Jump to content

Mercuiser sitt mercathode system og korrosjon


Førstefender

Recommended Posts

Demonterte i våres mercathode systemet fra det ene drevet da jeg byttet hydraulikk slanger. Et lekkasjepunkt mindre og trodde ikke det var særlig i drift, så irret som kabler var. Men nå når jeg tar opp båten, er det ene drevet strøkent og det andre har korrosjonsangrep. For å komplisere ytterligere satt sink anode ikke skikkelig fast og er som ny, men 2 andre er "spist på". Feks Volvo har jo ikke dette systemet og bruker bare sink. Er mercathode systemet så bra og så viktig? 

15410718134684155373372379018167.jpg

15410718361194304528527608775011.jpg

Link to post
Share on other sites

Ok, da har jeg lagt egget.. Det var orginal deler å få kjøpt for å fjerne dette "lekkasje" punktet. Det var saltavleiringer helt opp i motorrom pga denne "katoden" 

Har ikke sett dette på de volvoene jeg har hatt, men lærer stadig noe nytt ;) 

Takk for svar Hulda!

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Førstefender skrev for 3 timer siden:

Ok, da har jeg lagt egget.. Det var orginal deler å få kjøpt for å fjerne dette "lekkasje" punktet. Det var saltavleiringer helt opp i motorrom pga denne "katoden" 

Har ikke sett dette på de volvoene jeg har hatt, men lærer stadig noe nytt ;) 

Takk for svar Hulda!

 

Du må ikke la 'egg-mobbinga-kommentaren' gå inn på deg. Upassende av meg.

 

Volvo har også anoder i tillegg. Generelt er disse anodene der i tilfelle det elektriske systemet skulle svikte. Egentlig er de unødvendige om resten fungerer.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Førstefender skrev 35 minutter siden:

Neida, helt greit, lagt egget :blush:  Selv om jeg har lest service manualer til Volvo opp og ned, kan jeg ikke huske jeg har sett noe beskrivelser av dette, men begynner å bli gammel.. 

Kompisen min har Volvo D4 med drev og 'katodisk beskyttelse....' Helt sikker. Utmerkede systemer. Når de fungerer.

Link to post
Share on other sites

Jeg lærte på ett kurs hos Mercury att det er helt motsatt.   Det er anodene som skal gjøre jobben med korrosjonsbeskyttelsen,mens mercathode systemet står der klart hvis du skulle gå "tom" for anoder.   Mercathoden har en platina referanse elektrode(brun ledning) ,mellom denne og minus ,DVs hekkagregat,transom ,motor skal den måle mellom 850-1100mv    da vet den at anodene gjør jobben sin og den er passiv.   Hvis den måler mindre begynner den å sende ut strøm via oransje ledning .   En kjent feil er at vi mister jordingsforbindelsen mellom transom og motor pga lekkasje i styrebolten på bravotransom . Det som skjer da er at mercathoden mister "sense kretsen" og den tror da det ikke er anode igjen på aggregatet. Den vil da sende ut for høy spenning , og aggregatet blir "overprotected"  .Da vil en ofte koke bort lakken i slike felt som på dine bilder.  DVs at en kan fint koble bort mercathoden,men jeg ville koblet bort på den andre motoren også. Dette forutsetter selvsagt att anoder og jordingsforbindelser er i orden.

Link to post
Share on other sites

@steyr t. Kjøper den forklaringen uten forbehold. Volvo, iflg. kompisen som jobber der, har da snudd på flisa. Der kommer drevene ut av sjøen med anoder intakt. Dog skal man være klar over at for mye strøm vil ødelegge overflatebelegget (malingen). Man kan med for mye strøm også øke korrosjonspotensialet. Man kan se på prosessen som å koke batteriene fordi man har koblet vekk senseledningen. Hulda har for mye strøm i stålskroget. Det fører til defekter i malingsbelegget, men ikke nok til at blir rust. Holder øye med sakene, bruker en sølvskje som referanseelektrode.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...