Kenneth82 Startet 6.November.2018 Del på Facebook Startet 6.November.2018 Holder på med førstegangsservice (for meg) på Volvo md2040 2005-modell. Tenkte å begynne med det som jeg tenkte var det enkleste for å bygge selvtillit. Jajamensann! Har skiftet impeller, men får ikke den nye skikkelig inn i huset. Har prøvd å banke den inn med diverse hjelpemidler på den trange plassen jeg har, uten hell.. Den er oljet litt inn med grease - uten hjelp. Hvordan får jeg fa***** inn? Noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 6.November.2018 Del på Facebook Svart 6.November.2018 Mål impellerhuset og impelleren, kan du ha fått feil impeller? Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 6.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.November.2018 Godt poeng @Pinkvin - men jeg sjekket den nye impelleren med den gamle før byttet - de er like store/dype. Sitér dette innlegget Link to post
Ruby Svart 6.November.2018 Del på Facebook Svart 6.November.2018 Hva med drivpinnen....? Hvis den ikke står i senter kan den «bunne» i sporet på drivaksel? I så fall,- prøv å snu impelleren. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 6.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.November.2018 @Ruby mener du at splinten i midten av impelleren ikke treffer sporet i «akslingen» som driver impelleren? Den gikk inn i sporet - men splinten er rillete, mens den jeg tok ut var glatt. Det kan kanskje spille inn. Det endte med at jeg fikk den nye impelleren verken inn eller ut igjen. Så nå står den dønn fast i impellerhuset, og er delvis ødelagt av mine forsøk på å få den ut igjen ... måtte hjem og søke råd før jeg angriper den **** impelleren på ny Sitér dette innlegget Link to post
Ruby Svart 6.November.2018 Del på Facebook Svart 6.November.2018 Ja, det var den splinten jeg mente. Hvis den er tykkere (større diameter) enn den originale vil den hindre impelleren i å entre helt inn. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 7.November.2018 Del på Facebook Svart 7.November.2018 Er du 100% sikker på at impeller er riktig, Kenneth ? Jeg se det finnes er "early" og et "late" impeller kit. Se linken: https://www.parts4engines.com/volvo-penta-md2040-raw-water-pump-impeller-service-kit/ Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 7.November.2018 Del på Facebook Svart 7.November.2018 (redigert) Fra linken over: "Please note that there were two different raw water pumps used on these engines, with the MD2040 and early MD2040B versions having a 'Jabsco' pump fitted, and the later MD2040B, MD2040C and MD2040D versions having a 'Johnson' pump. An easy check of which type of pump you have is to look at the design of the pump end cover; the earlier Jabsco pumps have a round cover, whilst the later Johnson pumps have a non symmetrical cover and a flat on one side. See the photos above which show the differing gasket designs." Redigert 7.November.2018 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 8.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.November.2018 @Worry II - takk for veldig godt innspill. Jeg var ikke klar over at det var to forskjellige utgaver/versjoner av impelleren. Ut fra linken ser jeg at jeg har "late impeller", fra Johnson (ut fra pakningen). I pakken med impelleren var det faktisk begge varianter av pakningen, så det kan jo være at impelleren jeg kjøpte er universal. Jeg har uansett bestilt McPeller for å prøve å få ut den nå ødelagte impelleren, og bestiller ny. Da skal jeg vertfall passe på å bestille riktig.. Takk igjen - imponerende kunnskap som kommer frem her på BP! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.November.2018 Del på Facebook Svart 8.November.2018 McPeller anbefales ja, da får du den ut uten å ødelegge pumpehuset. Det er veldig lett å ødelegge kantene på huset om man prøver å "vippe" impelleren ut med skrujern etc. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
jerognal Svart 16.November.2018 Del på Facebook Svart 16.November.2018 Bare som et lite tips. Gummideler skal IKKE smøres med grease/oljeprodukter. Oljeprodukter tærer/tørker ut gummi over tid. All gummi skal smøres med silikonfett/bremsefett. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 16.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.November.2018 Jeg fikk ut rakkeren tidligere i uken - måtte demontere impellerhuset og jobbe godt med McPeller. Virker som den uoriginale impelleren hadde kilt seg - splinten på tvers av impelleren var med skruespor for å kunne skru denne inn gjennom gummien på impelleren. Tror det var det som skapte krøll når så impelleren skulle inn i huset. Hadde kjøpt ny orginal Volvo-impeller - denne smatt glatt og galant inn i huset. Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 16.November.2018 Del på Facebook Svart 16.November.2018 Hjalp en kolleg som hadde problemer på en d1-30 med å få ut impelleren. Han, eller tidligere eier hadde klemt så hardt med tang rundt impelleren at sporet/kilen på akslingen var klemt litt sammen slik at den kløp rundt splinten. Bruker selv denne tangen på små impellere og den har så langt fungert fint. https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/tenger/spesialtenger/trekktang-for-tennpluggkontakter-2000039892 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.