Jump to content

Forstyrrelse på vhf kanaler ved bruk av ais mottaker


Furu

Recommended Posts

Uansett om ais mottager antennen ligger på kaia eller på båten så er det forstyrrelse / støy på tre vhf kanaler. Å justere squelch hjelper litt men er ikke nok. Ingen støy uten ais. Kan det være at kabler ligger for tett? Har glomex antenner og kabler.

Flere der ute med samme problem ?

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Link to post
Share on other sites

Comforthe skrev 9 minutter siden:

Hvilke kanaler blir påvirket?

 2 , 69 og 25 og av og til 16 ( inni fjorder med høge fjell merkelig nok..)

Ais sender foreløpig multiplex over wifi, ais og gps (over nmea 0183 frå vhf) til en iPad. Nmea ut frå ais er ikke i bruk. Har kun 1 ferrit på vhf den er over mic,strøm og nmea. ingen splitter, 

Ais : digital yatch ais mottaker med Wi-Fi  ( modell ?)

Vhf er standard horizon explorer med gps

 

Hadde samme problem tidligere med en ais mottaker som var uten wifi.

Redigert av Furu (see edit history)

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Link to post
Share on other sites

shipahoy skrev 12 minutter siden:

Er VHF og AIS på samme strømkabel?

 Er egne kurser.

 

Har flere led pærer som var nye flere år sida, men har ikke merket noe særlig støy av dei på vhf. Og sida støy forsvinner når ais er av så har ej ikkje tenkt noe mer på det

 

8C28E017-1F2C-4207-9ECE-170810AE96B8.jpeg.66d206853c73b6bf2a41ec0ab35bdf40.jpeg

 

Legger ais antenne kabel under gear og over til bb side no. Må jo demontere halve båten.. Kanskje det blir bedre. Ais står halv meter unna vhf på sb side, men vil no ikke ligge i samme sporet

Redigert av Furu (see edit history)

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Link to post
Share on other sites

Samme greia etter flytting av kabel..

 

Også prøvd og ta bort nmea kabler uten at det hjalp. ( da kom det støy også på kanal 73)

 

Den bærbare vhf`en får støy på akkurat samme kanaler, merkbart høyere støy nærmere ais antennen en kommer

 

Forslag?

 

66F3FFCD-6DFF-4148-B7D2-856F4CB3C686.jpeg.b998f0be5fb4412c9cead86bce04dd35.jpeg

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Link to post
Share on other sites

Du har vel ikke mulighet til å fortelle oss hva AIS-mottakeren heter?

 

Å kontakte produsenten er en god ide i utgangspunketet. Jeg fikk god kontakt med folkene hos Digital Yacht med en AIS-transponder jeg hadde fra dem. Men etter et år ga jeg opp og leverte AIS'n tilbake der jeg hadde kjøpt den (Seatronic) og betalte bare et mellomlegg for å få en Raymarine AIS650 som det aldri har vært noe tull med.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har Garmin AIS 300. Mye støy, og lite VHF trafikk, mens AIS inn på plotteren tilsynelatende funket bra. Jeg kunne sende greit, men hørte ingenting. Gjorde noen tester på det.

 

Byttet til en lengre antenne med dobbelt så mye gain etter anbefaling fra Seatronic på forsommeren. Inntrykket var at ting da bedret seg, og jeg hørte plutselig andre på sjøen igjen. Han på Seatronic sin analogi var at det var "kø" inn, men ikke ut.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Ais Modellen heter bare iais fra digital yacht. Har prøvd med reserve vhf antennen av glassfiber først, den et vel 4-5 år gammel. Samme problemet.

Har en nasa ais "radar" også liggende, samme problem med den også.

Får vel spørre hos digital yacht 

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev 54 minutter siden:

Sukk.

Har du prøvd å sette antennene over hverandre, da skal de ikke påvirke hverandre. 

 

Yes, har prøvd.

har også hatt god kontakt med nick i digital yacht vært masse feilsøking. Får forhåpentligvis enda en epost på mandag

 

lurer på å ta den bare med heim og koble den opp og teste med en bærbar vhf da er blir jo boksen i ett litt anna miljø, og langt unna all kabel spagat

Redigert av Furu (see edit history)

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Link to post
Share on other sites

Det blei heilt stille ifrå digital yacht

 

Men..  Koblet opp den gamle ais mottakeren igjen på et lite mc batteri, støy og piping på vhf kanal 71. 

Blir rimelig oppgitt.

Kobler til reserve vhf glass fiber antenne til vhf, støy borte vekk! Skrur på igjen digital yatch ais'en, og ingen støy..

Alt ok!

 

Bytter til hoved visp vhf antenne til ais, igjen støy på vhf kanal 71 !

 

Så min vhf visp antenne lager støy?

Uansett om  vhf eller ais er koblet til.

Er jo helt ok på vhf bruk.

Er en del tykkere kabel på visp antennen kontra glassfiber og det er litt merkelig også..

Kan man sjekke antenner med ett multimeter ?

 

 

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Link to post
Share on other sites

Litt overrasket at ikke kompetansen på Båtplassen har kommet opp med bedre forslag enda.

 

Her er det snakk om en AIS MOTTAKER. Denne sender ikke signal ut  på antennen. Det vil si at det er annen stråling fra AIS-mottakeren som blir plukket opp av VHF mottakeren. Mottakeren i VHF radioen får normalt signalet sitt inn via antennen, men kraftig støy kan bli plukket opp også internt i VHF-radioen.

Stråling fra AIS-mottakeren kan bli plukket opp av VHF hvis:

De står nærmt hverandre

De er "tett koblet" sammen på 12v (støy overføres via 12 volt)

Dårlig skjerm på antenne til VHF

Antennekabel for VHF ligger tett opptil AIS-mottaker.

 

Støy via 12v er vel eliminert siden det ikke hjelper med separat batteri.

 

Har mest tro på dårlig (defekt) skjerm på antennekabelen til VHF.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...