Jump to content

Koble PC mot kartplotter


bjoris

Recommended Posts

Antar jeg må ha eget kartprogram på PCen og at det bare er båtens posisjon, fart etc som leveres fra uttaket på plotteren som jeg har tenkt å koble mot bærbar PC. Finnes det noen som helst mulighet for å få ut kartinformasjonen som ligger på brikken i plotteren og inn på en PC?

 

Har mest tenkt å ha dette for morro da plotteren er helt ok, men de som sitter på andre siden i båten ser ingenting av denne så planen var å ha PCen stående så de også kunne være med å navigere litt

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hva slags plotter du har, men det vanlig er at man må ha et kartporgram og kart på PC'en.

GPS'en i plotteren sender fra seg en mer eller mindre kontinuerlig datastrøm som innheloder informasjon om posisjon, kurs fart etc. Dette kalles NMEA setninger.

 

Kartprogrammet tar imot og tolker disse NMEA setningene, og viser informasjonen på skjermen.

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme planer med min Raymarine 435i, og snakket med Belamarin vedrørende dette.

Det er ikke muligt att lese kortet in på PC. det som skjer er att plottern sender som Lasse sier, en kontinuelig strøm av data. Dette er det samme som att fortelle position og hastighet.

Du trenger ett kart program på din pc for og få opp position osv. Du kan bruke c-map, bluechart eller noe liknende for dette. En sak som kan va litt trøbbel er att få plotter og pc att snakke sammen, siden dette kun kan skje med en seriell kobbling.

Jeg fikk fortalt meg hvordan dette ska gjøres på Raymarine, men jeg kommer og va tvungen att bruke en seriell til USB kobbling. Dette er det ikke noen som kan svare på hvis eller hvordan det kommer att virke så det blir spennende.

Link to post
Share on other sites

Det jeg tenkte kunne være spennende er jo å se etter forskjellig hvis jeg bruker to forskjellige kartsystem. Det kan jo være interessant. Nå har jeg et program på lur som jeg har tenkt å bruke, men om jeg får det til å fungere er jo det store spørsmålet!

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Det finnes også programvare tilgjengelig som gjør det mulig å benytte PC/Laptop som plotter sammen med Navionics brikker.

 

http://www.geonav.it/english/software/geonav-power.html

 

Tilsvarende finnes dette også for Garmin (MapSource/nRoute) og C-Map (WinChart, PC-Planner etc)

 

Noen plottere har også en video/VGA utgang. Med denne kan man få skjermbildet fra plotteren direkte opp på en PC/Laptop (krever motsvarende inngang på PC) eller en separat skjerm.

Link to post
Share on other sites

Det jeg tenkte kunne være spennende er jo å se etter forskjellig hvis jeg bruker to forskjellige kartsystem. Det kan jo være interessant. Nå har jeg et program på lur som jeg har tenkt å bruke, men om jeg får det til å fungere er jo det store spørsmålet!

<{POST_SNAPBACK}>

Vil det ikke være like enkelt å kople en USB-GPS til den bærbare, da vil du jo ha en backup hvis der blir feil på plotteren :cool:

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

I de iste båtene har jeg hatt Garmin-plotter og vært god fornøyd med det.

Nå vil jeg innstallere en PC med 17" skjerm. Kartet er C-map.

 

Var i dag hos Computer City i Sandvika og plukket ut den mest lysterke skjemen i 17"-klassen. Valget fallt på en Samsung. Har prøvekjørt kart mot skjerm og dette ble veldig bra!

 

Manualen til programmet har jeg desverre rotet bort.

 

Jeg har ingen GPS som passer mot com-porten. Noen har sagt meg at USB-porten ikke er duganes til C-map?!

 

Noen som har erfaringer med dette?

 

Jeg satser på en stasjonær PC og en skjerm montert over frontvindu ved førerposisjonen. Kobler på en TV-tuner på PCen og har dermed en glimrende TV samtidig.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

I de iste båtene har jeg hatt Garmin-plotter og vært Jeg har ingen GPS som passer mot com-porten. Noen har sagt meg at USB-porten ikke er duganes til C-map?!

 

Noen som har erfaringer med dette?

 

Ikke duganes :confused: virker greit med USB porten hos meg (haicom mus fra Clas olhsson) på min Laptop og sammen med CMapEcs.exe og MaxSea det virker helt utmerket så den påstanden faller i grus spør du meg .... :cheers:

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Jeg har ingen GPS som passer mot com-porten. Noen har sagt meg at USB-porten ikke er duganes til C-map?!

Noen som har erfaringer med dette?

