vil jeg bare ut i finvær, men i detta landet er ikke alltid det like lett ? Sitér dette innlegget Link to post
rebop Svart 27.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2018 Interessant diskusjon dette. Jeg har vurdert en periode å putte på vindusvisker på min rana 530 og tenkt mye av de samme tankene som her. Parallell vs 90 grader. Men jeg lurer på: Er det slik at det ikke er mulig å bruke paralellarmløsning med de rimlige motorene fra eksvis biltema og jula (som jeg har vurdert å anskaffe)? Tenker at det holder kanskje å løse dette med 90grader (alt 3c) med rimelige motorer som dette til den bruken jeg har på min båt. Dette er jo ikke noe båt som blir brukt til større forflyttninger / bo i båten etc. https://www.jula.no/catalog/fritid/bat-og-maritime-produkter/batelektrisitet/andre-12-v-komponenter/vindusviskermotor-til-bat-650209/ https://www.biltema.no/bat/elektrisk-utstyr/vindusvisker/vindusvisker-marin-12-v-2000017701 Sitér dette innlegget Link to post
Martin Fisher Svart 27.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2018 Jeg har sett på den på Jula selv. Uten at jeg har veldig peiling syntes jeg den virker i minste laget uten at jeg har prøvd den. Det jeg stiller meg spørsmålstegn med er festemulighetene på den fra jula. Altså selve feste av motoren, jeg syntes det virker noe dårlig..... Sitér dette innlegget Link to post
Martin Fisher Svart 27.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2018 https://www.marineshop.no/elektrisk/vindusviskere/pakkeløsninger/roca-viskerpakke-w12-12v-kraftig-type-117321-p0000190577 Jeg har kikket litt på denne, men det er kanskje litt "overkill" for en så liten båt som min. Men tror jeg ender opp på denne. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 28.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2018 rebop skrev for 7 timer siden: Interessant diskusjon dette. Jeg har vurdert en periode å putte på vindusvisker på min rana 530 og tenkt mye av de samme tankene som her. Parallell vs 90 grader. Men jeg lurer på: Er det slik at det ikke er mulig å bruke paralellarmløsning med de rimlige motorene fra eksvis biltema og jula (som jeg har vurdert å anskaffe)? Tenker at det holder kanskje å løse dette med 90grader (alt 3c) med rimelige motorer som dette til den bruken jeg har på min båt. Dette er jo ikke noe båt som blir brukt til større forflyttninger / bo i båten etc. https://www.jula.no/catalog/fritid/bat-og-maritime-produkter/batelektrisitet/andre-12-v-komponenter/vindusviskermotor-til-bat-650209/ https://www.biltema.no/bat/elektrisk-utstyr/vindusvisker/vindusvisker-marin-12-v-2000017701 Problemet er at diameteren på akslingen som du skal feste viskerarmen til er for liten. Du må ha16mm aksling til paralellarmer. Har sett at det finnes en "overgang" som kan settes på, slik at diameteren blir 16mm. Prøvde en gang å få tak i en slik, men fant ikke hverken i butikker eller på nett. Julamotoren er beregnet på de minste og letteste viskerarm/viskerbladkombinasjonene, så den er høyst sannsynlig for svak til en paralellarm. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 28.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2018 (redigert) Martin Fisher skrev for 6 timer siden: https://www.marineshop.no/elektrisk/vindusviskere/pakkeløsninger/roca-viskerpakke-w12-12v-kraftig-type-117321-p0000190577 Jeg har kikket litt på denne, men det er kanskje litt "overkill" for en så liten båt som min. Men tror jeg ender opp på denne. Et godt valg. Fordelen med denne motoren er at du kan stille viskervinkelen trinnløst, dvs. at du kan få den til å pusse på millimeteren så nærme kanten av vinduet på begge sider som du vil. Den er også kraftig nok. 100% vanntett er den også. Husk at det er selve vinduet og behovet for utsyn som er avgjørende for hvilken viskermotor/visker du skal velge. Så om vinduet sitter på Titanic eller på en Rana 17 har ingen betydning. Redigert 28.Oktober.2018 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Martin Fisher Svart 28.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2018 Ja, det er det med innstillingen jeg syntes er veldig positivt. Ruta er liten i seg selv, så ønsker mest mulig sikt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.