Timmeeh Startet 2.November.2018 Del på Facebook Startet 2.November.2018 Hei. Har en liten sjark med humminbird piranha ekkolodd med hekksvinger. Denne er montert på et vinkeljern festet i stigen bak på bb side av hekken. Fikk fatt i ekkoloddet etter årets slipopphold så det blir slik inntil våren. Det står den skal monteres på BB side med propellrotasjon mot klokken, noe sabben gjør. Og undersiden av svingeren er ca parallelt med skroget. Likevel opplever jeg mye støy under kjøring. Kan det hjelpe å senke svingeren noen cm? Den ligger nå ca 5-7cm bak hekken, men skulle ikke tro det utgjorde så mye? Kan borre nye hull i vinkeljernet og flytte opp/ned som jeg vil. Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 2.November.2018 Del på Facebook Svart 2.November.2018 Hekksvinger er anbefalt brukt sammen med utenbordsmotor eller drev. Står svingeren aktenfor propell kan det gi forstyrrelser. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 2.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.November.2018 Hm. Var en filterfunksjon på loddet, men da filtrerer den vel bort fiskestimer også? I verste fall? Får lete etter gjennomgående svinger da kanskje. Har et striker5cv lodd liggende jeg tenkte å montere etterhvert. Var med hekksvinger der og dessverre Sitér dette innlegget Link to post
Wisswass Svart 5.November.2018 Del på Facebook Svart 5.November.2018 Hehe! Tror fiskene skjønner at du skal fiske når du setter den i fri. Jeg har også vært på nett og siklet etter ekkolodd, men vet ikke hvilken type jeg skal velge. Minstekravet er 5" skjerm. Alle ekkoloddene så medfølger det hekksvinger. Jeg er sååå i tvil om dette er bra nok om en skal bruke loddet under fart, så jeg regner med at det blir "midtsvinger" som blir montert etter hvert om jeg kjøper meg ekkolodd. Jeg har vært borti å få forstyrrelser på ekkoloddet pga en strømfeil i båten engang for lenge siden (gammelt papirlodd), men da så jeg det på visse turtall på motoren (både i drift og i frigear). Om det er relevant på nyere lodd vet jeg ikke, men bare et lite tips.... Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 5.November.2018 Del på Facebook Svart 5.November.2018 Timmeeh skrev On 2.11.2018 at 20.13: Og undersiden av svingeren er ca parallelt med skroget. Prøv å justere svingeren med litt vinkel. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.November.2018 Del på Facebook Svart 5.November.2018 Du kan jo lime fast hekksvingeren din innvendig med epoxylim om du aksepterer litt tap... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mulligan Svart 5.November.2018 Del på Facebook Svart 5.November.2018 En slik montasje er den dårligst mulige. Svingeren har svært dårlige arbeidsforhold bak propellen. Det vil være mye turbulens og luft. Ingen får hydroakustikk til å virke under slike forhold. Svingeren er den viktigste komponent i et ekkoloddanlegg. Legg penger i en noe dyrere bronsesvinger. Monter den 1/3 av båtlengden fra baugen så tett opptil kjølen som mulig. Sett den på en fairingblock sli at den løftes minst 10 cm ut fra skroget. Den skal peke ca 3 grader forover. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 5.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.November.2018 Mix skrev for 7 timer siden: Prøv å justere svingeren med litt vinkel. Skal prøve dette! ja det beste hadde vært en gjennomgående giver. Men de er kostbare, og jeg kom over en man monterer rett på skroget og fylte en kopp med olje. Da slipper man hull og med litt tid for å finne rett plassering er disse helt OK etter hva jeg har hørt. Men igjen, så har det jo vært gjennomgående giver tidligere så det sitter en der per idag på et slikt fairingsblokk (antar det er for å minke støy fra skroget?) så det er jo fort gjort å skite v neste slipopphold. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 27.Desember.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Desember.2018 index skrev On 5.11.2018 at 13.40: Du kan jo lime fast hekksvingeren din innvendig med epoxylim om du aksepterer litt tap... Har du prøvd dette med en hekksvinger ? Den jeg har er 15-16cm lang, så blir vanskelig å finne et rør med lokk. Kan jeg ikke bare snekre en trekasse og ha tec7 i skjøtene..? Prøve meg frem med en plastpose først for å finne et egnet sted. Står at denne giveren skal fungere ned til vel 300m, men sålenge den ser bunn og fisk ned til 150 er jeg fornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.Desember.2018 Del på Facebook Svart 27.Desember.2018 Jeg har hekksvinger innvendig montert hos meg ja. Jeg tapet sammen en ramme, fylte med epoxy lim og plasserte giveren i det. Tar inn signal til ca 185m hos meg. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Timmeeh Svart 27.Desember.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Desember.2018 Ikke mulig å flytte på svingeren da, men igjen dønn solid... Blir resultatet like bra i frostvæske/olje så prøver jeg nok det først. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Desember.2018 Del på Facebook Svart 28.Desember.2018 Hvorfor skal du flytte på svingeren når den er korrekt montert? Frostvæske/olje blir bare søl slik jeg ser det, og du risikerer at svingeren flytter på seg I røft vær. Helt unødvendig. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Timmeeh Svart 28.Desember.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Desember.2018 Hehe nei si det. Gammel båt, bra ekkolodd. Nei det blir vel ikke demontert igjen.. :p Hvilket lim anbefales da? For å unngå luftbobler når man blander osv. