Jump to content

Våtdrakt eller tørrdrakt, hva bør en velge?


Shore

Recommended Posts

Tok dykkersertifikat for en del år siden, også deep water, men har ikke eget utstyr. Har nå planer om å skaffe meg en dykkerdrakt og annet utstyr for å drive med begrenset dykking rundt båten, mest for vedlikehold, sjekking av zink og rur, eventuelt tilfelle av tau i propell e.l. Har ingen planer om utvidet dykking på nåværende tidspunkt. Jeg har bare erfaring med tørrdrakt og tror ikke det vil være aktuelt å dykke i de aller kaldeste månedene, antagelig ikke mellom november og mars (tok første sertifikat i januar/februar og det frister ikke så mye til gjentagelse, selv om det var helt greit)

 

Er det noen som kan gi tips til utstyr man bør kjøpe? Fordeler eventuelt bakdeler med tørr eller våtdrakt? Av annet utstyr trenger jeg flaskesett, ventilsett, vest og bly, tar gjerne imot tips der også. Vil nok prøve å kjøpe brukt utstyr for det meste, men er det tilbud om nytt som er gunstige vil jeg gjerne høre om det også. En annen ting, hvis en skal kjøpe brukt drakt, er det drakter som er litt mer fleksible i forhold til passform enn andre? Grunnen til spørsmålet er at min kropp på snaue 180 cm og 95 kg ikke nødvendigvis er likt proporsjonal med den som drakten er kjøpt til og jeg vil gjerne spare meg for en del bryderi om jeg vet bedre hva som kan egne seg. (Jeg har lenge lett etter øl som kan gi meg større brystkasse, men har dessverre bare funnet den typen som gir større mage.)

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har begge deler - dvs tørr skalldrakt og våtdrakt av bra kvalitet (7mm)

 

Til den type dykking du beskriver bruker jeg våtdrakt, våtsko, våthette og tynne hansker. Henger på 3-4 kg bly. Bruker maske, snorkel og svømmeføtter.

 

Kunne sikkert hengt på en liten 7 liter 200 bars alu flaske på riggen for slik dykking - men synes det holder lenge med å snorkle. i og med at man jobber oppunder båten blir det fort mye styr med BCD og flaske mm - men man får vurdere fordel og ulempe selv :-)

 

Tørrdrakt til slik dykking finner ikke jeg hensiktsmessig. 

 

Finnes egne facebook sider for brukt dykkerutstyr. Mye bra å få kjøpt

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Våtdrakt best til snorkling og fridykk, grunt arbeid og kos. Tørrdrakt til apparatdykk. Dypere. Har både tørrdrakt (eldre og oppgradert "viking")og våtdrakt (7 mm, glatt innside). Foretrekker egentlig våtdrakt siden den gir en bevegelsesfrihet som er ekstrem i sammenligning. Og den holder i en god time temperaturmessig midt på vinteren. Kaldt å skifte etterpå... 

Men dette er min mening, mange andre vil nok like tørrdrakt best, til alt. Men nå prøver jeg også ut uv-jakt og snorkling. Fikk ei imponerende og ikke veldig dyr våtdrakt ifra www.frivannsliv.no 

Billigere blir ikke dykking;

1 Fridykkerutstyr

2 Brukt vest, flaske, ventil sett, dybdemåler, klokke.

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Hei. Ville bare komme med en oppdatering. Enden på visa var at jeg kjøpte brukt dykkerutrustning, som inneholdt flaske, ventilsett, stor fin trillekoffert, en eldre men fin neopren tørrdrakt, og fin vest med greit med bly til. Til tross for eldre utstyr, ble flasken inspisert og trykktestet med godt resultat. Kjøpte i tillegg en Salvimar 7mm våtdrakt på nettet, som jeg dykket med i går, 22 oktober. Var litt spent på hvordan det var å dykke med våtdrakt for første gang, men det var helt uproblematisk. Vet ikke hva vanntemperaturen var, men følte ikke det ble kaldt. Dykket riktignok ikke lenge, men førsteinntrykket av våtdrakten var bra. 

Hadde egentlig tenkt å kjøpe av norsk nettselskap, men de var totalt frie for min størrelse i alle aktuelle drakter og de som eventuelt kunne hatt i butikk, hadde ikke delt drakt, som jeg var ute etter. Valget falt derfor på et utenlandsk selskap, som leverte etter kort tid. Nettpris var kr. 1434,- + frakt kr. 202,-, men i tillegg kom drøyt kr. 500,- i norsk mva og gebyr. Dumt at jeg ikke tenkte på å få levert poste restante Strømstad, hadde spart de kronene.

Takker for gode innspill.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...