Jump to content

Bytter impeller - men får ikke den nye skikkelig inn


Kenneth82

Recommended Posts

Holder på med førstegangsservice (for meg) på Volvo md2040 2005-modell. Tenkte å begynne med det som jeg tenkte var det enkleste for å bygge selvtillit. Jajamensann!

 

Har skiftet impeller, men får ikke den nye skikkelig inn i huset. Har prøvd å banke den inn med diverse hjelpemidler på den trange plassen jeg har, uten hell.. Den er oljet litt inn med grease - uten hjelp. Hvordan får jeg fa***** inn? Noen tips?

 

D2639C9D-CB5C-40DD-ADD7-2CA2BB018A66.jpeg.0a54df2134d2b8de0c5b1f10cd817169.jpeg

 

AD3E6357-08E5-456A-8992-847D785B0FF7.jpeg.2be68da31945e13a1fcdd1c672640dbb.jpeg

Link to post

@Ruby mener du at splinten i midten av impelleren ikke treffer sporet i «akslingen» som driver impelleren? Den gikk inn i sporet -

men splinten er rillete, mens den jeg tok ut var glatt. Det kan kanskje spille inn. 

 

Det endte med at jeg fikk den nye impelleren verken inn eller ut igjen. Så nå står den dønn fast i impellerhuset, og er delvis ødelagt av mine forsøk på å få den ut igjen ... måtte hjem og søke råd før jeg angriper den **** impelleren på ny :confused:

Link to post

Fra linken over:

"Please note that there were two different raw water pumps used on these engines, with the MD2040 and early MD2040B versions having a 'Jabsco' pump fitted, and the later MD2040B, MD2040C and MD2040D versions having a 'Johnson' pump. An easy check of which type of pump you have is to look at the design of the pump end cover; the earlier Jabsco pumps have a round cover, whilst the later Johnson pumps have a non symmetrical cover and a flat on one side. See the photos above which show the differing gasket designs."

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post

@Worry II - takk for veldig godt innspill. Jeg var ikke klar over at det var to forskjellige utgaver/versjoner av impelleren. Ut fra linken ser jeg at jeg har "late impeller", fra Johnson (ut fra pakningen).

 

I pakken med impelleren var det faktisk begge varianter av pakningen, så det kan jo være at impelleren jeg kjøpte er universal. Jeg har uansett bestilt McPeller for å prøve å få ut den nå ødelagte impelleren, og bestiller ny. Da skal jeg vertfall passe på å bestille riktig.. Takk igjen - imponerende kunnskap som kommer frem her på BP! :thumbsup:

Link to post
  • 2 uker senere...

Jeg fikk ut rakkeren tidligere i uken - måtte demontere impellerhuset og jobbe godt med McPeller. Virker som den uoriginale impelleren hadde kilt seg - splinten på tvers av impelleren var med skruespor for å kunne skru denne inn gjennom gummien på impelleren. Tror det var det som skapte krøll når så impelleren skulle inn i huset. 

 

Hadde kjøpt ny orginal Volvo-impeller - denne smatt glatt og galant inn i huset. 

Link to post

Hjalp en kolleg som hadde problemer på en d1-30 med å få ut impelleren. Han, eller tidligere eier hadde klemt så hardt med tang rundt impelleren at sporet/kilen på akslingen var klemt litt sammen slik at den kløp rundt splinten. Bruker selv denne tangen på små impellere og den har så langt fungert fint. https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/tenger/spesialtenger/trekktang-for-tennpluggkontakter-2000039892

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...