Duppe Svart 30.November.2018 Del på Facebook Svart 30.November.2018 (redigert) 3 hours ago, leif_erikg said: Igjen. De styrte mot en åpning mellom det de trodde var et fast objekt og skipene som kom i mot på rekke etter hverandre. Igjen, de styrte rett mot det faste objektet som bevist av sammenstøtet. Det var fullt opplyst på dekk. Det lyste så mye at de trodde det var terminalen. De kan se det rett ut av vinduet, allikevel kjørte de rett mot det. Mulig det gir mening for deg, men ikke for meg. 3 hours ago, Komodo said: 7 hours ago, Duppe said: Slik kan det jo ikke ha vært for de brukte jo åpenbart ikke radar og gikk kun på visuell. På hvilket grunnlag trekker du den konklusjonen? Av at de var på kollisjonskurs og så kræsjet med en massiv supertanker, det sier seg egentlig selv. Redigert 30.November.2018 av Duppe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 30.November.2018 Del på Facebook Svart 30.November.2018 Det er mange (bort)forklaringer til at det gikk som det gikk. Men at noen av disse ikke peker mot en urovekkende praksis eller prosedyrer hos KNM er vanskelig å se. Det går både på kommunikasjon eksternt (de kunne bedt oppkaller identifisere seg hvis tvil), bruk av sensorer (de er tilgjengelige og også svært avansert ift. normal sivil utrustning), situasjonsforståelse (ha kontroll i sin 'teig') og mer til. Hvordan kan alt dette svikte så ettertrykkelig på et skip som skal være KTS? Sitér dette innlegget Link to post
Safety first Svart 30.November.2018 Del på Facebook Svart 30.November.2018 (redigert) Duppe skrev 38 minutter siden: Igjen, de styrte rett mot det faste objektet som bevist av sammenstøtet. Det å være på kollisjonskurs er noe annet enn å styre rett mot (stevne). Slik jeg tolker radarbildene, justerer stadig fregatten kursen sin, tilsynelatende for å passere om styrbord, riktignok med liten margin. Dette bekreftes også av rapporten fra losen. Hadde de stevnet hele tiden, ville Sola TS sett grønn og rød lanterne på fregatren hele tiden. Man kolliderer ikke med et fast objekt med mindre man stevner det. Redigert 30.November.2018 av Safety first (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 30.November.2018 Del på Facebook Svart 30.November.2018 Jeg fikk en litt uggen følelse da jeg så pressekonferansen til havarikommisjonen. Sitter igjen med en følelse av at det er et eller annet de vet og som de kunne tenkt seg å opplyst om men som de ikke får lov å si. Sitér dette innlegget Link to post
Safety first Svart 30.November.2018 Del på Facebook Svart 30.November.2018 Komodo skrev for 2 timer siden: Safety first skrev for 5 timer siden: I det hele tatt synes jeg det er mindre interessant å diskutere hva som burde vært gjort. ... Det som jeg mener er langt mer interessant, er å se på hva som faktisk er gjort Den oppfatningen deler jeg ikke. Det må kunne gå an å se på begge deler Helt i orden det. Mener ikke at vi ikke kan påpeke hva som er gjort feil. Men å stadig poengtere hva som burde vært gjort uten å forholde seg til hva som kan se ut til å ha skjedd her, ser jeg ikke helt verdien i. Sitér dette innlegget Link to post
Vosso63 Svart 30.November.2018 Del på Facebook Svart 30.November.2018 Mulligan skrev 1 time siden: "Det blir hevdet at de hadde plott på alle tre båtene og hadde AIS i receive mode. Og så på et annet sted under møtet med pressen blir dette usikkert. Men de viste at Sola gikk fra kai. Det er bekreftet at de hadde VHF på k 80 som er VTS i det området. Losen på Sola var i kontakt med VTS to ganger. Eller ble det også misforstått?" Med "alle tre båtene" trur jeg de meiner hhv Silver Firda, Vestbris og Seigrunn. Disse tre båtene var på vei inn i området, på rad og rekke, mens Sola lå til kai og altså ble oppfatta som en del av terminalen. Oppmerksomheten rettes så mot de tre frakteskipenes kurs og fart, som transkriberes (eller hva det nå heter på nautisk) fram i tid og geografi. Og så kommer da min litt landkrabberske hypotese, altså at de setter en kurs som vi føre dem øst for Sture og vest for kursene til de tre nevnte skipene. Hvorpå øvelsen går ut på å følge denne kursen mens de korrigerer ift de tre skipene og ikke ift et ukjent skip som de