Sportswagoneer Startet 4.November.2018 Link til dette innlegget Startet 4.November.2018 Har lest gjennom de fleste tråder om dette - men er fortsatt usikker på beste løsning. Situasjonen er: 40 fots seilbåt (Hanse 400) skal ligge i boblehavn om vintrene med tilgang på strøm. Har anskaffet en avfukter (DDL8) som settes på pantry-benken med avløp i vasken. Den sørger for noe sirkulasjon og lunker vel litt så lenge det er plussgrader. Bor et stykke unna opplagsplassen - så det blir kun 2-3 tilsyn gjennom vintermånedene. Lokasjonen blir indre og etterhvert ytre Oslofjord. Utvendig blir båten dekket med formsydd Norena presenning og stativ med lufteåpningner. Vanlig vinterkonservering av motor, tømming av vannsystemet og frostvæske i toaletter og avløp. Ønsker i hovedsak å holde plussgrader i båten - men komfort og opphold er ikke et tema. Ikke fryktelig opptatt av lavt forbruk - men sløsing er jo unødvendig. Ønsker IKKE å montere noe fast på skott ell. da det blir unødig i veien i sesongen. Litt bekymret for avløpet fra avfukteren. Fryser det til så kan det jo bli guffent... Alternativene jeg har funnet er: - Keramisk vifteovn Thermal 2000. Den bør visstnok ha ukentlig tilsyn og har ikke tradisjonell termostat men er enkel å plassere og kan gi god totalsirkulasjon sammen med avfukteren. Har dog litt lite lyst til å gå fra båten en måned med en slik på... - Frostvakter av den rimelige typen med varmeelement i gitterboks. Disse ville vært en super match hvis de kunne legges på dørken. Ser imidlertid ut til at de må monteres på vegg - og det vil jeg helst slippe. (Har heller ikke lyst på skruer stående igjen i skottene...) - Varmerør: Ser bra ut - og det finnes modeller med gulvstående klips/stativ. Disse er dog litt dyre - og hvor stabile er egentlig slike stativ med en vinterstiv ledning og litt bølger? Er disse så trygge at det går bra om de blir liggende rett på dørken? Hvor mange slike bør evt. til i en 40 fots seilbåt? - Selvregulerende varmekabel på 10 eller 25 W/m. 20-25m kabel i loop på dørken og tuppen ned i avløpet sammen med avfukteren. Kanskje den mest elegante løsningen - men også den dyreste. Det blir fort 2500 i varmekabel... Vil gjerne ha tips og erfaringer til dette! Er også nysgjerrig på om det er noe selvstendig poeng i å varme opp motorrommet i en seilbåt (yanmar). Ser at motorbåtene er opptatt av dette... På forhånd tusen takk for alle svar! Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 4.November.2018 Link til dette innlegget Svart 4.November.2018 (redigert) Skjønar ikkje heilt kvifor du absolutt skal ha varme i båten? Er det noko som kan frysa istykker? Avfukting er det viktigaste, og då er ein god sorptionsavfuktar klart å anbefalle. I alle høve om du ikkje har høve til tilsyn veldig ofte. Og so er det sjølvsagt enkelt idag med overvaking av alt dette via mobiltelefonen. Redigert 4.November.2018 av Fjordgubbe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 4.November.2018 Link til dette innlegget Svart 4.November.2018 Jeg bruker samme vifteovn som du nevner, og jeg bruker varmekabler rundt kjølevann og septikgjennomføringer. Jeg bruker også frostvakter, men de er ikke fastskrudd. Hvis de ligger på dørken uten noe tildekking rundt, kan det vel ikke skade? Jeg har også Norenapressenning, og siden det under den er vindstille, har jeg suplert med vintermatter på dekk. Disse isolerer godt, så varmen ombord holder seg. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 4.November.2018 Link til dette innlegget Svart 4.November.2018 Fjordgubbe skrev 15 minutter siden: Skjønar ikkje heilt kvifor du absolutt skal ha varme i båten? Er det noko som kan frysa istykker? Avfukting er det viktigaste, og då er ein god sorptionsavfuktar klart å anbefalle. I alle høve om du ikkje har høve til tilsyn veldig ofte. Og so er det sjølvsagt enkelt idag med overvaking av alt dette via mobiltelefonen. Hvis båten skal ligge i indre oslofjord, kan det jo bli opp mot 20 minus, så litt varme er ikke å forakte. Hvis man er riktig uheldig, kan man få store svingninger i temperatur på kort tid, med fare for kondens. Det er hovedgrunnen til at jeg vil ha stabil og jevn temperatur ombord???? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.November.2018 Link til dette innlegget Svart 4.November.2018 Sportswagoneer skrev for 2 timer siden: Ønsker IKKE å montere noe fast på skott ell. da det blir unødig i veien i sesongen. Litt bekymret for avløpet fra avfukteren. Fryser det til så kan det jo bli guffent... Om du ser til båten 2-3 ganger i mnd så trenger ikke avfukteren stå å dure i tørr vinterluft. Kjør den om det blir milde og fuktige perioder. Sportswagoneer skrev for 2 timer siden: Alternativene jeg har funnet er: - Keramisk vifteovn Thermal 2000. Den bør visstnok ha ukentlig tilsyn og har ikke tradisjonell termostat men er enkel å plassere og kan gi god totalsirkulasjon sammen med avfukteren. Har dog litt lite lyst til å gå fra båten en måned med en slik på... Enig. Sportswagoneer skrev for 2 timer siden: - Frostvakter av den rimelige typen med varmeelement i gitterboks. Disse ville vært en super match hvis de kunne legges på dørken. Ser imidlertid ut til at de må monteres på vegg - og det vil jeg helst slippe. (Har heller ikke lyst på skruer stående igjen i skottene...) Har montert en frostvakt fast på høvelig sted. Sportswagoneer skrev for 2 timer siden: - Selvregulerende varmekabel på 10 eller 25 W/m. 20-25m kabel i loop på dørken og tuppen ned i avløpet sammen med avfukteren. Kanskje den mest elegante løsningen - men også den dyreste. Det blir fort 2500 i varmekabel... Det var da voldsomt :-) West systems hadde type halvannen meter lange kabler til 200,- for et par uker siden. Og de korte på Jula/BT osv pleier ikke å være så dyre. Om du absolutt vil kjøre avfukter i minusgrader så ville jeg latt en kabel gå i avløpet sammen med slangen til avfukteren. Men jeg personlig ville ikke lagt arbeid i å få kjørt avfukter i minusgrader. Sportswagoneer skrev for 2 timer siden: Vil gjerne ha tips og erfaringer til dette! Er også nysgjerrig på om det er noe selvstendig poeng i å varme opp motorrommet i en seilbåt (yanmar). Ser at motorbåtene er opptatt av dette... Jeg har en varmekabel fra sjøvannsinntaket (rett under i forkant av min motor), opp forbi sjøvannspumpa, og opp rundt registeret. Så har jeg et par korte kabler liggende i beredskap til å ha rundt gjennomføringene hvis det virkelig skulle bli bikkjekaldt, men har til gode å bruke de... Men pleier uansett å pakke gjennomføringene inn i noen gamle håndklær og fleecetepper for å isolere de fra den potensielt kalde innelufta. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 5.November.2018 Link til dette innlegget Svart 5.November.2018 Holder du plussgrader vil vel muggsoppen trives. Er det minusgrader trives den ikke. Et lite varmerør i skapet under vasken, eller den korteste takrennekabelen til 2-300 kroner så er vel avfukter utløpet løst? Lite fuktighet i kald luft, så den trekker ikke ut mye vann da. Har selv et lite varmerør under vasken, og to i seksjonene i bunnen av båten (til sprengkulda setter inn). I salong/cabiner ser jeg det som en fordel at det blir minusgrader mhp når muggsoppen trives. Har konservert gjennomføringer, men ikke pakkbokser, skroggjennomføringer og eksosutløp (som ligger i vannskorpa) Sitér dette innlegget Link to post
Sportswagoneer Svart 5.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2018 Takker for mange gode svar! Avfukteren går jo på automatikk - så den vil stoppe og starte seg selv så vidt jeg forstår. 2-3 tilsyn blir i sesongen - ikke i måneden. hovedkonklusjon: Viktigheten av plussgrader i båten generelt er kanskje ikke så høy når toaletter er frostsikret og ferskvannsystemet tømt? Kald luft er tørr og avfukteren vil gå i milde perioder. Unntakene er pantry-avløpet - og kanskje ikke mer enn det? Ser nå for meg en løsning med to små varmekilder: En i avløpet eller skapet rundt - og kanskje et varmerør i motorrommet. Noen som mener jeg burde satse på mere varme enn det? Evt. hvorfor? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 5.November.2018 Link til dette innlegget Svart 5.November.2018 (redigert) Sikkert greitt å gjer det slik, men synest nok 2-3 tilsyn gjennom heile vinteren, om eg har forstått deg rett, er veldig lite. Med so lite tilsyn ville eg absolutt hatt ei form for overvaking. Berre det at ein sikring går eller ein stikkontakt blir dratt ut eller at ein omn sviktar, er nok til at det heile frys. Men alt dette har du sjølvsagt tenkt på. Redigert 5.November.2018 av Fjordgubbe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sportswagoneer Svart 5.