Jeg har selv benyttet GPS med USB port ( Chlas Olson ), noe som virket utmerket. Du må bare passe på å sette hastigheten ned til 4800 baud, samt at det er NMEA signal du benytter.

Forøvrig anbefaler jeg deg å benytte TelChart kartpogramm, fremfor C-Map. Mye mer brukervennlig..

Redigert av Scand Atlantic (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke duganes :confused: virker greit med USB porten hos meg (haicom mus fra Clas olhsson) på min Laptop og sammen med CMapEcs.exe og MaxSea det virker helt utmerket så den påstanden faller i grus spør du meg .... :cheers:

 

Hei.

 

Samme positive erfaring her med Haicom GPS mus frå Clas Olhsson.

 

Steinar

Link to post
Share on other sites

Jeg har ingen GPS som passer mot com-porten. Noen har sagt meg at USB-porten ikke er duganes til C-map?!

Trikset med USB-GPS er at du må knytte USB koblingen mot en COM port. Dette gjøres i enhetsbehandlingen i Windowss. Når dette er koblet velger du bare riktig COM port i kartprogrammet.

Link to post
Share on other sites

:cheers: Hei alle sammen, inntresant tråd, har en god del erfaring her så jeg tenkte å kommentere en del pkt.

 

Ser noen skriver "bruk Telchart i stedet for C-map" ehhh Telchart er et kartprogram og C-map er et kart! Telchart må ha et kart for å kunne være brukelig og da f.eks C-map.

C-map er jo vektoriserte kart enten i NT+ utgavene(fritidsbåt) eller CM93 utgavene (proffe)

CM93 er "stygg" dyre men florerer i piratutgaver. Det samme gjelder Telchart, svært kostbart, men florerer i piratutgaver.

(når folk her skriver om "kartprogrammet" C-map mener de antagelig ECS som er ett kartprog som også bruker/er-avhengig av C-map kart, fortrinnsvis cm93)

 

Problemet med disse "gamle" piratkopi programmene er jo at de er "fisket" ut av en PC for flere år siden og da gjerne før USB kom. Derfor er de avhengig av COM .(seriel port) Overgang USB-COM finnes men etter min erfaring ikke særlig "gode" Og det er ikke så rart, for som alle vet reagerer PC`en med gonggong når en USB kabel settes inn, når USB/COM overgang settes inn opprettes en eller flere fiktive COM porter, disse kan få numrene fra COM4 og oppover. Hvis 1-3 er opptatt. (kan være IR osv..) kan COM4 i noen gamle kart prog ikke være noe valg, altså du kan velge mellom 1, 2 eller3. Her kan/må man gjøre som Alvito beskriver, endre i ”enhetsbehandling”

 

Men min anbefaling her er faktisk hvis en har laptop bruk en PCMCIA med COM utgang, disse er mest stabile. Og ett tips ved bruk av USB/COM overgang, husk å koble denne til før start av kartprog. Astor har du stasjonær PC, la overgangen stå i alltid. Men til slutt det aller beste er å ha en PC men egen fysisk COM port.

 

Som flere ganger nevnt av andre her så kan PC`en kobles mot kartplotter via NMEA, ved hjelp av dette tar PC`en imot info om fart, pos. retn, osv.... Da får man full info i kartprogrammet på PC`en. Men man må altså ha ett kartprog med kart. Om man kan sende ruter waypoint osv fra PC til kartplotter er jeg usikker på men jeg tviler, på de fleste GPS`er går dette greit men på kartplotter vet jeg ikke, de må i så fall ha NMEA-inn og NMEA-ut.

 

Astor, tv-tuner mot PC`en, glimrende valg fungerer kjempe fint, jeg selv har tv.tuner innebygget i flatskjermen også supert. (Samsung 152 154”) Gratulere med ny flott båt forresten . :flag:

Men ser du har gps uten COM, vil det da si at du har en slik USB GPS? I så fall vil den ikke fungere mot ECS(C-map)

 

Men i de fleste nye kart prog som benytter c-map karter som Winchart, Max-sea osv… går det helt fint med USB-GPS

 

Lykke til alle sammen! :cheers:

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Link to post
Share on other sites

:cheers: Hei alle sammen, inntresant tråd, har en god del erfaring her så jeg tenkte å kommentere en del pkt.