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Desember.2018 Del på Facebook Svart 28.Desember.2018 Sakteherdende epoxy, f.eks blå Araldit. Da rekker boblene å stige til værs før limet herder. Prøv også å ikke piske inn for mye luft når du blander komponentene. Svingeren lar seg som regel demontere igjen, f.eks med hammer og meisel. Men I de fleste tilfeller holder båten lenger enn ekkoloddet. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Timmeeh Svart 28.Desember.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Desember.2018 Blå araldit ja. Skal se hva jeg får til på nyåret her når ting roer seg :) takk for svar Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 29.Desember.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Desember.2018 Hvormye trenger jeg? Litt skrått skrog, 16x4cm svinger. Må jeg dekke mye oppover? Holder det med en cm? Eller må hele dekkes? fant bare araldite i små tuber. Ser biltema har noe lamineringsepoksy og noe annet her. Se link nedenfor. Kan noe av dette brukes? https://www.biltema.no/bygg/kjemikalier/epoxylim/epoksy-supersterk-2000028570 https://www.biltema.no/bat/batpleie/epoxy/lamineringsepoksy-2000020523 Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.Desember.2018 Del på Facebook Svart 29.Desember.2018 (redigert) Det holder plenty med en cm ja. Tror jeg har noe sånn på det meste (lengst nede). Samme hva den heter, men den bør være sakteherdende. Redigert 29.Desember.2018 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Timmeeh Svart 29.Desember.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Desember.2018 Da kan jeg prøve med denne etterhvert. Står at den blir klæbfri etter 8 timer ved 20gr C, så det skulle da kunne kalles sakteherdende. Står det ikke anbefales å påføre under 10gr c, men det går vel fint Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.Desember.2018 Del på Facebook Svart 29.Desember.2018 Burde vel herde til slutt uansett. Du kan jo evt sette på en vifteovn eller varmelampe. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mulligan Svart 30.Desember.2018 Del på Facebook Svart 30.Desember.2018 Den beste måten å montere en ekkolodd transducer på er å ha den fritt i vannsøylen, for eksempel ved å sette den på enden av et rør montert på rekka. Den nest beste måten er å montere den på er å ha den under båten 1/3 av skroglengden fra baugen, løftet ca 10 cm ut fra skroget og vinklet 2-3 grader forover. Å montere den i epoksy inne i båten er en dårlig metode. Epoksi vil stive av sendeflaten og energien vil bli omdannet til varme. Enda dårligere er å montere den i Sikaflex. Sikaflex er et ypperlig middel til å dempe vibrasjoner. Ved montasje inne i båten mister man de lange distanser på grunn av demping og det er risiko for at man mister de korte på grunn av av skutebunnen blir stående å synge etter at loddet har skiftet til mottak. En bronsesvinger er alltid bedre enn en plastsvinger da den gir en bedre motvekt. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Desember.2018 Del på Facebook Svart 30.Desember.2018 Jo jo, Mulligan. Men det fungerer jo greit for veldig mange av oss da. Og her er det snakk om en hekkgiver som funker dårlig på hekken. Da er det bedre, og ofte godt nok, å lime den innvendig. Å kjøpe en gjennomgående bronsealder og montere denne korrekt er en mye bedre løsning, men også mye dyrere. Godt nok er ikke så ille det heller... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Timmeeh Svart 30.Desember.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Desember.2018 2-3000 er ikke det verste å bruke på slipoppholdet, for en gjennomgående giver. Men dette er en båt jeg har kjøpt billig og planlegger å skifte ut så fort jeg har mulighet. Så jeg er ute etter en godt nok løsning. Og til mitt bruk er det om å gjøre å finne silda, samt finne fisk på grunner ned til 50-60m. Ellers fisker jeg kreps så å få dobbeltsjekket dybden med kartet er fint. Ned til 150m fisker jeg på. Så da tror jeg det skal bli en grei løsning å lime den. Blir uansett ikke brukende på hekken denne giveren, så kan liksågodt gi det et forsøk. Og det kan jeg gjøre nå, mens den ligger på vannet. Takk for innspill da, det er notert til man får seg en båt man planlegger å ha litt lenger. Godt nok er helt ok for et år eller to. Så kan neste eier vurdere om man vil kjøpe by svinger. Selve loddet skal være ok + til hobbybruk. Måtte barnehagen åpne igjen så man får tid å teste ut :) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 2.Januar.2019 Del på Facebook Svart 2.Januar.2019 index skrev On 30.12.2018 at 19.12: Godt nok er ikke så ille det heller... Kan du definere godt nok? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.Januar.2019 Del på Facebook Svart 2.Januar.2019 (redigert) Mulligan skrev for 3 timer siden: Kan du definere godt nok? Er det mulig? Det som er godt nok for meg er garantert ikke godt nok for deg. I mitt tilfelle ser jeg bunn ned til ca 185m, bunnforhold og fisk. For meg er dette godt nok. Et dyrere ekkolodd med gjennomgående giver ville nok gitt bedre nøyaktighet og mer detaljer, og det hadde jo vært artig. Men mitt behov, og sikkert mange andres også, er å se hvor dypt det er og om det finnes fisk I området. Ikke stort mer egentlig... Redigert 2.Januar.2019 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Karlsenkystfiske Svart 22.Mai.2020 Del på Facebook Svart 22.Mai.2020 Er vel egentlig ikke noe i veien for at man kan lime fast transduceren under båten, midt på? Tilpasse en blokk slik at den peker rett ned. Langt vekk fra propellstøy og andre forstyrelser. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.