Jump to content

Hvordan fjerne diesel-sot i båt


TSeierstad

Recommended Posts

Har vært uheldig med å få masse sot over hele båten. En større, eldre båt med en stor dieselmotor stod ved siden av og startet opp. Masse sotpartikler traff båten, kalesje og tauverk. Det kom sot inn i seilbåten som la seg i cockpit på puter og interiør og ned under båten på lyst interiør m.m. Prøvde først å ta på soten og den løste seg opp i det fineste støv og klistret seg fast. Vann gjorde det bare verre og vann med zalo hjalp heller ikke. Har prøvd å gni vekk på tauverk, men det sitter som limt fast og gnis bare inn i fint hvit tau og ser møkkete ut. Det sverter av hele tiden i etterkant også.

 

Hvordan må jeg gå frem for å fjerne på følgende steder?:
• Gelcoat (dekk og annet)
• Puter og møbelstoff
• Tauverk
• Kalesje

IMG_5089.jpg

IMG_5080.jpg

IMG_5063.jpg

IMG_5048.jpg

IMG_5040.jpg

IMG_5029.jpg

IMG_5014.jpg

Link to post
Share on other sites

Nå har du virkelig vert uheldig.

Sot er noe av det verste å få vekk. Du drar det bare utover på flater. Her hjelper bare såpe og masse vann/spyling.

På stoff og hvitt tauverk er det et H.......................

Du må ta ned alt hvitt tauverk, sprøyte på kraftvask/såpe av noe slag, og så gå på med høytrykkspyler.

Tilsammen er dette en kjempejobb, og vet ikke om tauverket har godt av kjemikalier heller.

Ta en telefon til forsikringsselskapet så fort som mulig.

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hempel sin gelcoat cleaner er et produkt jeg har god erfaring med. Oksalsyrebasert I pulverform, funt en svamp eller fille, gni den I pulveret og skrubb I vei. Fjerner det utroligste.

 

På stoffdelene ville jeg først ha blåst bort alt løst med trykkluft, og deretter vasket med salmiakkvann med noen dråper zalo I. Gjentas flere ganger. Men ingen garanti for at du får bort alt av flekker.

Link to post
Share on other sites

Takk for masse relevante og gode tips. Jeg vil forsøke noe av det overnevnte å se om det hjelper på mindre områder. Ser ut som det kan bli en forsikringssak med tanke på omfanget. 
 

Bare håper ikke det lille regnet som har kommet har gjort soten til lut i mellomtiden.

 

Han som forårsaket dette synes dette var veldig trist og vil gjøre opp for seg. Jeg vil nok bruke min forsikring, ellers blir det veldig kostbart for han.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Gudrun skrev for 6 timer siden:

Min er faring med sot er kaldt vann først siden det kan sette seg noe så inn i h.. fast ved kun varmt vann.

 

Enig. Garantert mye fett i dette som vil mykes opp og trekke mer inn og spre seg om en bruker varme, i hvertfall på alle porøse flater som tekstiler, tau, trevirke osv. 

 

Men egentlig... ring forsikringa og la proffene ta jobben. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...