Framtia Startet 18.August.2005 Del på Facebook Startet 18.August.2005 I mitt motorrom er det nesten komplett umulig å få kommet til for å få gjort det rent under og rundt motorene. Det tror jeg også en av de forrige eierne må ha slitt med, for da jeg prøvde meg litt nå i ferien fant jeg enda en peilepinne for motorolje liggende der nede. Som hos de fleste andre kommer det litt vann og olje ned i bunnen etterhvert, og desverre er det ingen ordentlig fordypning der lensepumpen suger slik at det nok er noen liter væske igjen når denne suger luft. Min beste løsning foreløpig er først å bruke en vakuum oljesuger, deretter kombinasjon av vasking med vann og zalo før jeg prøver å komme til med tørre filler for å tørke det rent. Har ikke prøvd slike spesielle puter som suger olje og ikke vann enda. Antar at dette er en utfordring som mange sliter med, og gode tips mottas med takk. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Cirkeline Svart 18.August.2005 Del på Facebook Svart 18.August.2005 Du er ikke den første som sliter med dette. Først er det å få ut alt oljesøl/ frostvæske og tørke opp restene med filler etc. Deretter kan man vaske motorrommet skikkelig med en oppvaskkost som man surrer fast med textiltape på en halv meter kosteskaft. Zalo på ei spruteflaske gjør susen sammen med kokende vann på det meste. Når alt er ferdigskylt og motorrommet har kun noe vann i bunnen bruker jeg elektrikerrør med pålimt svamp på enden. Alt vannet får du opp med denne forlengede svampen. I etterkant kan man jo bruke disse oljepølsene for å ta opp litt oljedrypp slik at ikke dette blir liggende i bunnen og går ut med pumping av bunnvann. Husk at et reint og ryddig motorrom betyr mye ved service og reparasjoner I min båt skal der ikke være ei teskje av vann, olje eller frostvæske i bunnen av motorrommet. Ser jeg ved inspeksjon at der er noe av den slags så er det feilsøking og feilretting med en gang. Husk den guffa som ligger i bunnen skal ikke ut i sjøen, men opp i kanner til gjennvinningstasjonen. :nono: XD3P Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 18.August.2005 Del på Facebook Svart 18.August.2005 Papirbleier er et utmerket absorberingsmaterial og rimelig. Har lenge av en pose Up and Go Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Cirkeline Svart 18.August.2005 Del på Facebook Svart 18.August.2005 Kommer jo litt an på hvor mye som lekker og hvem XD3P Sitér dette innlegget Link to post
kes Svart 18.August.2005 Del på Facebook Svart 18.August.2005 Hvis ktpriv er et petimeter lik meg med samme aversjon mot oljesøl og skitt i bunnen av båten burde han gjøre som jeg gjør og legge en utbrettet avis under hver motor. Stavanger Aftenblad er etter mitt skjønn den beste avisen til dette formålet. Stort format og sterkt sugende papir! Avisene skiftes hver måned. Resultatet er en gullende ren bunn under motorene. Ekstragevinsten ved å gjøre dette, er at eventuelle nye lekkasjer er lett synbare på avisen og kan tas i fødselen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.