goggen000 Startet 27.Oktober.2018 Link til dette innlegget Startet 27.Oktober.2018 "Følte" at burde skifte impeller på min Yanmar 4 LHA-DTP etter ca 500 timer og 4 år. Men det var en unødvendig jobb (ca 1time), impelleren så frisk å fin ut, og uten tegn på slitasjeskader. Skiftet samtidig kileremmen på dynamoen og den viste tydelige tegn på slitasje, hadde kanskje gått ett år til? Kan nevne at jeg har sjøvannsfilter på motoren,, som må renses flere ganger i løpet av sommeren. Dette til orientering for andre med samme motor! Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 27.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2018 Ta video av kjølevannet som kommer ut når motoren går på tomgang, når du har en hel impeller. Om du har mistanke om det er noe galt med impelleren, så ta video av kjølevannet som kommer ut og sammenling med videoen du tok når impelleren var ok. Er det forskjell i vannmengden som kommer? I tilfellet er det kanskje behov for å skifte impeller. Jeg åpnet vannpumpen på min Yanmar første gang etter 16 år, og da var impelleren som ny. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
nordan family 27 Svart 27.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2018 Skifter hvert 5. år. Ser stort sett OK ut de jeg tar ut. Bruker originalvare. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 28.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2018 Bedre å bytte før den går i stykke en å være på tur når den går i stykke. Been there done that… never again :-) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Roger jo Svart 28.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2018 Gummi er ferskvare så den blir stiv med tiden. Skiftet impeller på en Mercruiser her om dage som ikke tok vann med øreklokker eller tønne. Der var bladene så stive at de pekte begge veier den var 7 år. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
leopard Svart 28.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2018 (redigert) Jeg bytter hvert andre år, etter jeg oppdaget dette etter kun 2 års bruk. Koster veldig lite i tid og penger i forhold til konsekvensene. Dette er original penta impeller kjøpt uke før montasje. Redigert 28.Oktober.2018 av leopard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 28.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2018 Tror det er veldig store forskjeller på kvaliteten på impellere.. Skiftet på mine Yanmarer etter 1400 timer...det var nok i overkant... De var hel, men hadde begynt og revne inne ved feste for skovlene.. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 28.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2018 (redigert) Jeg følger motorprodsentens anbefalinger, eller service punkt på timer eller år. Hvorfor skulle man ikke gjøre det da? Noen sier det er for ofte men jeg synes ikke det er noe problem å gjøre det etter manualen. Redigert 28.Oktober.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
goggen000 Svart 29.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2018 Enig Kjell, men på min forrige båt med Volvo D-2-55 måte jeg skifte hvert år p.g.a dårlig Kvalitet Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 29.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2018 goggen000 skrev 10 minutter siden: Enig Kjell, men på min forrige båt med Volvo D-2-55 måte jeg skifte hvert år p.g.a dårlig Kvalitet Yez, synes det er greit å ta ut vannpumpa med gjevne mellomrom selv om impeller ser fin ut. Har sett de som har vært sløve med det og «håpet» på et år til, hvor impeller har røket like etterpå. Personlig så ville jeg syntes det hadde vært flaut å kjøre med impeller så lenge at den ryker. I alle fall ikke noe jeg hadde turt å fortelle til vennene mine, for da hadde jeg fått gøre det så lenge jeg lever . Så får man jo samtidig sjekket både simmeringer, tettinger og annet for slitasje. Så er det jo kos å skru litt også :) Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 30.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2018 Bytter impeller på ca 500-550timer- etter ca 5år. Impeller hel og fin hver gang (byttet 2 ganger), beholder den gamle som reserve ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2018 Otto R skrev for 5 timer siden: Bytter impeller på ca 500-550timer- etter ca 5år. Impeller hel og fin hver gang (byttet 2 ganger), beholder den gamle som reserve ombord. Den er en grei holdning. Dessuten er dette et sesongtema her på baatplassen. Tror man skal følge det man tror på eller egne erfaringer. Er man agnostiker, les instruksjonsboken. Gummi er ikke bare gummi. Før i tiden hadde vi lekke- og sprukne radiatorslanger både tidt og ofte. Nå til dags holder slangene stort sett bilens levetid. De tåler kulde, motorvarme og varm frostvæske. Dog, noe av det vi har sett er at enkelte gummiimpellere tåler ikke å stå vinteren over med enkelte frostvæsker. Impellerene blir harde som hønn. Derfor bør komserverte motorer i utgangspunktet bytte impeller om våren, ikke nå. På Hulda byttes impeller når varmeveksleren er ute. Det blir noen år mellom hver gang. Motoren har vært vinterkonservert to ganger på 18 år. Sitér dette innlegget Link to post
goggen000 Svart 31.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2018 Takker for alle svar, og har i denne forbindelsen et lite tilleggsspørsmål: Nå som impelleren er byttet, hva er riktigst/best , med eller uten frostvæske i pumpehuset+?? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 31.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2018 Ikke noe problem med frostvæske i pumpehuset, hvis impelleren tåler frostvæsken. Det vet du best selv, det er i hvert fall ingen andre her inne som kan servere fakta i så måte. Man kan tro og fundere, ikke fakta. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 31.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2018 Hulda skrev On 30.10.2018 at 8.56: Gummi er ikke bare gummi. Før i tiden hadde vi lekke- og sprukne radiatorslanger både tidt og ofte. Nå til dags holder slangene stort sett bilens levetid. En liten anekdote i forhold til det. I Rødehavet ligger det et skipsvrak som heter Thistelgorm som sank i 1940, flere her inne på BP har vært der og dykket. Vannet i Rødehavet er knallsalt, og vind og strømmer sørger for at det er oksygenrikt. Når man dykker på Thistelgorm kan man svømme gjennom lasterommet på vraket og beskue Jeeper og motorsykler som står på rekke og rad. Da jeg besøkte vraket i 1999 svømte jeg bort til en av bilene og kjente på gummien i dekkene. Til alt overmål virket den helt intakt etter alle disse årene! Altså, ingen tvil om at det er forskjell på gummikvaliteter Som en ytterlighet kan man gå på Biltema og kjøpe dekk til trillebåra. Det er meget stor sannsylighet for at det dekket må byttes igjen innen året er omme Fatter ikke hvor BT får gummiproduktene sine fra. Har opplevd det samme med gummislanger derfra flere ganger, så det har jeg sluttet å kjøpe der. Her er forøvrig et bilde fra Thistelgorm (tjuvlånt på nettet...) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.