Jump to content

VHF nybegynner trenger tips


Herwaplast

Recommended Posts

Heisann. Jeg har nylig kjøpt meg en Albin Ballad 30 fot seilbåt fra 1975. Ønsker å kjøpe meg VHF radio og lurer derfor på hva som kan anbefales? 

Regner med at båten skal ut på større og lengere seilaser etterhvert så vil ha noe som fungerer til dette.

 

Hva lønner seg? Fordeler og ulemper?

Fastmontert eller handholdt?

Type modell? 

Hva betyr DSC og hva innebærer GPS/distressknapp?

Må man ha VHF kurs og evt hva innebærer dette?

 

Jeg kan veldig lite om dette så ønsker det gjerne forklart inn "med teskjee" og gjerne konkrete anbefalinger med kjøpslink. 

Jeg har god kjennskap til samband og sambandsbruk type Nødnett da jeg jobber i Nødettatene.

 

Mvh Optimistisk skogsmatros.

Link to post

Om du skal seile langt så skal du ha en fastmontert, og du skal ha antenna så høyt som mulig. Du skal ha antenna i mastetoppen.  Du kan gjerne ha en reserveantenne med deg som du kan sette på rekka i tilfelle masta går over bord. 

 

Du kan gjerne ha en portabel i tillegg til dette, men skal du bare ha én VHF, så skal den stå fastmontert trygt og godt inne i båten, med antenna høyt oppe. 

 

God tur!

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Link to post

DSC (Digital selective calling) betyr at du kan "ringe" direkte til en annen VHF dersom du vet dens MMSI-nummer.

 

GPS/distressknapp betyr at VHF-en vet hvor den er fra GPS og kan rope om hjelp og forklare hvor den er dersom du trykker inn distress-knappen. En av de aller viktigste funksjonene til en VHF i disse dager. Når du har trykket inn den knappen har du startet et helt maskineri, båter setter kursen mot deg og helikoptre letter for å komme deg til unnsetning.

 

Du trenger egentlig SRC-sertifikat for å bruke en VHF. Det er enkelt å ta, du kan gjøre det over nett på en formiddag. Ingen vil bry seg dersom du roper mayday eller utløser distress-knappen selv om du ikke har lisens. Nød er nød og det trumper alt. VHF kurs kan tas på samme plass som du tar eksamen. Telenor kystradio er det greieste, der får du kurs og eksamen i ett. Du kan ta ta pauser under eksamen og fortsette når det passer deg. Eksamen er veldig grei.

 

Fastmontert med antenne i toppen av masta er det du trenger dersom du skal på lengre seilaser. Men et håndholdt apparat kommer godt med dersom du må forlate båten og gå i redningsflåte e.l.

Link to post
Midtpinne skrev 21 minutter siden:

DSC (Digital selective calling) betyr at du kan "ringe" direkte til en annen VHF dersom du vet dens MMSI-nummer.

 

GPS/distressknapp betyr at VHF-en vet hvor den er fra GPS og kan rope om hjelp og forklare hvor den er dersom du trykker inn distress-knappen. En av de aller viktigste funksjonene til en VHF i disse dager. Når du har trykket inn den knappen har du startet et helt maskineri, båter setter kursen mot deg og helikoptre letter for å komme deg til unnsetning.

 

Du trenger egentlig SRC-sertifikat for å bruke en VHF. Det er enkelt å ta, du kan gjøre det over nett på en formiddag. Ingen vil bry seg dersom du roper mayday eller utløser distress-knappen selv om du ikke har lisens. Nød er nød og det trumper alt. VHF kurs kan tas på samme plass som du tar eksamen. Telenor kystradio er det greieste, der får du kurs og eksamen i ett. Du kan ta ta pauser under eksamen og fortsette når det passer deg. Eksamen er veldig grei.

 

Fastmontert med antenne i toppen av masta er det du trenger dersom du skal på lengre seilaser. Men et håndholdt apparat kommer godt med dersom du må forlate båten og gå i redningsflåte e.l.