 

 

Men ser du har gps uten COM, vil det da si at du har en slik USB GPS? I så fall vil den ikke fungere mot ECS(C-map)

 

Men i de fleste nye kart prog som benytter c-map karter som Winchart, Max-sea osv… går det helt fint med USB-GPS

 

Lykke til alle sammen! :cheers:

 

må nok arrestere deg der ECS(cmap) virker med GPS mus fra Clas Ohlsson den :smash: sett og prøvd det selv :yesnod:

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

må nok arrestere deg der ECS(cmap) virker med GPS mus fra Clas Ohlsson den :smash: sett og prøvd det selv :yesnod:

Da oppretter disse USB musene com port(er), for det kan kun velges com i ECS.

Dette viste jeg ikke, har ikke prøvet disse usb-musene, takker for opplysningene, fungerer de fint? Følger det med noe software med dem f.eks som viser gps signalstyrke type osv.. ? Tar de ENGOS?

 

:cheers:

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Link to post
Share on other sites

Dette viste jeg ikke, har ikke prøvet disse usb-musene, takker for opplysningene, fungerer de fint? Følger det med noe software med dem f.eks som viser gps signalstyrke type osv.. ? Tar de ENGOS?

 

:cheers:

Ja f.eks denne fungerer helt fint. Billig er den også. Det følger med programvare som viser det man har behov for og de er Egnos klar

Link to post
Share on other sites

:cheers: Hei alle sammen, inntresant tråd, har en god del erfaring her så jeg tenkte å kommentere en del pkt.

 

Ser noen skriver "bruk Telchart i stedet for C-map" ehhh Telchart er et kartprogram og C-map er et kart! Telchart må ha et kart for å kunne være brukelig og da f.eks C-map.

C-map er jo vektoriserte kart enten i NT+ utgavene(fritidsbåt) eller CM93 utgavene (proffe)

CM93 er "stygg" dyre men florerer i piratutgaver. Det samme gjelder Telchart, svært kostbart, men florerer i piratutgaver.

(når folk her skriver om "kartprogrammet" C-map mener de antagelig ECS som er ett kartprog som også bruker/er-avhengig av C-map kart, fortrinnsvis cm93)

 

Problemet med disse "gamle" piratkopi programmene er jo at de er "fisket" ut av en PC for flere år siden og da gjerne før USB kom. Derfor er de avhengig av COM .(seriel port) Overgang USB-COM finnes men etter min erfaring ikke særlig "gode" Og det er ikke så rart, for som alle vet reagerer PC`en med gonggong når en USB kabel settes inn, når USB/COM overgang settes inn opprettes en eller flere fiktive COM porter, disse kan få numrene fra COM4 og oppover. Hvis 1-3 er opptatt. (kan være IR osv..) kan COM4 i noen gamle kart prog ikke være noe valg, altså du kan velge mellom 1, 2 eller3. Her kan/må man gjøre som Alvito beskriver, endre i ”enhetsbehandling”

 

Men min anbefaling her er faktisk hvis en har laptop bruk en PCMCIA med COM utgang, disse er mest stabile. Og ett tips ved bruk av USB/COM overgang, husk å koble denne til før start av kartprog. Astor har du stasjonær PC, la overgangen stå i alltid. Men til slutt det aller beste er å ha en PC men egen fysisk COM port.

 

Som flere ganger nevnt av andre her så kan PC`en kobles mot kartplotter via NMEA, ved hjelp av dette tar PC`en imot info om fart, pos. retn, osv.... Da får man full info i kartprogrammet på PC`en. Men man må altså ha ett kartprog med kart. Om man kan sende ruter waypoint osv fra PC til kartplotter er jeg usikker på men jeg tviler, på de fleste GPS`er går dette greit men på kartplotter vet jeg ikke, de må i så fall ha NMEA-inn og NMEA-ut.

 

Astor, tv-tuner mot PC`en, glimrende valg fungerer kjempe fint, jeg selv har tv.tuner innebygget i flatskjermen også supert. (Samsung 152 154”) Gratulere med ny flott båt forresten . :flag:

Men ser du har gps uten COM, vil det da si at du har en slik USB GPS? I så fall vil den ikke fungere mot ECS(C-map)

 

Men i de fleste nye kart prog som benytter c-map karter som Winchart, Max-sea osv… går det helt fint med USB-GPS

 

Lykke til alle sammen! :cheers:

 

Jeg har Offshore Navigator Light. Kan dette kartprogrammet brukes mot C-map? Og evnt. mot Clas Olsson-musa?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg har Offshore Navigator Light. Kan dette kartprogrammet brukes mot C-map? Og evnt. mot Clas Olsson-musa?

Hei

Siden disse gps musene lager virituel (fiktive) com port(er) kan du bruke dem i mot Offshore Navigator Light, men vektoriserte kart som c-map er, kan ikke brukes i det prog. Kun raster kart (scannede kart), eller digitale kart som noen kaller det.

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...