Jump to content

Grimsøy 23 Prosjekt


maximuskembo

Recommended Posts

Jeg er en førstegangs båteier som har tatt på meg litt av et projekt..

 

Fikk tak i en Grimsøy 23 til en billig penge, eller det vil si skroget til en Grimsøy 23 :sailing:

 

Her er bilder av båten sånn den stod da jeg var på visning:

 

Bilde

Bilde

 

Som dere ser er det MYE :eek: arbeid, men jeg har pågangsmot og en drøm om å se den på sjøen neste år... :confused:

 

Motoren som står i er en 68 HK Toyota Dyna motor. Den ligger bare der i motorromet men er ikke koblet til, det var slik jeg kjøpte båten.

Har funnet ut at Toyota'en ikke passer til akslingen min, motoren må senkes enda mer for å passe, men den går ikke lenger ned.

Har derfor tenkt å skaffe meg en ny (brukt) motor og selge Toyota'en.

Vet noen om hvor mye den er verdt?

 

Har transportert båten til Lunner på Hadeland, der den står pent i hagen til min mor.. Er ikke så mye plass på parkeringsplassen utenfor blokka mi :rolleyes:

 

Her er den:

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Den har nå stått på Lunner i 3 uker og jeg har begynt å pusse på den..

Her er et før og etter bilde:

 

Bilde

Før

 

Bilde

Etter

 

Mye jobb gjenstår og jeg har store planer, kommer sikkert også med MYE spørsmål.

 

Har jeg tatt vann over hodet? Fint med noen synspunkter :-)

Redigert av maximuskembo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eller muligens flytte motoren frem noe, dersom akslingen heller noe oppover (og den gjør jo gjerne det), så trenger ikke det nødvendigvis være for lite plass, mere plass ca midt på, og mere midstilt motor er jo bare bra, lengre aksling er jo ikke bare bra (balanseringsproblemer, ja også må du ja da kjøpe en lengre aksling, faktisk...). Nær 70 hk er jo også mye på denne typen skrog...

Uansett; lykke til!

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

Enter4u: Jeg skal tå målene så fort jeg har mulighet.. Får vel gjort det til helgen.. Så skal jeg gi de til deg.

 

Sandman1: Har tenkt på det med flytting av motoren, men hvis du ser på bildene så ser du at den allerede ligger nesten helt inn til døra.. + det du sier om lengde på aksling og 68 Hk er litt i overkant av hva som er nødvendig..

 

eysteind: Mulig det. Er som sagt førstegangs eier. Skal sjekke ut det med CV-ledd.

 

Men allt dette tatt i betraktning så er det vel bedre/enklere (kanskje også billigere) å selge Toyota'en og få seg en annen "snekke" motor??

Link to post
Share on other sites

Et spørsmål til:

 

Det har tidligere vært noen skader under vannlinjen som er reparert med glassfiber matter og sparkel.. Så etter pussing er den noen ganske store omeråder med "åpen" glassfiber (uten gelcoat).

 

Holder det med 4-5 strøk epoksyprimer og bunnstoff over dette, eller må det tettes med noe annet (gelcoat sparkel?)?

Link to post
Share on other sites

Et spørsmål til: 

 

Det har tidligere vært noen skader under vannlinjen som er reparert med glassfiber matter og sparkel..  Så etter pussing er den noen ganske store omeråder med "åpen" glassfiber (uten gelcoat).

 

Holder det med 4-5 strøk epoksyprimer og bunnstoff over dette, eller må det tettes med noe annet (gelcoat sparkel?)?

<{POST_SNAPBACK}>

Det holder helt fint! Gelcoaten er uansett ikke tett, så den har sånn sett ingen funksjon under vannlinjen. Epoxyprimer derimot gjør det tett og godt. Tror jeg ville tatt 5 strøk etter først å ha sparklet opp porer og ujevnheter med epoxysparkel.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Maskeringstape og gelcoatsparkel. Masker godt rundt skaden, slik at du ikke legger sparkel på et større område enn nødvendig. Sparkle så jevnt som mulig, og fjern så tapen. Tapen har nå gjort at sparkellaget er litt høyere enn gelcoaten. Våtslip med 400 papir til det er jevnt og fint, gå over til enda finere papir (600-800) og avslutt med rubbing og polering. Blir riktig fint det !

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Så det trengs ikke noe mer enn gelcoatsparkel?

Har hørt at man kan bruke noe poly-et ellerannet kjemikal i tillegg? eller noe sånt?

