Jump to content

Sluregear - inn/utkobling?


bjoris

Recommended Posts

Syns det er litt uklart i håndboka om det går ann å koble i og ut når du bruker sluregearet. Jeg tolket det som stod der at det går greit rent teknisk, men at det kan være farlig pga mindre virkning enn normalt (typisk amerikanse forbehold om at du ikke må ha katten i microen etc).

 

MEN når jeg snakket med en lokal Yanmar forhandler sa han at en IKKE måtte koble inn og ut når dette var i bruk... Det var ikke bra

 

Noen som vet hva som er riktig. Det er jo svært praktisk å koble inn og ut når det er aktivert f.eks når en setter garn

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Er enig i at operasjonsmanualer av og til er litt vage i beskrivelsen. Det viktigste hensynet er at du ikke kopler inn sluregearet ved turtall høyere en ca. 1200 omdr. Sluring ved høyere turtall kan resultere i brente gearlameller.

 

Ved innkopling av sluregearet (altså åpning av slureventilen), passer jeg alltid på at motoren går på tomgang og at gearet på forhånd er koplet enten forover eller akterover. Ved utkopling av sluregearet (stenging av slureventilen) har jeg antatt at det er hips om happ om gearet er innkoplet eller står i fri.

 

Jeg kan ikke forestille meg at det kan skade å åpne slureventilen først for så og kople inn gearet heller, så lenge motoren går på tomgang. Det er jo tross alt bare åpning og stenging av en hydraulikkventil og ingen ut-/innkopling av transmisjonskoplinger. Hadde sekvensene vært kritiske, ville nok hele den fysiske betjeningen av sluregearet vært lagt opp på en mer "idiotsikker" måte antar jeg.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Antar også at det er ok, men han var bestemt på at det ikke var beregnet på slik bruk denne Yanmar forhandleren, men det er jo mye av vitsen med sluregear for min del og når jeg gjør det slik så kobler den jo helt rolig inn og ut, det blir litt venting før den tar da, ca 1 sekund, men det er jo logisk.

 

Har du det slik at hvis du drar nok i sluregear-spaken så stopper propellen helt? Mulig min åpner for mye, men jeg lar bare være å dra så mye, men kanskje jeg skulle ha justert dette?

 

Ellers bruker jeg det bare på tomgang, det er jo ikke noe poeng å øke turtallen når du vil ha ned farten. MEN jeg er redd at 2 åringen skal dra i spaken under full fart. Har en litt for dårlig låsing av spaken så dette skal jeg se mer på så ikke uhellet er ute. Iflg Yanmar så ryker gearet på ca 5 sekunder om du går med full fart og sluregearet åpnes... Har også hørt at han som konstruerte dette sluregear-prinsippet har uttalt at dette er en dårlig løsning som aldri skulle vært oppfunnet:), men om det er sant ja, det vet jeg ikke!

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Har du det slik at hvis du drar nok i sluregear-spaken så stopper propellen helt? Mulig min åpner for mye, men jeg lar bare være å dra så mye, men kanskje jeg skulle ha justert dette?

Ja den stopper helt. Skal være slik.

Ellers bruker jeg det bare på tomgang, det er jo ikke noe poeng å øke turtallen når du vil ha ned farten. MEN jeg er redd at 2 åringen skal dra i spaken under full fart. Har en litt for dårlig låsing av spaken så dette skal jeg se mer på så ikke uhellet er ute. Iflg Yanmar så ryker gearet på ca 5 sekunder om du går med full fart og sluregearet åpnes... Har også hørt at han som konstruerte dette sluregear-prinsippet har uttalt at dette er en dårlig løsning som aldri skulle vært oppfunnet:), men om det er sant ja, det vet jeg ikke!

At det geaeret ryker på på 5 sek. ved åpning på full fart, vet jeg ikke. Klart det blir høy friksjonsvarme når lammellene slurer mot hverandre. Dersom friksjonen ved full åpning er så lav at propellen ikke sviver, vil jeg anta at gearkassen ikke vil ryke om to-åringen åpnet helt i full fart. Blir nok noe annet ved halvåpning.

 

Om sluregear er en dåriig teknisk løsning vet jeg ikke da jeg ikke har så lang erfaring med dette. Har forresten ikke hørt andre dårlige erfaringer heller. Dette er jo tross alt en vanlig installasjon i fiskesjarker. Klart omstyring (vribare propellblad) hadde vært et mer elegant prinsipp, men er vel kanskje ikke like praktisk/økonomisk for motorer med så høy omdreining. Er på tynn is her, så dette blir kun litt høyttenkning fra meg.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Denne kommentaren hørte jeg fra en mekanikker og får stå for hans regning. Samme person hadde ikke hørt om noen som hadde hatt feil på systemet eller skader som følge av bruken...

 

Nei, jeg syns sluregearet er supert og det fungerer helt som forventet. Uten dette hadde garnfiske vært umulig f.eks

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...