Fishermidas Startet 3.November.2018 Link til dette innlegget Startet 3.November.2018 http://vri-rogaland.no/eurek-varmepumpe/?fbclid=IwAR3N3ifpisZ1zrW7igGaXmXfcTM26u_unQcCV4t-X6R2PTHgyUe0VeNcMww Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 3.November.2018 Link til dette innlegget Svart 3.November.2018 Varmepumpe kunne vært fint ja. Tørr og varm båt med luft til vannpumpe. ???? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Barbaria Svart 3.November.2018 Link til dette innlegget Svart 3.November.2018 Er det 1 april i dag? Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Bårdp Svart 3.November.2018 Link til dette innlegget Svart 3.November.2018 Vel ikke akkurat noe nyt da men fint om noen utvikler det til et produkt som alle enkelt kan montere. til nå har jo slike løsninger stort sett vært for de som kan makke slikt selv. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 3.November.2018 Link til dette innlegget Svart 3.November.2018 Båtforlkets største problem . . .? Mitt største problem som båtmann er nok heller at det hele tiden renner ut penger. Varmepumpe blir nok ikke prioritert her på en stund . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
babu Svart 3.November.2018 Link til dette innlegget Svart 3.November.2018 56 minutes ago, NilsPils said: Mitt største problem som båtmann er nok heller He. Og mitt største problem som båtmann er været. Men det er det ingen som gjør noe med. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 3.November.2018 Link til dette innlegget Svart 3.November.2018 Sto ikke noe om det kjøres på 12v eller landstrøm. Viktig poeng. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Lars H. Svart 3.November.2018 Link til dette innlegget Svart 3.November.2018 12volt er nok en dårlig løsning. Med en COP-faktor på 7, vil en for å få 4kW varme trekke 4000/7=570watt fra batteriet, altså nesten 50A. Ved 230V høres det bedre ut med å få 4kW ut av 570W, da blir strømregningen en 7-del av å bruke feks. en vifteovn. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Brigg Svart 3.November.2018 Link til dette innlegget Svart 3.November.2018 Lars H. skrev 41 minutter siden: Ved 230V høres det bedre ut med å få 4kW ut av 570W, da blir strømregningen en 7-del av å bruke feks. en vifteovn. Spørmålet er vel om 7-gangen i varmeffekt er en teoretisk størrelse som bare oppnås under ideelle forhold. Klarer man det ved sjøtemp så vidt over null f.eks. ? Uansett, når man er avhengig av landstrøm er jeg usikker på om man løser noe problem med dette. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
PiperBill Svart 3.November.2018 Link til dette innlegget Svart 3.November.2018 Ja fantastisk med nytenkning og lokale grunderer. Ingen tvil om det. Men det blir neppe en erstatning for dieselvarmere slik som Eber eller Wallas. For min del hadde jeg 4 overnatting i gjestehavn i år og 50+ overnattinger i uthavn. Brukte landstrøm 2 ganger og det bare for å teste om den var i orden. Men det er jo mange som satser på overnatting i gjestehavn så det finnes sikkert et marked. De må bare overbevise båtfolk at de faktisk har et problem og at varmepumpe er løsningen. For min del så ser jeg ikke problemet i det heletatt. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Lars H. Svart 3.November.2018 Link til dette innlegget Svart 3.November.2018 Brigg skrev for 1 time siden: Uansett, når man er avhengig av landstrøm er jeg usikker på om man løser noe problem med dette. Strømutgiften blir i hvert fall lavere. PiperBill skrev 24 minutter siden: De må bare overbevise båtfolk at de faktisk har et problem og at varmepumpe er løsningen Problemet i mange havner er at det pga. underdimensjonert anlegg eg vanskelig å kunne trekke ut 2 - 4kW. Å trekke ut 500W gir færre problemer. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Brigg Svart 3.November.2018 Link til dette innlegget Svart 3.November.2018 Jo, men da må man ha landstrøm. Skal man ligge i uthavn må man enten ha et alternativt fyringsopplegg eller risikere å fryse på seg kattunger. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Lars H. Svart 3.November.2018 Link til dette innlegget Svart 3.November.2018 (redigert) Det skrev jeg jo om litt lengre oppe i tråden. Lars H. skrev for 3 timer siden: 12volt er nok en dårlig løsning. Med en COP-faktor på 7, vil en for å få 4kW varme trekke 4000/7=570watt fra batteriet, altså nesten 50A. Ved 230V høres det bedre ut med å få 4kW ut av 570W, da blir strømregningen en 7-del av å bruke feks. en vifteovn. Redigert 3.November.2018 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mulligan Svart 3.November.2018 Link til dette innlegget Svart 3.November.2018 Jeg har varmepumpe i bilen. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 3.November.2018 Link til dette innlegget Svart 3.November.2018 (redigert) Og jeg har et dårlig startbatteri i bilen som skal byttes ut imorgen. Redigert 3.November.2018 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
