Propell75 Startet 5.November.2018 Del på Facebook Startet 5.November.2018 Har vært uheldig med å få masse sot over hele båten. En større, eldre båt med en stor dieselmotor stod ved siden av og startet opp. Masse sotpartikler traff båten, kalesje og tauverk. Det kom sot inn i seilbåten som la seg i cockpit på puter og interiør og ned under båten på lyst interiør m.m. Prøvde først å ta på soten og den løste seg opp i det fineste støv og klistret seg fast. Vann gjorde det bare verre og vann med zalo hjalp heller ikke. Har prøvd å gni vekk på tauverk, men det sitter som limt fast og gnis bare inn i fint hvit tau og ser møkkete ut. Det sverter av hele tiden i etterkant også. Hvordan må jeg gå frem for å fjerne på følgende steder?: • Gelcoat (dekk og annet) • Puter og møbelstoff • Tauverk • Kalesje Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 5.November.2018 Del på Facebook Svart 5.November.2018 Tror jeg hadde tatt en telefon til forsikringa, dette virker veldig omfattende. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 5.November.2018 Del på Facebook Svart 5.November.2018 Du må nok bruke noen kjemikalier. Men Zalo løser vanligvis godt opp sot, virket det ikke? Sitér dette innlegget Link to post
Propell75 Svart 5.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.November.2018 Dessverre hjalp ikke Zalo, på noen av bildene der du ser soten gnidd utover er det brukt Zalo. Vil nødig bruke for sterke kjemikalier. Mulig en polering må til for å få dette bort. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 5.November.2018 Del på Facebook Svart 5.November.2018 (redigert) Nå har du virkelig vert uheldig. Sot er noe av det verste å få vekk. Du drar det bare utover på flater. Her hjelper bare såpe og masse vann/spyling. På stoff og hvitt tauverk er det et H....................... Du må ta ned alt hvitt tauverk, sprøyte på kraftvask/såpe av noe slag, og så gå på med høytrykkspyler. Tilsammen er dette en kjempejobb, og vet ikke om tauverket har godt av kjemikalier heller. Ta en telefon til forsikringsselskapet så fort som mulig. Redigert 5.November.2018 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 5.November.2018 Del på Facebook Svart 5.November.2018 Det første jeg ville gjort er å gå på med høytrykkspyler, gjerne med varmt vann. Så ville jeg prøvd med oksalsyrebasert gelocoat rens. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Ida Marie III Svart 5.November.2018 Del på Facebook Svart 5.November.2018 Hva sier han som forårsaket griseriet..? Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 5.November.2018 Del på Facebook Svart 5.November.2018 Min er faring med sot er kaldt vann først siden det kan sette seg noe så inn i h.. fast ved kun varmt vann. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.November.2018 Del på Facebook Svart 5.November.2018 Hempel sin gelcoat cleaner er et produkt jeg har god erfaring med. Oksalsyrebasert I pulverform, funt en svamp eller fille, gni den I pulveret og skrubb I vei. Fjerner det utroligste. På stoffdelene ville jeg først ha blåst bort alt løst med trykkluft, og deretter vasket med salmiakkvann med noen dråper zalo I. Gjentas flere ganger. Men ingen garanti for at du får bort alt av flekker. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Propell75 Svart 5.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.November.2018 Takk for masse relevante og gode tips. Jeg vil forsøke noe av det overnevnte å se om det hjelper på mindre områder. Ser ut som det kan bli en forsikringssak med tanke på omfanget. Bare håper ikke det lille regnet som har kommet har gjort soten til lut i mellomtiden. Han som forårsaket dette synes dette var veldig trist og vil gjøre opp for seg. Jeg vil nok bruke min forsikring, ellers blir det veldig kostbart for han. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 5.November.2018 Del på Facebook Svart 5.November.2018 Dette virker på meg som en forsikkringssak!! skal du gjøre denne jobben selv vil det kreve masse tid og energi samt en masse rengjøringsmidler, og sikkert polering igjen etterpå på gelcoat.. tror ikke det er noen enkel sak å fjerne den soten på stoffputene! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
BØstrøm Svart 5.November.2018 Del på Facebook Svart 5.November.2018 Prøv Flugger sin Sot og Nikotinrens på alt det harde ihvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
Propell75 Svart 5.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.November.2018 Igjen takk for flere tips. Har skaffet meg litt forskjellig som foreslåes i dag og prøver en runde i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 5.November.2018 Del på Facebook Svart 5.November.2018 Gudrun skrev for 6 timer siden: Min er faring med sot er kaldt vann først siden det kan sette seg noe så inn i h.. fast ved kun varmt vann. Enig. Garantert mye fett i dette som vil mykes opp og trekke mer inn og spre seg om en bruker varme, i hvertfall på alle porøse flater som tekstiler, tau, trevirke osv. Men egentlig... ring forsikringa og la proffene ta jobben. Sitér dette innlegget Link to post
Propell75 Svart 5.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.November.2018 Godt tips å la de proffe ta jobben. Fikk akkurat et tips fra en som jobbet på renseri; «de værste flekkene å fjerne er de som kundene har prøvd å fjerne selv først» ;) Sitér dette innlegget Link to post
sleipnern Svart 12.November.2018 Del på Facebook Svart 12.November.2018 Har gode erfaringer med sotvask på skutesider, motor og motorromsvask med denne, særlig i kombinasjon med melaninsvamper ? Sitér dette innlegget Link to post
Propell75 Svart 13.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.November.2018 Takk for tips, har prøvd akuratt denne «Extreme» den var ikke nok, men den tok godt og masse annet. Dette har nå blitt overlatt til forsikringsselskap og det blir først en rens og så polering. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.