Jump to content

Har funnet løsningen på båtfolkets største problem

Fishermidas

Recommended Posts

12volt er nok en dårlig løsning. Med en COP-faktor på 7, vil en for å få 4kW varme trekke 4000/7=570watt fra batteriet, altså nesten 50A. Ved 230V høres det bedre ut med å få 4kW ut av 570W, da blir strømregningen en 7-del av å bruke feks. en vifteovn.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 41 minutter siden:

Ved 230V høres det bedre ut med å få 4kW ut av 570W, da blir strømregningen en 7-del av å bruke feks. en vifteovn.

Spørmålet er vel om 7-gangen i varmeffekt er en teoretisk størrelse som bare oppnås under ideelle forhold. Klarer man det ved sjøtemp så vidt over null f.eks. ?

Uansett, når man er avhengig av landstrøm er jeg usikker på om man løser noe problem med dette. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Ja fantastisk med nytenkning og lokale grunderer. Ingen tvil om det. Men det blir neppe en erstatning for dieselvarmere slik som Eber eller Wallas. For min del hadde jeg 4 overnatting i gjestehavn i år og 50+ overnattinger i uthavn. Brukte landstrøm 2 ganger og det bare for å teste om den var i orden. Men det er jo mange som satser på overnatting i gjestehavn så det finnes sikkert et marked. De må bare overbevise båtfolk at de faktisk har et problem og at varmepumpe er løsningen. For min del så ser jeg ikke problemet i det heletatt.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Brigg skrev for 1 time siden:

Uansett, når man er avhengig av landstrøm er jeg usikker på om man løser noe problem med dette. 

Strømutgiften blir i hvert fall lavere.

PiperBill skrev 24 minutter siden:

De må bare overbevise båtfolk at de faktisk har et problem og at varmepumpe er løsningen

Problemet i mange havner er at det  pga. underdimensjonert anlegg eg vanskelig å kunne trekke ut 2 - 4kW. Å trekke ut 500W gir færre problemer.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det skrev jeg jo om litt lengre oppe i tråden.

Lars H. skrev for 3 timer siden:

12volt er nok en dårlig løsning. Med en COP-faktor på 7, vil en for å få 4kW varme trekke 4000/7=570watt fra batteriet, altså nesten 50A. Ved 230V høres det bedre ut med å få 4kW ut av 570W, da blir strømregningen en 7-del av å bruke feks. en vifteovn.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Og jeg har et dårlig startbatteri i bilen som skal byttes ut imorgen. :easter:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Guest Avmønstret#
Erik skrev 28 minutter siden:

Varmepumper som veksler fra vann er nok vesentlig mer effektive enn de som er luft/luft.

Dette kan fort bli gull for båtboere med landstrøm og større skip med kontinuerlig 220v ihvertfall, og kanskje andre med.

Bare de får det robust, og kosten under kontroll.

Lykke til !

Helt enig. Og om en er båtboer så kan en allerede i dag kjøpe en luft/luft selvmonteringspunpe til ikke veldig mange tusenlapper å rigge på på båten. Selv de billigste luft/luft pumpene har blitt vesentlig bedre de siste årene. 

Monterte en Foma luft/luft pumpe for snart 20 år siden, har dura på og varma uten stans siden dengang. Så hang jeg opp en ny selvmonteringspumpe fra Jula etter vi bygde på for snart 10 år siden, den varmer enda bedre enn Fomaen og kosta vel nær halvparten. 

Så billige luft/luft selvmonteringspumper gir mye varme for pengene i dag. Ville nok ikke sitter på gjerdet og ventet på enda bedre teknologi gjennom en vinter hvor de har lovet rekordhøye strømpriser. Får feks på Jula nå for under 5000,-, som vel er ca det jeg ga på salg for 10 år siden for min, som har gått og varmet siden dengang. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...