Jump to content

Forskjell på blå og grønn frostvæske?


Smogse

Recommended Posts

Så vidt jeg har skjønt kan grønn og blå blandes, men den røde (som f.eks VW bruker i bilene siden) ikke må blandes med grønn/blå.

 

Den røde har ihvertfall mye lengre levetid enn blå.

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg har skjønt kan grønn og blå blandes, men den røde (som f.eks VW bruker i bilene siden) ikke må blandes med grønn/blå.

Tror også det......OG, den røde er MYE dyrere enn den blå og / eller grønne!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Biltema har begge typer. G30 longlife: 36-1783 koster 39,90/ltr konsentrat og vanlig: 36-1781 koster 22,90/kg konsentrat. Disse kan ikke blandes med hverandre. Så da er det bare å velge.

Link to post
Share on other sites

Er på tynn is nå, men det er meg fortalt at motorer med alutopp skal ha frostveske av en spesiell kvalitet. Blant annet er den røde beregnet for disse motorne. Forskjellige farger er til for å holde styr på forskjellige kvaliteter.

Link to post
Share on other sites

Så vidt meg bekjent så skal i alle fall Yanmar motorene benytte Silicatfri frostvæske. Dette er den som er RØD og som selges som selges som "Extended life" kjølevæske. Dette er produkter som bensinstasjonene lever godt av og derfor kjøpte jeg 20 liters konsentrat hos Texaco som faller svært mye rimeligere enn å kjøpe de små dyre flaskene.

Link to post
Share on other sites

Så vidt meg bekjent så skal i alle fall Yanmar motorene benytte Silicatfri frostvæske. Dette er den som er RØD og som selges som selges som "Extended life" kjølevæske.

<{POST_SNAPBACK}>

Stemmer det MS Viktoria.

Når jeg kjøpte min yanmar i vår fekk jeg beskjed om å bruke rød frostveske. Temaet ble tatt opp der jeg monterte motoren og svaret jeg fekk var at det var pga alutopp. ????? Ikke vet jeg, med de sa så :confused:

Link to post
Share on other sites

Det er nok alik at har du alu i forbindelse med kjølevan skal det vel være G30.. Det er det eg kjører på min Mercruiser. Den har alu manifolder..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Dette betyr altså at Biltemas blå kan erstattes i en Volvo som har hatt grønn kjølevæske.

 

Noen som vet hvor mye det er å spare på dette? Hos Biltema kommer 6 liter konsentrat (12 liter ferdigblandet?) på ca 120 kroner. Hvor mye betaler dere for orginal Volvo frostvæske??

 

Kan neppe være store summer..

Link to post
Share on other sites

I Grønn frostveske er det glycol har jeg hørt.....

<{POST_SNAPBACK}>

Det inneholder de alle sammen. :smiley:

 

Blå er standard.

Grønn har bedre spec.

Rød er ny type med helt annen oppbygging av rustbeskyttesesvirkemåten.

 

Frostsikringsmessig kan de blandes. Rustbeskyttelsesmessig kan de ikke blandes.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Styr unna den blå hvis det er i forbindelese med lettmetall-legeringer. Enten den er fra Biltema, eller fra bensinstasjoner. Du kan bruke Glysacorr, som er grønn. Eller den røde som er ende dyrere.

Link to post
Share on other sites

Styr unna den blå hvis det er i forbindelese med lettmetall-legeringer. Enten den er fra Biltema, eller fra bensinstasjoner. Du kan bruke Glysacorr, som er grønn. Eller den røde som er ende dyrere.

<{POST_SNAPBACK}>

Bryr meg ikke så mye om hva den koster bare den gjør jobben sin.

Synes det var en del forvirring her nå :crazy: , er det ikke noen her som virkelig har peiling på dette?

 

Jeg bruker forøvrig den røde fordi yanmar-forhandleren sa det, men det hadde hvert morro å vite sikkert hva som er forskjellen og hvor de enkelte typene kunne brukes.

 

Biler har jo også lettmetalltopper og har hatt det i mange år, Motorcraft sin frostveske var rød på 70/80 tallet og Ford skulle ikke ha noe annet enn den, den gangen. Da jeg jobbet hos Toyota en del år senere hørte jeg ikke noe om dette, de hadde/har også lettmetalltopper. :confused: så ikke vet jeg.

Link to post
Share on other sites

  • 14 years later...

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...