 

Ja ha ja.
Til orientering så vil den trolig - de fleste, alle vHF`r jeg så langt har vært borti -  ikke sende din DSC distress om du ikke har ett innlagt MMSI nr som er godkjent, med andre ord, du må ha en lisens for at den delen skal fungere.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
5 minutes ago, Benji said:

 

Ja ha ja.
Til orientering så vil den trolig - de fleste, alle vHF`r jeg så langt har vært borti -  ikke sende din DSC distress om du ikke har ett innlagt MMSI nr som er godkjent, med andre ord, du må ha en lisens for at den delen skal fungere.

 

Ja det har du helt rett i. Og det er vel også et krav at man registrerer VHF-en.

Link to post
Benji skrev for 6 timer siden:

a ha ja.
Til orientering så vil den trolig - de fleste, alle vHF`r jeg så langt har vært borti -  ikke sende din DSC distress om du ikke har ett innlagt MMSI nr som er godkjent, med andre ord, du må ha en lisens for at den delen skal fungere.

 

Det stemmer. Du må registrere VHFen og legge inn MMSI nr. for at distressknappen skal fungere. Du får da en lisens.

Du kan da i tillegg legge inn opplysninger som f.eks beskrivelse av båten med type, størrelse, farge osv. samt bilde av båten.

Når du trykker inn distressknappen vil kystradioen få opp din posisjon sammen med disse andre opplysningene på skjermen.

Det samme gjelder om du oppkaller kystradioen uten å trykke distressknappen, men oppgir ditt MMSI nr. ( dvs. de får opp alle opplysninger unntatt posisjon, som du selv må oppgi).

 

Om du skal ut på langtur, som du har planer om, vil jeg anbefale "ja takk begge deler" både fastmontert og håndholdt VHF. Den håndholdte bør også ha distressknapp og den bør du da alltid ha på deg. Den håndholdte har riktignok dårligere rekkevidde, men den er eneste mulighet til kommunikasjon om du er alene og faller i sjøen. Om du ikke er alene og faller i sjøen, kan du med den ha kontakt med de som er igjen ombord i skuta.

Du bør også ha et ekstra batteri til den fastmonterte VHFen, i tilfelle du mister eller går tom for strøm ombord. Dette ekstra batteriet bør plasseres høyt oppe, slik at det unngår vann så lenge som mulig, i tilfelle.....................................:(

Du skriver at du jobber i nødetatene.

VHF er sjøens nødnett.

Ta VHF kurs.

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post

Jeg har nylig kjøpt VHF.

 

I min båt er fastmontert vanskelig pga antennemontasje, men skal du ha en VHF og har mulighet for fastmontering bør den være fastmontert fordi du får mye bedre rekkevidde med høy wattstyrke og høyt plassert antenne.

 

DSC med GPS er jo genialt. Du oppretter en profil på nett der du også legger inn bilde av båten etter at du har tatt kurs med sertifikat. Velg rett pakke på nett hos Telenor, så er kostnaden betydelig lavere enn om du tar de enkeltvis. Da får du også med MMSI nummeret som må inn i VHFen for å få DSC til å virke slik det skal. DSC oppkall til Kystradioen er også enkelt og greit. Nettkurset tok noen timer på kveldstid. Løsningen er god, alt fikses over nett, raskt og effektivt!

 

For fastmontert VHF ville jeg egentlig også hatt AIS dersom det er mulig. Da ser du navnet på båter i nærheten, og kan rope dem opp direkte. Håndholdte VHF apparater finnes med DSC og GPS/GLONASS men ikke med AIS.

 

Da jeg hadde kjøpt VHF og kurs oppdaget jeg at det fantes OK tilbud på VHF apparater også i Telenor sin nettbutikk. Det er kanskje verdt en titt.

 

Jeg brukte litt tid og kjøpte den VHFen jeg opplever som den beste håndholdte på markedet i dag, en Icom M93D. Heldigvis fant jeg den på tilbud. Forhåpentligvis får jeg aldri bruk for den som nødutstyr.