ikke har sett under planlegginga. Deretter følger de den oppsatte kursen mens de følger de tre skipene med kikkert / øynene. Hvorfor ingen legger merke til at lys på Sture endrer seg i forhold til hverandre, eller at Sture terminalen ikke ser helt "vanlig" ut, kan vel skyldes at akkurat dette mannskapet ikke har erfaring med å passere Sture. Nå er jo Sture et stort område med pirer og moloer som stikker ut i sjøen, samt at Helge Ingstad beveger seg ganske fort, slik at bevegelsen av lysene fra Sola sammenfaller med bevegelsen av Helge Ingstad ift Sture. En kommentar går jo ut på at Fedje ikke går aktivt inn i å korrigere noen av aktørene i Hjeltefjorden fordi de er der så ofte. Som eksempel nevnes Hurtigruta og Marinen. En tanke kan jo være at besetninga på brua har sparsom erfaring med å passere Sture, sjøl om skipet KNM Helge Ingstad har passert der hyppig. Sitér dette innlegget Link to post
fjordgrynt Svart 30.November.2018 Del på Facebook Svart 30.November.2018 leif_erikg skrev for 19 timer siden: Da har du ikke forstått. De styrte rett utenfor det de trodde var et fast objekt ved terminalen. Men dette var jo ikke fast, men flyttet seg med 7 knop mot punktet der kollisjonen skjedde. Hadde det vært et fast objekt, så hadde de ikke truffet det. Så du mener de tok ut peiling på et tidlig tidspunkt, lukket øynene og håpet på det beste ? Det kan jo godt være det var det som er det som skjedde, hvis de øvde seg på gammeldags navigasjon med papirkart og parallellinjal osv. og førte bestikk på gamlemåten, med sekstant og astronomiske tabeller ? Men uansett må de jo ha sett etterhvert at de styrte rett på ? Det som er sikkert, er at dette er et komplisert årsaksforhold, det skyldes ikke en enkelt ting, eller hva en enkeltperson gjorde. Dette er et klaseknull av dimensjoner - her er det noe å plukke på over alt, helt fra mangelfulle sjøveisregler til besetningens vurderinger og handling der og da. Men å sette enkeltpersoner i gapestokk er hverken rett eller formålstjenling, for her er det grove systemsvikt på både sivil og militær side, slik jeg ser det - basert på det vi vet nå. Sitér dette innlegget Link to post
fjordgrynt Svart 30.November.2018 Del på Facebook Svart 30.November.2018 Erik AN skrev 18 minutter siden: Hvorfor ingen legger merke til at lys på Sture endrer seg i forhold til hverandre, eller at Sture terminalen ikke ser helt "vanlig" ut, kan vel skyldes at akkurat dette mannskapet ikke har erfaring med å passere Sture. Nå er jo Sture et stort område med pirer og moloer som stikker ut i sjøen, samt at Helge Ingstad beveger seg ganske fort, slik at bevegelsen av lysene fra Sola sammenfaller med bevegelsen av Helge Ingstad ift Sture. En kommentar går jo ut på at Fedje ikke går aktivt inn i å korrigere noen av aktørene i Hjeltefjorden fordi de er der så ofte. Som eksempel nevnes Hurtigruta og Marinen. En tanke kan jo være at besetninga på brua har sparsom erfaring med å passere Sture, sjøl om skipet KNM Helge Ingstad har passert der hyppig. Dette er rett og slett ikke troverdig. Jeg kjører over Frekasundbrua hver dag, like nord for Kårstøterminalen, som er minst 3 ganger så stor som Sture i bebygd/belyst areal, men 1 kilometer ute i fjorden har denne massive belysningen ingen effekt, og det er helt utenkelig for noen at en tanker som ligger 1 km fra terminalen med fulle dekkslys, som et digert juletre som ligger og duver i bølgene, skulle være en del av terminalområdet når man kommer sideveis og er to-tre nautiske mil unna, eller nærmere. Sitér dette innlegget Link to post