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2018 Da mener du altså at det ER viktig med plussgrader i båten. Hvorfor? Slik jeg har forstått det skal det temmelig mye til før skroggjennomføringer etc. med saltvann i en boblehavn fryser. Tenker derfor primært på varmen som en «dobbeltsikring». Tenker jeg da feil? Hvis det først er risiko ved strømbrudd så skjer vel skaden ganske raskt skulle jeg tro. Er forskjellen mellom en uke og en måned før tilsyn egentlig så stor? Noen konkrete forslag til overvåkning? Kommer over tid til å ha båten over en time hjemmefra og er ofte bortreist. Det er nettopp derfor jeg er opptatt av å gjøre dette smartest mulig med presenning, avfukting, varme etc.. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 5.November.2018 Link til dette innlegget Svart 5.November.2018 Sportswagoneer skrev 16 minutter siden: Da mener du altså at det ER viktig med plussgrader i båten. Hvorfor? Det er ikke viktig så lenge vann osv er fjernet og ventiler og motor er frostsikret. Sportswagoneer skrev 16 minutter siden: Slik jeg har forstått det skal det temmelig mye til før skroggjennomføringer etc. med saltvann i en boblehavn fryser. Tenker derfor primært på varmen som en «dobbeltsikring». Tenker jeg da feil? Hvis det først er risiko ved strømbrudd så skjer vel skaden ganske raskt skulle jeg tro. Er forskjellen mellom en uke og en måned før tilsyn egentlig så stor? Du må uansett frostsikre gjennomføringene, dvs ha i frostvæske så gjennomføringene og ventilene ikke fryser. Jeg pleier, i tillegg, å pakke inn ventiler og gjennomføringer i noen fleecpledd osv de er isolert mest mulig vekk fra kulda inne i båten. Båten min har lagt i 15 cm is gjennom en hel vinter kun med frostvæske i ventilene. Om du får strømbrudd og har rigget båten så ventiler osv fryser i filler så er det ikke uvanlig at lekkasje som får båten til å synke først oppstår når det kommer en mild periode og hele "katastrofen" tiner opp. Mao, båten din må være rigget for å kunne ligge på vannet, i kulda, uten strøm, og det er enkelt å få til. En kan ikke gamble med at strømmen holder når en har så sjeldent oppsyn med båten. Sportswagoneer skrev 16 minutter siden: Noen konkrete forslag til overvåkning? Navn og tlf. nr til et par nabobåter og avtale om å gi beskjed hvis noe ser feil ut. Evt lage en liten FB gruppe som "nabohjelp"? Sportswagoneer skrev 16 minutter siden: Kommer over tid til å ha båten over en time hjemmefra og er ofte bortreist. Det er nettopp derfor jeg er opptatt av å gjøre dette smartest mulig med presenning, avfukting, varme etc.. Tenk først og fremst at ventiler og motor skal være frostsikret og klare seg uten varme, avfukting osv. Men tilsyn 2-3 ganger i løpet av vintermånedene er nå jaggu snaut. Presenninger, fortøyninger, landstrøm, noe er det alltids som kan gå galt. Er i grunnen bedre å ha båten på land om det blir så lite tilsyn syns jeg, da kan i det minste båten ikke synke ;-). Alternativt at flere av dere holder ett øye med hverandres båter da.. det hjelper jo. Feks kan du ha ei lampe koblet til landstrømmen så naboen kan se at du har strøm ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Sportswagoneer Svart 6.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2018 Takk igjen! Dette er gull verdt for oss som ikke er oppvokst med båt! Tenker som deg at båten skal kunne ligge trygt uten varme. Enn så lenge har jeg kjøpt tjenesten «frostsikring av båt og motor» men er opptatt av å forstå hvordan det fungerer. Dette er slik jeg forstår det: Alt av ferskvann i båten tømmes (og blåses tomt i rørene mener jeg de sa - antar trykkluft) og varmtvannsbereder kobles fra 220v når tom. Utløpsventiler fra septik, dusj og vasker som stenges med ventil er enkelt: Helle i frostvæske, evt. pumpe gjennom og stenge. Hva gjør man med saltvannsinntaket til toalettene? Kan man trekke tilførselslangen av Jabsco pumpen og helle frostvæske i derfra? Så er det det avløpet som må stå åpent hvis avfukteren skal gå... Det må jo være åpent - og er midt under båten. Tepper rundt røret innvendig opp til vannlinja er kanskje lurt? Hvis strømmen går så stopper jo både avfukteren og frostvakten - så da blir risikoen for at ferskvannet som drypper fryser oppe i røret borte - men det vil jo stå vann i det røret. Får ikke gummislangen fra avfukteren gjennom slukåpningen i vasken - det sikreste ville jo vært å lede ferskvannet ned forbi ventilen så det står saltvann i røret... Motorkonservering og sikring kommer jeg nok til å sette bort uansett - men der må det vel være saltvannsinntaket nede i seildrevet som sikres med frostvæske? Har en stengeventil til inntaket som sitter like bak motoren - men er usikker på hvor man åpner for å helle i frostvæske? (Saltvannet vil jo uansett komme opp gjennom drevet til ventilen - men slik må det jo være for alle.) Kommer nok til å vurdere en vinterplass som er nærmere - men utgangspunktet er uansett at båten skal være så «foolproof» som råd er! Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 6.November.2018 Link til dette innlegget Svart 6.November.2018 Jeg frostsikrer alt, selv om det er tilgang til strøm. Man vet som sagt aldri hva som kan skje, og båten må tåle en lang kuldeperiode uten strøm. Inntaket til toalettene frostsikrer jeg ved å ta av vannslangen der den går inn på pumpa på skåla. Bruker så en bensinslange med pumpe (slik man har til påhengsmotor, koster en drøy hundrings på Biltema), på denne har jeg satt på en passende slangestuss slik at jeg kan pumpe frostvæske ut slangen. Stenger skroggjennomføringen når inntaksslangen er full. Motoren frostsikrer jeg på følgende måte. Først stenger jeg inntakskrana til kjølevannet. Heller så utblandet frostvæske i sjøvannsfilteret, mens en hjelper starter motoren. Bruker en 10 liters kanne, og når denne er tom stoppes motor. Gjentar dette så en gang til. Til slutt åpner jeg inntaksventilen, fyller på frostvæske til gjennomføringen er tom for sjøvann, og så stenges den igjen. Jeg har luftavfukter stående ved byssa og pleier ikke frostsikre skroggjennomføringen der. Den er langt under båten, og fryser neppe hvis det ikke blir en helt ekstrem vinter og bobleanlegget streiker. Uansett er det ikke noen vits å kjøre luftavfukter om det er minusgrader i båten. Du har vel ikke gjennomgående mast? Hos meg er den årsaken til de største bekymringene om vinteren, da det alltid kommer noe vann ned i kjølsvinet, og det er en dårlig kombinasjon med iskald båt og automatisk lensepumpe... Om jeg var deg ville jeg snakket med en båtnabo om hjelp til litt ettersyn. Om noe skjer, er det jo greit å oppdage det så tidlig som mulig. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Guest Avmønstret# Svart 6.November.2018 Link til dette innlegget Svart 6.November.2018 Dette her går veldig fint og det virker som du har god oversikt. Ikke gjør det for komplisert, du kan heller "komplisere" selv etterhvert. Jeg har aldri brukt trykkluft på ferskvannsanlegget og aldri hatt noe problem med det. Tømmer tanken og lar alle kraner stå åpne. Løsner slagene før- etter trykkpumpa. Skrur av dusjhåndtak. Åpner tømmeventilen på varmtvannstanken så tømmer den seg for vann. Hos meg er den ventilen veldig nær å være laveste punkt, drar ut støpselet til tanken. Det er alt, tar ikke veldig mye over ti minutt, men da i en båt jeg kjenner godt selvsagt ;-) -------- Du trenger ikke å ha noen avfukter gående dersom det blir en normal kald vinter så lenge du ikke skal bo i båten. La den gå i milde perioder nå på høsten så er båten tørr og fin når kulda kommer. Relativ luftfuktighet er ekstremt lav når det er minusgrader. Så lar du den gå i en periode på våren når varmen er tilbake, da har du knusktørr og fin båt. ---- Med mindre det faktisk blir århundrets kuldevinter, og da vil du skjønne det, så vil ikke gjennomføringer og ventiler langt under vannlinja fryse. Problemet er at slangene ned til ventilene kan frostsprenges pga minusgrader inne i båten dersom de står fulle av vann, særlig ferskvann. Da kan slangeklemmer løsne, slanger sprekke osv, og når det da blir mildt igjen så fosser vannet inn hvis ventilen står åpen. Derfor, vil du være 100% sikker, glem det med å la avfukter gå i minusgrader. Frostsikre utløpet og kjør avfukteren i milde perioder. ---- Seilbåtskroget har ganske stor flate under vann, selv om isen ligger dykk så ledes "varme" fra sjøen opp i skroget, også i ett glassfiberskrog. Jeg har stått på tjukk havis og sett hvordan det er noen mm sjikt med vann mellom skrog og is selv i sprengkulda. Så selv om strømmen går, boblehavne fryser til og en kan gå på isen til Færder så vil dette gå helt fint. ;-) Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 23.November.2018 Link til dette innlegget Svart 23.November.2018 Har kjøpt en frostvakt som jeg tenkte å ha i liggende motor rommet. Har ikke mulighet til å veggmontere. Tanken var å legge den på et passende sted. I bruksesanvisningen står min. 10 cm fra gulv og 50 cm fra tak. Noen som har erfaring med å bruke frostvakt som ikke er fastmontert? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.