BirgerGT Svart 3.November.2018 Link til dette innlegget Svart 3.November.2018 Jeg er VELDIG interessert i varmepumpe i båten. Spesielt om disse tallene viser seg å stemme. Er det noen som har kontaktinfo til noen av dem? Sitér dette innlegget Link to post
Sayana Svart 3.November.2018 Link til dette innlegget Svart 3.November.2018 Finnes det pumper som tåler sjøsprøyten da? Sitér dette innlegget Link to post
E27 Svart 3.November.2018 Link til dette innlegget Svart 3.November.2018 Journalisten nevner utedel, kondensator på akterspeil. For oppvarming må da denne reverseres til fordamper. Fungerer nok i temperert sjø og sirkulasjon men for vinteropplag stillestående forhold i havn vil tro det fryser på is. Det har de nok tenkt over allerede, som jobber med designet. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 3.November.2018 Link til dette innlegget Svart 3.November.2018 Aircondition i båt er vel neppe noe nytt. Har hatt det i de tre siste amerikanske båtene jeg har hatt. Aircondition er jo en varmepumpe. Den vekslet mot sjøvannet. Men sammenlignet mot Eberen D4, var den en vits når det kom til varme... Lempet de ut i samtlige båter... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 3.November.2018 Link til dette innlegget Svart 3.November.2018 Lars H. skrev for 4 timer siden: Og jeg har et dårlig startbatteri i bilen som skal byttes ut imorgen. Javel. Men den varmepumpen går på 12 V. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 3.November.2018 Link til dette innlegget Svart 3.November.2018 Klimaanlegget i bilen går også på 12V. Nå er det slått av frem til jeg får satt inn nytt batteri imorgen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kallethekid Svart 4.November.2018 Link til dette innlegget Svart 4.November.2018 Mulligan skrev for 9 timer siden: Jeg har varmepumpe i bilen. Jeg også, fungerer utmerket. Litt usikker på om den går på 12 volt eller hovedbatteriet. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 4.November.2018 Link til dette innlegget Svart 4.November.2018 Dette er vel like enkelt?? Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Erik Svart 4.November.2018 Link til dette innlegget Svart 4.November.2018 Varmepumper som veksler fra vann er nok vesentlig mer effektive enn de som er luft/luft. Dette kan fort bli gull for båtboere med landstrøm og større skip med kontinuerlig 220v ihvertfall, og kanskje andre med. Bare de får det robust, og kosten under kontroll. Lykke til ! Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.November.2018 Link til dette innlegget Svart 4.November.2018 Erik skrev 28 minutter siden: Varmepumper som veksler fra vann er nok vesentlig mer effektive enn de som er luft/luft. Dette kan fort bli gull for båtboere med landstrøm og større skip med kontinuerlig 220v ihvertfall, og kanskje andre med. Bare de får det robust, og kosten under kontroll. Lykke til ! Helt enig. Og om en er båtboer så kan en allerede i dag kjøpe en luft/luft selvmonteringspunpe til ikke veldig mange tusenlapper å rigge på på båten. Selv de billigste luft/luft pumpene har blitt vesentlig bedre de siste årene. Monterte en Foma luft/luft pumpe for snart 20 år siden, har dura på og varma uten stans siden dengang. Så hang jeg opp en ny selvmonteringspumpe fra Jula etter vi bygde på for snart 10 år siden, den varmer enda bedre enn Fomaen og kosta vel nær halvparten. Så billige luft/luft selvmonteringspumper gir mye varme for pengene i dag. Ville nok ikke sitter på gjerdet og ventet på enda bedre teknologi gjennom en vinter hvor de har lovet rekordhøye strømpriser. Får feks på Jula nå for under 5000,-, som vel er ca det jeg ga på salg for 10 år siden for min, som har gått og varmet siden dengang. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.