Vosso63 Svart 30.November.2018 Del på Facebook Svart 30.November.2018 (redigert) fjordgrynt skrev 53 minutter siden: Dette er rett og slett ikke troverdig. Jeg kjører over Frekasundbrua hver dag, like nord for Kårstøterminalen, som er minst 3 ganger så stor som Sture i bebygd/belyst areal, men 1 kilometer ute i fjorden har denne massive belysningen ingen effekt, og det er helt utenkelig for noen at en tanker som ligger 1 km fra terminalen med fulle dekkslys, som et digert juletre som ligger og duver i bølgene, skulle være en del av terminalområdet når man kommer sideveis og er to-tre nautiske mil unna, eller nærmere. Det hjelper ikke at vi syns det er lite truverdig når det mest utrulige faktisk skjedde! Ikke bare unngikk de å se Sola da den ble buksert ut, men de så den heller ikke da det ble oppretta kontakt for å få dem til å endre kurs! Sjøl om de trudde de snakka med et av skipa som gikk uti leia, må de jo ha stussa over det bydende og intense i situasjonen. Jeg legger altså havarikommisjonens uttalelser til grunn. De la ikke merke til at lysene fra Sola skilte seg ut fra lysene til Sture. Brua til Ingstad lå vel kanskje på om lag samme høyde som dekkslysa og lysa fra mastene på Sture? Det minst "troverdige" er jo at de ikke legger merke til Sola under bukseringa ut fra Sture. Spørsmålet er vel om det sammenfaller med en annen aktivitet, en overgangsfase, kanskje til og med vaktskiftet? Hadde jeg, i oktober, som landbasert synser og småsyrlig maktkritiker, sagt at faren for at et marinefartøy skulle ramme et handelsfartøy var stor i fjordstrøka rundt Håkonsvern, hadde samtlige av Båtplassens aktive, passive, pensjonerte og avgåtte sjøfolk både av militær og sivil art, kjølhalt meg! Utrulig, men sant. Redigert 30.November.2018 av Erik AN (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 30.November.2018 Del på Facebook Svart 30.November.2018 Går du ut noen melding på VHF når tankskipene kaster loss fra Sture? Sitér dette innlegget Link to post
Vosso63 Svart 30.November.2018 Del på Facebook Svart 30.November.2018 Det har blitt sagt at det ble sendt melding fra TS Sola til Fedje om at den gikk ut fra Sture. Hvem som sa det, husker jeg ikke, men antar jeg har hørt det i en nyhetssending på TV2 eller NRK, noe anna hører jeg ikke på... Sitér dette innlegget Link to post
fjordgrynt Svart 30.November.2018 Del på Facebook Svart 30.November.2018 bliss X skrev 1 minutt siden: Går du ut noen melding på VHF når tankskipene kaster loss fra Sture? Ble ikke det klarlagt under pressekonferansen ? Sola TS hadde meldt inn avgang til VTS, det ble sagt under redegjørelsen fra sjef for fagstab, eller hva nå tittelen hennes var. På spørsmål fra en journalist om dette ble meldt videre fra VTS, var svaret at dette hadde foregått på VHF, underforstått at alle som lyttet på VHF på kanal 80 ville fått dette med seg, og at det derfor ikke var nødvendig for VTS å gjøre en ytterligere formidling. Det var slik jeg forstod det som ble sagt. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 30.November.2018 Del på Facebook Svart 30.November.2018 (redigert) Jeg kjørte desverre av veien. Det kom en sving ut av intet og med stor fart. Shit happens. Va´ke min feil. Hadde svingen holdt lavere fart og vært varslet, hadde det gått bra. Redigert 30.November.2018 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 30.November.2018 Del på Facebook Svart 30.November.2018 OK. Fikk ikke med meg akkurat det. Da burde HI ha fått det med seg hvis de lyttet på VHF Sitér dette innlegget Link to post
Havarita Svart 30.November.2018 Del på Facebook Svart 30.November.2018 Kan Sola gitt radarskygge som 'slukte' ett av de andre fartøyene? Det kan forklare at HI uttaler at de fulgte 3 fartøyer på plottet. AIS gir ikke støtte til samme forvekslingen. Heller ikke visuell utkikk. Vaktskiftet kan ha bidratt til forvirring ang 'plattformen', men på den annen side er dette i fartøyets hjemmehavn, hvor navigatørene burde være godt kjent. De passerer vel her omtrent til og fra hvert eneste tokt. Dette kan også ha vært en 'sovepute' at de følte seg lommekjent i området, og snakket på aktsomheten. De fleste ulykker i trafikken også skjer nær hjemmeadresse. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 30.November.2018 Del på Facebook Svart 30.November.2018 Duster melder seg på. Sitér dette innlegget Link to post
