Furu Startet 6.November.2018 Del på Facebook Startet 6.November.2018 Uansett om ais mottager antennen ligger på kaia eller på båten så er det forstyrrelse / støy på tre vhf kanaler. Å justere squelch hjelper litt men er ikke nok. Ingen støy uten ais. Kan det være at kabler ligger for tett? Har glomex antenner og kabler. Flere der ute med samme problem ? Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
JRK Svart 7.November.2018 Del på Facebook Svart 7.November.2018 Hei, Jeg ville sjekket kabelforbindelsen mellom AIS sender og AIS antennen. Dette kan gjøres med et SWR-Meter. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 7.November.2018 Del på Facebook Svart 7.November.2018 Beklager men her hadde jeg ikke lest overskriften, AIS Motaker. Da er ikke mitt forslag noen god ide Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 7.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.November.2018 Skal prøve å separere kablene for å sjekke om problemet er der enda Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Mix Svart 7.November.2018 Del på Facebook Svart 7.November.2018 Hvilken mottaker er det snakk om ? Er det antenne splitter involvert ? Er det ferritt kjerne på strømtilførsel nær mottakeren ? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.November.2018 Del på Facebook Svart 7.November.2018 Og hva er AIS mottakeren koblet til, plotter VHF . . . . ? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Comforthe Svart 7.November.2018 Del på Facebook Svart 7.November.2018 Hvilke kanaler blir påvirket? Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Furu Svart 7.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.November.2018 (redigert) Comforthe skrev 9 minutter siden: Hvilke kanaler blir påvirket? 2 , 69 og 25 og av og til 16 ( inni fjorder med høge fjell merkelig nok..) Ais sender foreløpig multiplex over wifi, ais og gps (over nmea 0183 frå vhf) til en iPad. Nmea ut frå ais er ikke i bruk. Har kun 1 ferrit på vhf den er over mic,strøm og nmea. ingen splitter, Ais : digital yatch ais mottaker med Wi-Fi ( modell ?) Vhf er standard horizon explorer med gps Hadde samme problem tidligere med en ais mottaker som var uten wifi. Redigert 7.November.2018 av Furu (see edit history) Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Lars H. Svart 7.November.2018 Del på Facebook Svart 7.November.2018 Har du mulighet til å slå av WiFi for testing? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Furu Svart 7.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.November.2018 Lars H. skrev 10 minutter siden: Har du mulighet til å slå av WiFi for testing? Nei trur ikkje det går ann. iais er modell navn Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Kjellg Svart 7.November.2018 Del på Facebook Svart 7.November.2018 Du har ikke montert LED pærer og støyen kom etter det? Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 7.November.2018 Del på Facebook Svart 7.November.2018 Er VHF og AIS på samme strømkabel? Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 7.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.November.2018 (redigert) shipahoy skrev 12 minutter siden: Er VHF og AIS på samme strømkabel? Er egne kurser. Har flere led pærer som var nye flere år sida, men har ikke merket noe særlig støy av dei på vhf. Og sida støy forsvinner når ais er av så har ej ikkje tenkt noe mer på det Legger ais antenne kabel under gear og over til bb side no. Må jo demontere halve båten.. Kanskje det blir bedre. Ais står halv meter unna vhf på sb side, men vil no ikke ligge i samme sporet Redigert 7.November.2018 av Furu (see edit history) Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Furu Svart 7.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.November.2018 Samme greia etter flytting av kabel.. Også prøvd og ta bort nmea kabler uten at det hjalp. ( da kom det støy også på kanal 73) Den bærbare vhf`en får støy på akkurat samme kanaler, merkbart høyere støy nærmere ais antennen en kommer Forslag? Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