Jeg vet ikke.. :blush: Nybegynner... hehe

 

Men det du sa hørtes fornuftig ut og skal prøves.

 

Takk..

 

 

Noe helt annet..

 

Jeg skjønner ikke hvordan folk kan behandle båten sin sånn som min er.. Jeg ser tydlige spor etter skjell på deler av skroget der det ikke er bunnstoff.. Det betyr at den har ligget en god stund i vannet uten primer eller bunnstoff

 

+ at fenderne som hang på siden da jeg kjøpte "henne" har slitt hull i gelcoaten! Da må den jo ha ligget i vannet lenge uten at noen har tatt vare på henne!

 

Gelcoaten har også oksydert veldig nede ved vannlinjen, noe som også tyder på lang tid uten stell og rengjøring..

 

I tillegg tror jeg båten har stått lenge på land fordi da jeg rev av "gulv til gulv" teppet som var limt fast i dashbordet, krøp det tusenvis av svart maur med hvite maur egg under..

Har et bilde av plassen der det skjedde, riktig nok etter at jeg helte en del Plumbo og rengjøringsmiddler over dem, hehe :seeya: (plumbo er faktiskt effektivt og morsomt da jeg nesten hørte skrikene til maurene. . ptssssss, hehe)

 

 

Bilde

 

For en båt som er fra 1982 er dette ting som burde vært unngått. Sett MANGE 10 år eldre båter som er i MYE bedre stand enn den jeg har kjøpt! (Den var billig da:)....

Hvordan kan folk være så ekkle mot båten sin?

Vet ikke....

Redigert av maximuskembo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enter4u: Forresten, må jo nevne at Toyota motoren mangler en varmeveksler.. Han jeg kjøpte båten av sa at motoren hadde brukt en vanlig radiator i den forrige eiers båt... Men den sitter i min båt uten varmeveksler... Resten av motoren er marinisert, med gir og hele pakka.. Vet ikke hva slags da, men her er et par bilder:

 

 

Bilde

 

Bilde

 

Ble du klokere??

Redigert av maximuskembo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En noe mindre motor vil ofte ta noe mindre plass også,

 

det er noen motor alternativer ute på finn.no.

(finn kode: 5870844, 5910140, 5779044) Status på disse aner jeg ikke, men den som har stått i Soluxen har hatt sjøvannskjøling i hundre år, så hvor mye som er igjen der vites ikke...

 

Forøvrig, så er en FM (som funker) og Marna veldig greie motorer, med frikobling og vribar propell, så er det ikke det dorgetempo du ikke vil kunne takle...

 

Bare pass på bensinlekkasjer, har sett 2 slike båter. Den ene hadde sprukket rundt hele øverste bordgang.... (Fyren hadde sneip/snadde og entret ombord via frontluka, gikk "bra" (Dvs ingen varige mèn).

 

KnutS

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

FM 8-12 er noe av det jeg har sett etter.. Teleflex vridning betyr? fjernstyrt vridbar propell?

 

Hadde vært fint å sett noen bilder av motoren også..

<{POST_SNAPBACK}>

Vridningen er fjernstyrt med orginalt teleflex opplegg. Det er også frikobling. Set er dynastarter og 65ah dynamo på den. I fjor bytta jeg toppakning og trekkrør. Ny talgpakning og grease i propell. Bruker ikke olje og er meget pålitelig. Skal få tatt bilder i løpet av helga.

Link to post
Share on other sites

Vridningen er fjernstyrt med orginalt teleflex opplegg. Det er også frikobling. Set er dynastarter og 65ah dynamo på den. I fjor bytta jeg toppakning og trekkrør. Ny talgpakning og grease i propell. Bruker ikke olje og er meget pålitelig. Skal få tatt bilder i løpet av helga.

<{POST_SNAPBACK}>

Høres ut som en fin motor det.. Er det bensin?

Hvorfor vil du bytte motor? Er den for liten for båten din?

 

Er det noe mer jeg skal finne ut på toyota'en som du lurer på?

Skal ta mål av toyota motoren i løpet av helgen..

Redigert av maximuskembo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Motoren er litt liten sybs jeg. Båten veier 2500 kg ferielastet, og motoren skyver ikke båten fort nok syns jeg. Fm er bensin ja. Er motoren din komplett med starter og dynamo? Er det kun varmesløyfe som mangler? Jo vil gjerne ha total høyde, bredde og lengde også. Må jo sjekke at den går ned i "hølet".

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...