dobbaen Startet 30.Oktober.2018 Link til dette innlegget Startet 30.Oktober.2018 Vi har en Volvo penta D6 370 som er jordet fra startmotor til bunnpanne. Det vi lurer på er kan vi jorde på en bedre måte da jeg ser kabel fra starter til bunnpanne er svært rustet/irr spisielt den på bunnpanne. hvordan anbefales det å gi bedre jording. Har ikke så lyst til å løsne bolt hvor jording er festet til bunnpanne, er redd for lekkasje her fra etter på. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 31.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2018 Denne jordingsslissen er jo egentlig ganske merkelig. Den gjør et i utgangspunktet to-polet anlegg om til en-polet. Noen som vet hensikten med denne. Og om det skjer noe galt om den fjernes? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Eureka Svart 31.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2018 Den jordingslissen kan brenne i helvete for min del ? "sliter " med samme problem sjøl pga salt fra varmevekslerens fremmer lokk. Har spekulerte en del på det der sjøl, og har vært fristet til å koble en ny til motorlabben.. snakket med vp verkstedet om dette for noen år siden og de skulle ringen meg.. hørte aldri mere og det har rent ut i sanden.. men til våren bør jeg ordne det. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 31.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2018 @Bonus ved vist noget om topolet vs. enpolet på D6. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 31.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2018 Denne løsningen finnes vel også på D4 antar jeg. Venter i spenning på om noen har en fornuftig forklaring på hensikten med denne. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Bonus Svart 1.November.2018 Link til dette innlegget Svart 1.November.2018 @MajorAndy, jeg har nok ikke så mye mer kunnskap om dette emnet. D -serien er laget med topolet elektrisk anlegg, men dette blir ødelagt / nøytralisert gjennom denne omtalte jordingen. Jeg vet ikke hvorfor VP har gjort / gjør dette, Skulle jo tro at de må ha en positiv grunn til det, det koster vel mer å produsere en motor med topolet elektrisk anlegg. Jeg vurderte en gang å fjerne denne jordingen på egne motorer, men lot det være under antagelsen om at VP sansynligvis har gjort dette av en eller annen grunn. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 1.November.2018 Link til dette innlegget Svart 1.November.2018 Fritt etter hukommelsen (som ikke lenger er helt til å stole på) synes jeg å erindre at @Skipper Worse omtalte denne løsningen i et innlegg for en tid tibake. Mulig det var knyttet til en reklamasjonssak mot VP. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Gabi Svart 1.November.2018 Link til dette innlegget Svart 1.November.2018 I verkstedhåndboken står det en tabell som viser hvilke serienr som har denne jordforbindelsen. Etter et spesifisert årstall er jordforbindelsen fjernet. Om det da ble gjort også andre modifiseringer som følge av dette står det ikke noe om. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 1.November.2018 Link til dette innlegget Svart 1.November.2018 Gabi skrev 1 time siden: I verkstedhåndboken står det en tabell som viser hvilke serienr som har denne jordforbindelsen. Etter et spesifisert årstall er jordforbindelsen fjernet. Om det da ble gjort også andre modifiseringer som følge av dette står det ikke noe om. Det er da interessant! Ved du fra hvilket årstal den er fjernet? Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 1.November.2018 Link til dette innlegget Svart 1.November.2018 Jeg vet ikke årstall men motornr er iallefall som følger: Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 1.November.2018 Link til dette innlegget Svart 1.November.2018 Kan det ha noe med landstrøm og jord gjøre?? Et eller annet påbud som VP har blitt pålagt og følge? Har ikke peiling, men rart er det. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 1.November.2018 Link til dette innlegget Svart 1.November.2018 Jeg mener å ha sett en diskusjon om dette tidligere, hvor det ble nevnt at elektronikken på motoren var mer utsatt for å bli overbelastet av spenningstopper uten denne koblingen til godset, men det kan både være totalt feil og min misforståelse av det jeg leste..... Sitér dette innlegget Link to post
dobbaen Svart 9.Desember.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2018 Er det noen som byttet denne jordingen. Har du dere satt den på samme plass eller festet den på en ny plass. Snakket med Volvo penta forhandler her i STAVANGER å de sa at det skulle gå fint å bytte uten at det skulle gå galt med eventuelt olje lekkasje. Ser at i vår Viksund er det trangt å komme til men tror jeg skal få det til. Var ikke så mange hundre lapper det kostet med ny jording slisse. Sitér dette innlegget Link to post
dobbaen Svart 10.Desember.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2018 Jeg tenker hvis den er der og gjør en jobb så får jeg heller sette på ny som kan gi god kontakt med gods. For den som står på i dag er godt rusta å kan ikke gi mye forbindelse. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.