shipahoy Svart 7.November.2018 Del på Facebook Svart 7.November.2018 Du får spørre produsenten om råd: https://digitalyacht.net/contact-us/ Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.November.2018 Del på Facebook Svart 7.November.2018 (redigert) Du har vel ikke mulighet til å fortelle oss hva AIS-mottakeren heter? Å kontakte produsenten er en god ide i utgangspunketet. Jeg fikk god kontakt med folkene hos Digital Yacht med en AIS-transponder jeg hadde fra dem. Men etter et år ga jeg opp og leverte AIS'n tilbake der jeg hadde kjøpt den (Seatronic) og betalte bare et mellomlegg for å få en Raymarine AIS650 som det aldri har vært noe tull med. Redigert 7.November.2018 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
KDB Svart 7.November.2018 Del på Facebook Svart 7.November.2018 For dårlige VHF antenner, du får nok for mye reflektert. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.November.2018 Del på Facebook Svart 7.November.2018 Refleksjon er vel ikke et tema ved mottak? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
KDB Svart 7.November.2018 Del på Facebook Svart 7.November.2018 Lars H. skrev 8 minutter siden: Refleksjon er vel ikke et tema ved mottak? Det har du rett i, fikk ikke med meg i farten at det var kun mottaker. Jeg ville uansett prøvd med en annen antenne på AIS. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 7.November.2018 Del på Facebook Svart 7.November.2018 Jeg har Garmin AIS 300. Mye støy, og lite VHF trafikk, mens AIS inn på plotteren tilsynelatende funket bra. Jeg kunne sende greit, men hørte ingenting. Gjorde noen tester på det. Byttet til en lengre antenne med dobbelt så mye gain etter anbefaling fra Seatronic på forsommeren. Inntrykket var at ting da bedret seg, og jeg hørte plutselig andre på sjøen igjen. Han på Seatronic sin analogi var at det var "kø" inn, men ikke ut. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Furu Svart 7.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.November.2018 Ais Modellen heter bare iais fra digital yacht. Har prøvd med reserve vhf antennen av glassfiber først, den et vel 4-5 år gammel. Samme problemet. Har en nasa ais "radar" også liggende, samme problem med den også. Får vel spørre hos digital yacht Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Roger jo Svart 11.November.2018 Del på Facebook Svart 11.November.2018 Sukk. Har du prøvd å sette antennene over hverandre, da skal de ikke påvirke hverandre. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Furu Svart 11.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2018 (redigert) Roger jo skrev 54 minutter siden: Sukk. Har du prøvd å sette antennene over hverandre, da skal de ikke påvirke hverandre. Yes, har prøvd. har også hatt god kontakt med nick i digital yacht vært masse feilsøking. Får forhåpentligvis enda en epost på mandag lurer på å ta den bare med heim og koble den opp og teste med en bærbar vhf da er blir jo boksen i ett litt anna miljø, og langt unna all kabel spagat Redigert 11.November.2018 av Furu (see edit history) Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Furu Svart 12.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.November.2018 Det blei heilt stille ifrå digital yacht Men.. Koblet opp den gamle ais mottakeren igjen på et lite mc batteri, støy og piping på vhf kanal 71. Blir rimelig oppgitt. Kobler til reserve vhf glass fiber antenne til vhf, støy borte vekk! Skrur på igjen digital yatch ais'en, og ingen støy.. Alt ok! Bytter til hoved visp vhf antenne til ais, igjen støy på vhf kanal 71 ! Så min vhf visp antenne lager støy? Uansett om vhf eller ais er koblet til. Er jo helt ok på vhf bruk. Er en del tykkere kabel på visp antennen kontra glassfiber og det er litt merkelig også.. Kan man sjekke antenner med ett multimeter ? Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Santa_Claus Svart 12.November.2018 Del på Facebook Svart 12.November.2018 Litt overrasket at ikke kompetansen på Båtplassen har kommet opp med bedre forslag enda. Her er det snakk om en AIS MOTTAKER. Denne sender ikke signal ut på antennen. Det vil si at det er annen stråling fra AIS-mottakeren som blir plukket opp av VHF mottakeren. Mottakeren i VHF radioen får normalt signalet sitt inn via antennen, men kraftig støy kan bli plukket opp også internt i VHF-radioen. Stråling fra AIS-mottakeren kan bli plukket opp av VHF hvis: De står nærmt hverandre De er "tett koblet" sammen på 12v (støy overføres via 12 volt) Dårlig skjerm på antenne til VHF Antennekabel for VHF ligger tett opptil AIS-mottaker. Støy via 12v er vel eliminert siden det ikke hjelper med separat batteri. Har mest tro på dårlig (defekt) skjerm på antennekabelen til VHF. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.