Jump to content

Vindusviskere Rana 17 DC

Martin Fisher

Recommended Posts

Vurderer å montere på 2 stk pararellviskere på båten jeg har. En på høyre og en på venstre side. Noen som har tips eller erfaring med hvor mange grader motoren må kunne dekke, evnt lengde på visker.  Og må man ha egen spesiell viskerbryter, eller kan jeg koble inn på allerde eksisterende panel? Akkurat dette har jeg aldri gjort før så håper på noen tips. 

20181009_180436.jpg

Ser av bildet at dine vinduer er tilnærmet kvadratiske. Da holder det lenge at motoren dekker 90 grader til paralellviskere.

Vet ikke hvordan brytere du har i panelet, men har du vanlige av/på brytere går det fint å bruke disse. Du får da riktignok bare en hastighet. 

Viskermotorer har normalt to hastigheter, men da må du ha tre-trinns brytere av/på/på.

Jeg har nylig selv montert nye motorer med paralellarmer og brukte de gamle av/på bryterne. Syntes det var nok med en hastighet.

Jeg monterte Roca-W12 viskermotorer, og er veldig fornøyd med dem. På disse motorene kan du stille viskevinkelen trinnløst fra 45 til 110 grader.Motorene har også selvparkering, så du må koble til en ekstra ledning. Du kan selv velge/stille inn selvparkering til høyre eller venstre side. Viskerarmene må helst rekke til over midten på vinduet. Du kan justere lengden på de etter behov, så kan du selv velge lengden på viskerbladene ut i fra dette.

viskermotor.PNG

Redigert av Jannmar (see edit history)

Om du har et helt kvadratisk eller rektangulært vindu monterer du motoren slik at akslingen som driver viskerarmen kommer midt i senter i overkant eller nerkant av vinduet. Dvs. det kan være du må forskyve litt mot høyre eller litt mot venstre, alt etter som hvilken type paralellarmer du velger å bruke.

Det mest vanlige ved bruk av paralellarmer er å ha motoren i overkant av vinduet, men om det ikke er plass der, går det fint å ha den i nerkant. 

Viper.PNG

MorganX skrev for 3 timer siden:

Du har også disse vindusviskermotorene som er ganske vanlige på mindre båter. Disse får du kjøpt både på Maritim og Seasea https://www.maritim.no/viskermotor-forkr-90-grader#.W9QkMlJoTMU

Denne motoren klarer ikke paralellarmer. Motoren er for svak. Akseldiameteren er også for liten (9mm). Paralellarmer passer kun på større akseldiameter. Husker ikke helt, men mener det er 16mm som er standard. 

Jannmar skrev 35 minutter siden:

Denne motoren klarer ikke paralellarmer. Motoren er for svak. Akseldiameteren er også for liten (9mm). Paralellarmer passer kun på større akseldiameter. Husker ikke helt, men mener det er 16mm som er standard. 

Jeg har tilsvarende motor, og de har kun en hastighet og start/stopp er på viskerens minuskabel. Vil vel kunne bety modifisering av bryterpanelet.

Eg syns her var sagt TO vindusviskere, og selvparkerende er nevnt. For å få to motorer og ein brytar til å samarbeida om selvparkering, må der eit heilt spesielt koblingsskjema til. Det som skjer ved rettfram tilkobling, er at når pussarane skal stoppa, får dei strøm gjennom selvparkeringsledningen for å gå til parkeringssonen. Den gir ogso strøm tilbake i driftsledningen, til den andre pusseren, slik at begge pusserene forblir i gang. Berre når begge pusserene når parkeringssonen samtidig, vil dette stoppe. Løsningen er ein diode for kvar pusser, i driftsledningen, koblet slik at den stopper strøm tilbake der. Diodene må vera sopass stor at dei klarer den strømmen som pussarane bruker.

Redigert av Dinamo (see edit history)
Dinamo skrev 46 minutter siden:

Eg syns her var sagt TO vindusviskere, og selvparkerende er nevnt. For å få to motorer og ein brytar til å samarbeida om selvparkering, må der eit heilt spesielt koblingsskjema til. Det som skjer ved rettfram tilkobling, er at når pussarane skal stoppa, får dei strøm gjennom selvparkeringsledningen for å gå til parkeringssonen. Den gir ogso strøm tilbake i driftsledningen, til den andre pusseren, slik at begge pusserene forblir i gang. Berre når begge pusserene når parkeringssonen samtidig, vil dette stoppe. Løsningen er ein diode for kvar pusser, i driftsledningen, koblet slik at den stopper strøm tilbake der. Diodene må vera sopass stor at dei klarer den strømmen som pussarane bruker.

Det beste, etter min erfaring med egne viskere, er å ha en separat bryter til hver av viskerne. Som regel mest bruk for en ad gangen, ettersom sjøspruten kommer inn fra høyre eller venstre side. Det vil være tilfelle på en båt med såpass lav plassering av frontvinduene som denne.