Vosso63 Svart 30.November.2018 Del på Facebook Svart 30.November.2018 (redigert) Vaktskifte Helge Ingstad: 03:40-03:55 TS Sola ut fra Sture: 03:29-03:51 Hvorfor de ikke ser at Sola siger ut, utenfor lyset til Stura, er en gåte, men sammenfaller med vaktskiftet. Når Sola har havna ute i leia kan den sjølsagt ligge på linje rett foran et av de tre fartøyene som kommer sørfra, men så var det denne voldsomme dekksbelysninga da?! Kilde: VG Kilde: Bergens tidende Redigert 30.November.2018 av Erik AN (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 30.November.2018 Del på Facebook Svart 30.November.2018 (redigert) 1 hour ago, Havarita said: Vaktskiftet kan ha bidratt til forvirring ang 'plattformen', men på den annen side er dette i fartøyets hjemmehavn, hvor navigatørene burde være godt kjent. De passerer vel her omtrent til og fra hvert eneste tokt. Dette kan også ha vært en 'sovepute' at de følte seg lommekjent i området, og snakket på aktsomheten. De fleste ulykker i trafikken også skjer nær hjemmeadresse. Det samme kan vel sies om tankeren, og losen der, som sansynligvis er en kollega og god kjenning av besettningen på VTS. Losen passerer her daglig/ukentlig med Sola TS eller andre fartøy og kjenner farvannet like godt eller bedre enn VTS. Vil VTS derfor føle det utidig og blande seg opp i disposisjonene hans eller til brua på HI som vel er like godt kjent? VTS var overraskende passive i de kritiske minuttene. Kan årsaken være at de følte situasjonen var under kontroll og i trygge hender og at de derfor kunne slappe av litt og fylle opp kaffekoppene mens HI og Sola TS passerte? Redigert 30.November.2018 av REM (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
i05L0 Svart 30.November.2018 Del på Facebook Svart 30.November.2018 Mulligan skrev 54 minutter siden: Duster melder seg på. Virkelig! Attpåtil skrevet på nynorsk, for liksom å understreke viktigheten av å holde seg til røttene. Tvert om: Det korrekte her hadde vært en fagspråklig PAN PAN PAN kommando fra VTS til HI. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 30.November.2018 Del på Facebook Svart 30.November.2018 1 hour ago, Mulligan said: Duster melder seg på. Og det skal være riksmål! Sitér dette innlegget Link to post
i05L0 Svart 30.November.2018 Del på Facebook Svart 30.November.2018 REM skrev 39 minutter siden: VTS var overraskende passive i de kritiske minuttene. Kan årsaken være at de følte situasjonen var under kontroll og i trygge hender og at de derfor kunne slappe av litt og fylle opp kaffekoppene mens HI og Sola TS passerte? .... eller var de klar over at HI drev med navigasjonstrening og ville unngå å blande seg inn? Jeg mener å høre en hvit løgn når VTS sier "ehh eg hakkje fått nåkken opplysninger omm an" Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 30.November.2018 Del på Facebook Svart 30.November.2018 Hadde HI bare gløtta på skjermen som viser termisk kamera... da hadde de sett alt.. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 30.November.2018 Del på Facebook Svart 30.November.2018 29 minutes ago, Eureka said: Hadde HI bare gløtta på skjermen som viser termisk kamera... da hadde de sett alt.. Ja, de har vel termisk? - da blir dette enda mer uforståelig. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Ida Marie III Svart 30.November.2018 Del på Facebook Svart 30.November.2018 Eureka skrev 29 minutter siden: Hadde HI bare gløtta på skjermen som viser termisk kamera... da hadde de sett alt.. Eller rader...eller AIS....finns ingen unnskyldning for denne brøleren... Hadde vært langt mer anstendig å innrømme skyld for dårlig dømmekraft og slurv... REM skrev 1 time siden: Det samme kan vel sies om tankeren, og losen der, som sansynligvis er en kollega og god kjenning av besetningen på VTS Det stemmer nok...los båtene ligger fortøyd rett nedfor trafikk stasjonen på Fedje, og jeg vil tro de har felles "kafferom" , uten at jeg vet det med sikkerhet... Mannskapet på broen på HI er nok enda tettere knyttet... Sitér dette innlegget Link to post
Vesterskog Svart 30.November.2018 Del på Facebook Svart 30.November.2018 2 hours ago, Mulligan said: Duster melder seg på. Det er ikkje så lenge siden krav til farledsbevis inkluderte nordisk språk. Så kan det diskuteres då om det er meir riktig å legge til rette for øst europeere (Og andre aktuelle) langs kysten enn norske navigatører som er ustødig i engelsk. Jeg påberoper meg ikke noe svar , ei heller kjennskap til hvor stort omfanget er men at det finnes dyktige folk på kysten som vil slite med engelsk er det ikke tvil om. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.