 

Redigert av PerUlv (see edit history)
Link to post

Det blir noen meter kabel mellom VHF-radio og antennen i mastetoppen. Effekttapet i kabelen er stort så det her er ikke stedet du ønsker å spare penger. Ta gjerne en prat med en skipselektriker, eller kanskje noen her kan svare på hvor stort tap du kan regne med på ulike kabler. Jeg gikk opp i dimensjon på antennekabel etter at jeg fikk beskjed av skipselektriker om at den 25 meter lange kabelen i båten min hadde et tap på 70%

Link to post
Akvanauten skrev On 30.10.2018 at 21.43:

Om du skal seile langt så skal du ha en fastmontert, og du skal ha antenna så høyt som mulig. Du skal ha antenna i mastetoppen.  Du kan gjerne ha en reserveantenne med deg som du kan sette på rekka i tilfelle masta går over bord. 

 

Du kan gjerne ha en portabel i tillegg til dette, men skal du bare ha én VHF, så skal den stå fastmontert trygt og godt inne i båten, med antenna høyt oppe. 

 

God tur!

Takk for godt svar, blir definitivt fastmontert. Bra tips med ekstra antenne! Mvh Robin

Link to post
Midtpinne skrev On 30.10.2018 at 23.15:

DSC (Digital selective calling) betyr at du kan "ringe" direkte til en annen VHF dersom du vet dens MMSI-nummer.

 

GPS/distressknapp betyr at VHF-en vet hvor den er fra GPS og kan rope om hjelp og forklare hvor den er dersom du trykker inn distress-knappen. En av de aller viktigste funksjonene til en VHF i disse dager. Når du har trykket inn den knappen har du startet et helt maskineri, båter setter kursen mot deg og helikoptre letter for å komme deg til unnsetning.

 

Du trenger egentlig SRC-sertifikat for å bruke en VHF. Det er enkelt å ta, du kan gjøre det over nett på en formiddag. Ingen vil bry seg dersom du roper mayday eller utløser distress-knappen selv om du ikke har lisens. Nød er nød og det trumper alt. VHF kurs kan tas på samme plass som du tar eksamen. Telenor kystradio er det greieste, der får du kurs og eksamen i ett. Du kan ta ta pauser under eksamen og fortsette når det passer deg. Eksamen er veldig grei.

 

Fastmontert med antenne i toppen av masta er det du trenger dersom du skal på lengre seilaser. Men et håndholdt apparat kommer godt med dersom du må forlate båten og gå i redningsflåte e.l.

Takk for bra svar, skal definitivt ta lisens. Mvh Robin

Link to post
On 10/31/2018 at 6:03 AM, Jannmar said:

 

Om du skal ut på langtur, som du har planer om, vil jeg anbefale "ja takk begge deler" både fastmontert og håndholdt VHF. Den håndholdte bør også ha distressknapp og den bør du da alltid ha på deg. Den håndholdte har riktignok dårligere rekkevidde, men den er eneste mulighet til kommunikasjon om du er alene og faller i sjøen.

 

Her er det kanskje på sin plass å gå litt off-topic og se på andre løsninger enn vhf-baserte? Faller man overbord på langtur alene er det ingen hjelp i en håndholdt vhf. Man kan seff. ha flaks eller seile utelukkende i tett trafikerte områder, men generelt hjelper håndtholdt minimalt på langtur, i et sikkerhetsperspektiv. Nyttig kan den selvfølgelig være likevel. Fastmontert har også rekkeviddebegrensninger som lett kan gjøre seg gjeldende på langtur, men uansett om du faller overbord rekker du jo ikke å bruke den fastmonterte.

 

En PLB sender nødsignal og posisjon til nærmeste redningsstasjon over satelittsamband og dessuten signal som kan peiles fra fly og båt. Men du blir oversett av eventuelle fartøy i nærheten som kunne fanget opp vhf/ais-signal. 

 

Så konklusjonen blir vel egentlig ja takk begge tre. En PLB koster ikke all verden. Men det er jo et spørsmål om hva man mener med langtur også da. 

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...