Jump to content

Yanmar 4 LHA-DTP, hvor ofte skifte impeller?

goggen000

Recommended Posts

"Følte" at burde skifte impeller på min Yanmar 4 LHA-DTP etter ca 500 timer og 4 år.  Men det  var  en  unødvendig jobb (ca 1time), impelleren så frisk å fin ut, og  uten tegn på slitasjeskader. Skiftet samtidig kileremmen på dynamoen og den viste tydelige tegn på slitasje, hadde kanskje gått ett år til? Kan nevne at jeg har sjøvannsfilter på motoren,, som må renses flere ganger i løpet av sommeren. Dette til orientering for andre med samme motor!

Ta video av kjølevannet som kommer ut når motoren går på tomgang, når du har en hel impeller.  Om  du har mistanke om det er noe galt med impelleren, så ta video av kjølevannet som kommer ut og sammenling med videoen du tok når impelleren var ok. Er det forskjell i vannmengden som kommer? I tilfellet er det kanskje behov for å skifte impeller. Jeg åpnet vannpumpen på min Yanmar første gang etter 16 år, og da var impelleren som ny.

goggen000 skrev 10 minutter siden:

Enig Kjell, men på min forrige båt med Volvo D-2-55 måte jeg skifte hvert år p.g.a dårlig Kvalitet 

Yez, synes det er greit å ta ut vannpumpa med gjevne mellomrom selv om impeller ser fin ut. Har sett de som har vært sløve med det og «håpet» på et år til, hvor impeller har røket like etterpå. Personlig så ville jeg syntes det hadde vært flaut å kjøre med impeller så lenge at den ryker. I alle fall ikke noe jeg hadde turt å fortelle til vennene mine, for da hadde jeg fått gøre det så lenge jeg lever :giggle:.

Så får man jo samtidig sjekket både simmeringer, tettinger og annet for slitasje. Så er det jo kos å skru litt også :) 

Otto R skrev for 5 timer siden:

Bytter impeller  på ca 500-550timer- etter ca 5år.

Impeller hel og fin hver gang (byttet 2 ganger), beholder den gamle som reserve ombord.

Den er en grei holdning. Dessuten er dette et sesongtema her på baatplassen. Tror man skal følge det man tror på eller egne erfaringer. Er man agnostiker, les instruksjonsboken. Gummi er ikke bare gummi. Før i tiden hadde vi lekke- og sprukne radiatorslanger både tidt og ofte. Nå til dags holder slangene stort sett bilens levetid. De tåler kulde, motorvarme og varm frostvæske. Dog, noe av det vi har sett er at enkelte gummiimpellere tåler ikke å stå vinteren over med enkelte frostvæsker. Impellerene blir harde som hønn. Derfor bør komserverte motorer i utgangspunktet bytte impeller om våren, ikke nå. På Hulda byttes impeller når varmeveksleren er ute. Det blir noen år mellom hver gang. Motoren har vært vinterkonservert to ganger på 18 år.

Hulda skrev On 30.10.2018 at 8.56:

Gummi er ikke bare gummi. Før i tiden hadde vi lekke- og sprukne radiatorslanger både tidt og ofte. Nå til dags holder slangene stort sett bilens levetid. 

En liten anekdote i forhold til det. 

I Rødehavet ligger det et skipsvrak som heter Thistelgorm som sank i 1940, flere her inne på BP har vært der og dykket. Vannet i Rødehavet er knallsalt, og vind og strømmer sørger for at det er oksygenrikt. Når man dykker på Thistelgorm kan man svømme gjennom lasterommet på vraket og beskue Jeeper og motorsykler som står på rekke og rad. Da jeg besøkte vraket i 1999 svømte jeg bort til en av bilene og kjente på gummien i dekkene. Til alt overmål virket den helt intakt etter alle disse årene! Altså, ingen tvil om at det er forskjell på gummikvaliteter :yesnod: Som en ytterlighet kan man gå på Biltema og kjøpe dekk til trillebåra. Det er meget stor sannsylighet for at det dekket må byttes igjen innen året er omme :crazy: Fatter ikke hvor BT får gummiproduktene sine fra. Har opplevd det samme med gummislanger derfra flere ganger, så det har jeg sluttet å kjøpe der.

Her er forøvrig et bilde fra Thistelgorm (tjuvlånt på nettet...)

Thistelgorm.jpg.243e015b7191d99e1b4b4430de7afdaf.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...