Om man vil ha begge viskerne i gang, er det bare å trykke på begge knappene, det er jo bare en knapp av eller på til hver.

Greit å kunne velge om bare en eller begge viskerne skal gå, og da parkerer de der de skal, uten diode i driftsledningen.

MorganX skrev for 2 timer siden:

Men trenger man paralell armer på en 17 fots åpen båt? Det er jo bare små vindusflater. Hadde det vært en Prinsess hadde jeg skjønt behovet for paralellarmer da vindus flaten der er mye større.

Du får mye større del av vinduet visket med paralellarmer.

Det er spesielt fordelaktig på små vinduer, dvs. vinduer med liten vindusflate, å få visket en så stor del av vinduet som mulig. På et stort vindu får man jo visket en såpass stor flate med enkel arm at det er mindre behov for en paralellarm.

Pantograph.PNG

MorganX skrev 44 minutter siden:

Men du setter da en 90 graders pusser i nederste hjørne på vinduet og ikke i midten når det er små vinduer... Man må også ha vindusviskerarm og pusserblad som passer til størrelsen av vinduet.

Synes ikke det blir så bra som med paralellarm. Men det er selvfølgelig en grei løsning. Hadde det slik på egen båt før jeg byttet til paralellarmer og fikk et mye bedre utsyn. Mine vinduer er omtrent på størrelse med trådstarters.

Wiper 1.PNG

Martin Fisher skrev 25 minutter siden:

Jeg vil ha parallellarm, syntes den tar større flate. Tror jeg holder meg til en visker på førerplass.... Mange gode tips her....

Det jeg har skrevet her er kun mine erfaringer fra min båt. Plasseringen av førerplassen i forhold til vinduet spiller også en rolle, så MorganX sin løsning er sikkert også like god i mange tilfeller.

Interessant diskusjon dette. Jeg har vurdert en periode å putte på vindusvisker på min rana 530 og tenkt mye av de samme tankene som her. Parallell vs 90 grader. 

Men jeg lurer på: Er det slik at det ikke er mulig å bruke paralellarmløsning med de rimlige motorene fra eksvis biltema og jula (som jeg har vurdert å anskaffe)? Tenker at det holder kanskje å løse dette med 90grader (alt 3c) med rimelige motorer som dette til den bruken jeg har på min båt. Dette er jo ikke noe båt som blir brukt til større forflyttninger / bo i båten etc.

https://www.jula.no/catalog/fritid/bat-og-maritime-produkter/batelektrisitet/andre-12-v-komponenter/vindusviskermotor-til-bat-650209/

https://www.biltema.no/bat/elektrisk-utstyr/vindusvisker/vindusvisker-marin-12-v-2000017701

rebop skrev for 7 timer siden:

Interessant diskusjon dette. Jeg har vurdert en periode å putte på vindusvisker på min rana 530 og tenkt mye av de samme tankene som her. Parallell vs 90 grader. 

Men jeg lurer på: Er det slik at det ikke er mulig å bruke paralellarmløsning med de rimlige motorene fra eksvis biltema og jula (som jeg har vurdert å anskaffe)? Tenker at det holder kanskje å løse dette med 90grader (alt 3c) med rimelige motorer som dette til den bruken jeg har på min båt. Dette er jo ikke noe båt som blir brukt til større forflyttninger / bo i båten etc.

https://www.jula.no/catalog/fritid/bat-og-maritime-produkter/batelektrisitet/andre-12-v-komponenter/vindusviskermotor-til-bat-650209/

https://www.biltema.no/bat/elektrisk-utstyr/vindusvisker/vindusvisker-marin-12-v-2000017701

Problemet er at diameteren på akslingen som du skal feste viskerarmen til er for liten.

Du må ha16mm aksling til paralellarmer. Har sett at det finnes en "overgang" som kan settes på, slik at diameteren blir 16mm. Prøvde en gang å få tak i en slik, men fant ikke hverken i butikker eller på nett.

Julamotoren er beregnet på de minste og letteste viskerarm/viskerbladkombinasjonene, så den er høyst sannsynlig for svak til en paralellarm.

Martin Fisher skrev for 6 timer siden:

https://www.marineshop.no/elektrisk/vindusviskere/pakkeløsninger/roca-viskerpakke-w12-12v-kraftig-type-117321-p0000190577

Jeg har kikket litt på denne, men det er kanskje litt "overkill" for en så liten båt som min. Men tror jeg ender opp på denne.

Et godt valg. Fordelen med denne motoren er at du kan stille viskervinkelen trinnløst, dvs. at du kan få den til å pusse på millimeteren så nærme kanten av vinduet på begge sider som du vil. Den er også kraftig nok. 100% vanntett er den også.

Husk at det er selve vinduet og behovet for utsyn som er avgjørende for hvilken viskermotor/visker du skal velge. Så om vinduet sitter på Titanic eller på en Rana 17 har ingen betydning.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...